דוח "מדד ערים" לשנת 2023 של המכון לחקר הגליל במכללה האקדמית גליל מערבי שהתפרסם לפני שבוע, מציג שורה ארוכה של נתונים מדאיגים ערב מלחמת 'חרבות ברזל' על מצבו של המחוז השני בגודלו במדינה מחוז הצפון.
3 צפייה בגלריה
כרמיאל מבט כללי
כרמיאל מבט כללי
כרמיאל מבט כללי
(צילום: נחום סגל)
בעשרת החודשים האחרונים עשרה חוקרים וחוקרות בכירים במכון בחנו אלפי נתונים שמתבססים על משרד הפנים והלמ"ס בשנים 2019-2021, שמשקפים את רמת ואיכות הפעילות של הרשויות המקומיות במחוז הצפון בהשוואה למחוזות אחרים ברחבי הארץ.
ב-7 באוקטובר השלטון המרכזי וחלק גדול ממוסדות המדינה קפאו על מקומם, והרשויות המקומיות ביחד עם ארגוני המגזר השלישי נאלצו להתמודד עם מסכת ארוכה וסבוכה של אתגרים במתן שירות וביטחון לתושב במגוון תחומי חיים. כעת, בצל מצב החירום המתמשך, חוות הרשויות במחוזות צפון ודרום זעזוע נוסף, אלא שהפעם יישובים רבים מתמודדים עם קושי שטרם הכירו בדמות אוכלוסיית תושבים שפזורה באזורים שונים ברחבי הארץ.

3 צפייה בגלריה
חברי כנסת בסיור בצפון
חברי כנסת בסיור בצפון
חברי כנסת בסיור בצפון
(צילום: דוברות הכנסת)

תמיכה ממשלתית


מממצאי הדוח עולה בין היתר כי מחוז מרכז זוכה לשיעור התמיכה הממשלתית הגבוה ביותר מבין המחוזות, ולאחריו מחוז צפון. עם זאת, בעוד שבמחוז המרכז נשמרה יציבות באחוז התמיכה הממשלתית בשנים הללו, במחוז הצפון חלה ירידה מתונה מ־19.4% בשנת 2019 ל־18.93% בשנת 2021. כל זאת לצד שיעור האוכלוסייה במחוזות השונים, שנותר כמעט ללא שינוי.
בנוסף, בדק הדוח את גובה ההכנסות של הרשויות המקומיות במחוז צפון ביחס לשבעה מחוזות, וגם מהשוואה זו נשקפת תמונה מדאיגה, כאשר הצפון רושם את יחס הגבייה לחיוב ארנונה למגורים הנמוך ביותר מבין כל המחוזות עם ירידה בשיעור של 10% בסה"כ עד ל-53% גבייה בלבד בשנת 2021.
באשר להכנסות מארנונה לעסקים, מחוז צפון רושם את ההכנסות הנמוכות במידה משמעותית מכלל המחוזות, למעט מחוז יהודה ושומרון עם כ-850 ש"ח לנפש בשנים 2019-2021. לשם השוואה, במחוז תל אביב בו הגבייה מארנונה שלא למגורים עם 2,634 ש"ח לנפש.
החוקרים ממליצים על העברת הגבייה של הרשויות לחברות גבייה חיצוניות, הפחתת מעורבות ראשי הרשות בהחלטות לגבי הנחות ארנונה והעברת ההחלטה על הנחות לגורמים ברמה המחוזית.

הכנסה לנפש מנדל"ן


גם ההכנסה לנפש מנדל"ן מסחרי בצפון היא מהנמוכות בישראל ועומדת בממוצע על 216 ש"ח בשנים 2019-2021, כשמתחתיו ממוקמים רק מחוזות ירושלים (90 שקל בממוצע לנפש) ומרכז (182 ש"ח). החוקרים מעלים מספר שאלות בנוגע לסיכוי לצמצום הפערים בין הפריפריה למרכז.
הם ממליצים להגדיר עבור הרשויות המקומיות רמת הכנסה אופטימלית לתושב ולפעול להקצאת משאבי הממשלה, באופן שיאפשר לרשויות להשיג רמה זו בתוך פרק זמן קצוב. בנוסף, מומלץ ליצור מנגנון שיתגמל עיריות ומועצות שיגבירו את מקורות ההכנסה הלא ממשלתית, פיתוח אזורי, פיתוח תשתיות והקמת מפעלי תעשייה במחוז צפון.

3 צפייה בגלריה
קמפוס בצפון
קמפוס בצפון
קמפוס בצפון
(צילום: פרטי)

החוקרים מציעים מספר צעדים כדי למצות את מקורות ההכנסה השונים: הלוואות שיאפשרו שימוש בכספי מאצ'ינג, הדרכות של משרד הפנים כיצד לפנות באופן אפקטיבי לקולות קוראים של משרדי הממשלה, לעודד מעבר של עסקים לאזור השיפוט של הרשויות והרחבת שטחי העסקים הקיימים באמצעות מתן הנחות והטבות ארנונה לסקטור העסקי.

אז מה עושים?


לצד זאת, הדוח מעלה מהלכים אפשריים ברמת הממשלה שיוכלו להיטיב עם המאזן הפיננסי של הרשויות. מתן הטבות לעסקים ומפעלים שיוקמו בתחומי המחוז, כמו הפחתת מחיר הארנונה למ"ר שעשויה להוביל לגידול בפעילות העסקית ולעלייה בהכנסות העירייה וכן גידול באפשרויות התעסוקה בתחום השיפוט של הרשויות הצפוניות.
בנוסף, מוצע להעתיק מפעלים ובסיסי צה"ל למחוז צפון, בדומה למהלך שנעשה בדרום בשנים האחרונות, מאחר והעלות של מ"ר קרקע במחוז הצפון נמוכה בהרבה מהעלות באזור המרכז.

קראו עוד:

נשיא המכללה האקדמית גליל מערבי, פרופ' נסים בן דוד: "הנתונים שנאספו במחקר משקפים את העובדה שההכנסה לנפש ברשויות בצפון נמוכה מזו הקיימת ברוב אזורי הארץ, ממצא שנובע בין היתר מכך ששיעור הגבייה של מיסי העירייה הוא הנמוך בארץ, ובמיוחד ברשויות הערביות שמסווגות באשכולות 2-3. אנחנו מאמינים כי ההמלצות שחוברו ונשלחו לקובעי המדיניות עשויות לשפר את מצבן של הרשויות המקומיות במחוז הצפון".
ראש המכון לחקר הגליל פרופ' אסנת עקירב: "דוח מדד ערים ממשיך להציג תמונה עגומה על הנעשה במחוז צפון בהשוואה למחוזות אחרים בישראל. נוסף על נקודת המוצא הנמוכה של הרשויות המקומיות בצפון, מאז 7 באוקטובר ניצב מחוז צפון בבעיה מורכבת יותר בשעה שישנן רשויות בהן אחוז ניכר מהתושבים מפונים.
חוסר הוודאות לגבי עתידה של שנת הלימודים הקרובה הוביל תושבים מפונים לרשום את ילדיהם בישובים אחרים, דבר שעלול להוביל להגירה שלילית משמעותית של משפחות צעירות עם ילדים ממחוז צפון. תרחיש