"כשהשופטת אמרה שהיא מזכה אותי, כמעט פרצתי בבכי. זאת הפעם הראשונה שמישהו סוף סוף מאמין לי", אומר עומר (שם בדוי), עורך דין במקצועו, אשר בשנה האחרונה מצא עצמו יושב על ספסל הנאשמים בבית המשפט, לאחר שאשתו טענה כי תקף אותה והצמיד סכין לגרונה.
3 צפייה בגלריה
"אם באמת לא עשית כלום, תלך עד הסוף. לא לפחד". עומר
"אם באמת לא עשית כלום, תלך עד הסוף. לא לפחד". עומר
כל ויכוח מסתיים בטלפון למשטרה. עומר
(צילום: אלעד גרשגורן)
בראיון למיינט קריות הוא מספר על חיי נישואיו הקצרים, שכללו רגעים רבים של פחד כתוצאה מאלימות פיזית ומילולית מצד אשתו, ביקורים תכופים של משטרת ישראל בביתם, חקירות, מעצרים, ועד לכתב אישום פלילי בגין תקיפה הגורמת חבלה של ממש בבת זוגו.
הוא הכיר את אשתו בפייסבוק לפני כשש שנים, והם התאהבו. כמה שנים אחר כך נישאו כשהיא בהריון. לאחר מספר חודשים החלו בין בני הזוג ויכוחים ומריבות, ומאז המשטרה הפכה לחלק בלתי נפרד מנוף חייו.
לא ראית את הנולד לפני החתונה?
"היתה פה התאהבות, ובהתחלה היתה התנהלות אחרת. היו מריבות, אבל זה לא הגיע לתלונות במשטרה. התלונה הראשונה שהגישה נגדי היתה לפני קצת יותר משנה, ולאחר מכן זה הפך להיות שיטתי. כל ויכוח או משהו שאני מסרב לו, זה 'הלו, משטרה'. פעם 'הוא בעט לי ברגל', פעם משהו אחר. ביליתי הרבה בחקירות בתחנה, ונוכחות המשטרתית היתה קבוע בבית".
ואתה אף פעם לא הרמת עליה יד?
"מעולם לא. אני הייתי קורבן לאלימות מצידה, מילולית, נפשית ופיזית, כולל סטירות אגרופים. אשתי נותנת לי מכות, מה אני יכול לעשות עם זה? אני לא יכול להרביץ לה חזרה. אני רק יכול להחזיק לה את הידיים ולנסות להרגיע".
למה לא הגשת תלונה על אלימות?
"הגשתי הרבה תלונות, אבל התיקים נסגרים מחוסר ראיות. היה ויכוח בינינו והיא הזמינה משטרה ולקחו אותה לתחנה עקב הפרת הצו. תחקרו אותה, ושחררו למחרת. למה? כי היא אמא לילדים? אם אני הייתי מפר את הצו, הייתי יושב במעצר. היה גם מקרה שהיא עקבה אחריי והגשתי תלונה, והיא המשיכה לעקוב למרות שהוזהרה. אם זה הייתי אני, ישר היו שמים לי אזיקים ולוקחים אותי לתחנה".

אולי זו הגנה עצמית?

אתה טוען שלקחו את הצד שלה באופן אוטומטי?
"ודאי. פעם אחת הייתי במשרד ויש מצלמות במסדרון. היא שברה את הדלת ואת המחשב, הגשתי תלונה במשטרה על פריצה ונזק לרכוש, אמרתי למשטרה שיסתכלו במצלמות, אבל סגרו את התיק.

3 צפייה בגלריה
"אם באמת לא עשית כלום, תלך עד הסוף. לא לפחד". עומר
"אם באמת לא עשית כלום, תלך עד הסוף. לא לפחד". עומר
"אם באמת לא עשית כלום, תלך עד הסוף. לא לפחד". עומר
(צילום: אלעד גרשגורן)

"ברגע שנפתחת חקירה, הפגיעה בגבר היא עצומה. נשים לא מבינות את ההשלכות של הדבר הזה. למשל אם גבר רוצה לבקש משמורת על הילדים, חקירה ותלונות במשטרה יכולות להפריע לו. ברגע שהוגש כתב אישום, מונעים ממני את המשך החיים שלי בגלל משהו שיכול להיות כלום.
"אני מאמין שיש גברים שמוותרים מראש למרות שהם לא אשמים, בגלל הפחד שלא יאמינו להם. אני מבין, היום, בגלל כל מקרי הרצח, מחמירים. אבל המשטרה צריכה גם לקרוא את הסיטואציה, זה לא שחור או לבן. אולי זו הגנה עצמית? אולי האישה מנפחת את הסיפור".
איך ההבדל בא לידי ביטוי?
"למשל, פעם הייתי עם הילד במרכז מסחרי, והיא התקשרה וביקשה לדעת איפה אני. לא אמרתי לה, והיא התקשרה למשטרה ודיווחה על חטיפה של הילד. בתוך דקה התקשרו מהמשטרה וביקשו שאצא החוצה להמתין לניידת. ניידת מגיעה, מצלמת את הילד ואומרת לה שהכל תקין".
בסוף שנת 2020 הוגש נגד עומר כתב אישום חמור בגין עבירות של איומים, תקיפה סתם ותקיפה הגורמת חבלה של ממש בבת הזוג. האישום מתאר שלושה מקרים בהם תקף את אשתו. פעם אחת אף נטען שלקח סכין מטבח בעודה מחזיקה את ילדם, ואמר לה: 'תיזהרי, אני בסוף אהרוג אותך'. במקרה אחר נטען לוויכוח שנגרר לאלימות מצידו על רקע התמכרותו להימורים. עומר הכחיש הכל, וטען ששורשי התלונות נגדו הם "הליך פרידה וגירושים שהיה מלווה בהרבה אמוציות".
במשפט, המתלוננת הביאה שני עדים לחיזוק טענותיה, בהם אמא שלה, אולם השופטת לא נתנה אמון בעדויות שלהם, שרק חידדו לטענתה את את הקושי שעלה מעדות האישה.
איך הגבת לכתב האישום הזה?
"הייתי בשוק ממה שקראתי. עובדות כתב האישום הן לא הגיוניות ולא מסתדרות לי. איך אני יכול להצמיד לה סכין לגרון ולאיים עליה כשאני מחזיק את הילד?".
המשפחה ידעה מה עובר עליך?
"רק אחרי שהוגש כתב האישום. את יודעת מה זה הסיטואציה שההורים שלך יוצאים החוצה ורואים שהביאו לך משטרה?".
כיצד הגיבה הסביבה שלך?
"בהתחלה זה לא היה נעים, אבל כולם מכירים את המצב, ולא התרגשו".
למה לא הלכת על עסקת טיעון?
"כי לא עשיתי כלום. השופטת אמרה לי 'תשמע, אתה קצת במצב בעייתי, בוא נעשה עסקת טיעון'. רק עצם המחשבה על זה שאני אבקש סליחה או אודה במשהו שלא עשיתי, הרתיע אותי. החלטתי זה לא יקרה, ואני אלך עד הסוף".
איך עברה עליך תקופת המשפט?
"בהתחלה בסדר, לקראת הסוף קצת פחדתי. השופטת אמרה לי שאשקול עסקת טיעון, כי מהשלב הזה אין דרך חזרה. אבל החלטתי שאם אורשע, אני אערער".
מה הקשר ביניכם היום?
"אני לא רוצה להישאר איתה לבד באותו בית, כי אני פוחד. לא משנה מה קורה, היא מתקשרת למשטרה. אם היא מזמינה משטרה, הם מתסכלים על הרישומים אחורה, ומיד עוצרים אותי בלי לשאול שאלות בכלל".
קראו עוד >>

"ביזוי ואלימות"

בהכרעת הדין שניתנה בתחילת החודש שעבר זוכה עומר מכל האשמות נגדו, לאחר שהשופטת איילת השחר ביטון פרלה קבעה כי התקשתה לתת אמון בגרסתה של האישה. "נפגעת העבירה העידה בנחישות שלימדה על יכולות להתמודד עם חקירה בבית משפט, כאשר במהלך עדותה עברה בין מצבי נפש סוערים ומתריסים למצבים מרוגשים ופגיעים תוך פרקי זמן קצרים – מבלי שניתן היה לעקוב אחר הטריגר שהוביל לשינוי", כתבה השופטת.
עומר הכחיש את המיוחס לו, וטען כי הוא זה שהיה נתון לאלימות מצד אשתו. "הנאשם העיד כי נפגעת העבירה נהגה עמו בביזוי ובאלימות, וכן תיאר מקרים שבהם הכתה אותו ופגעה ברכושו", נכתב בפסק הדין.
בהכרעת הדין כתבה השופטת כי קיים קושי להאמין לגרסת המתלוננת. "התקשיתי לתת אמון בעדות נפגעת העבירה ולהתבסס עליה להוכחת עובדות כתב האישום... מנגד, התרשמותי מהנאשם ומטיב היחסים ששרר בין בני הזוג, והמניע האפשרי להגשת התלונה, יישבו את הדעת ואפשרו למצוא היגיון בהסבריו ובגרסתו של הנאשם", כתבה.
והוסיפה: "בחקירה הנגדית ניתן היה ללמוד מפי נפגעת העבירה כי התנהלותה עם הנאשם הייתה כוחנית ולא מתפשרת. הואיל וכך", סיכמה השופטת, "ראיות המאשימה לא הוכיחו כדבעי את שנטען נגד הנאשם בכתב האישום, ומכאן זיכויו בדין".

3 צפייה בגלריה
עו"ד אברהם סופר
עו"ד אברהם סופר
עו"ד אברהם סופר
(צילום: אלישבע שמילוביץ - סטודיו לצילום)

איך הגבת להכרעת הדין?
"כשהשופטת אמרה שהיא מזכה אותי, כמעט פרצתי בבכי. זאת הפעם הראשונה שמישהו סוף סוף מאמין לי. בבית התפרקתי".
אתה בזוגיות היום?
"לא. אני רוצה, אבל זה קשה כי אני בטראומה. זה עשה לי חסמים רגשיים וחשדנות. אני חושב שהיום האצבע קלה על ההדק ביכולת לפגוע. 'רק תנסה לעשות משהו, ותראה איך אני דופקת אותך'".
איך מקבלות את זה נשים שיצאת איתן?
"אני מספר הכל, אף פעם לא הסתרתי מפני אף אחד. לפני הזיכוי היה קשה יותר. כשאתה אומר שיש לך כתב אישום על דבר כזה, זה מרתיע".
מה המסר שלך לגברים אחרים?
"אם באמת לא עשית כלום, תלך עד הסוף. לא לפחד".
עו"ד אברהם סופר, שייצג את עומר: "הכרעת הדין המזכה מדברת בעד עצמה. לא נכון היה להגיש את כתב האישום מעיקרא, לאור נסיבות התלונה והקשר הזוגי בין הצדדים. הנאשם היה עקבי בטענותיו עוד בחקירת המשטרה, ובהמשך בתשובתו לכתב האישום. מנגד, המתלוננת מסרה כבר בראשית החקירה גירסה מורכבת, וזה בלשון המעטה.
"מדובר במקרה קלאסי, שבו במסגרת סכסוך גירושים עשתה המתלוננת שימוש במשטרה ככלי משחק במטרה לסחוט את הנאשם. הנאשם, אדם נורמטיבי, מצא עצמו מתמודד ועצור ימים בגין תלונת שווא".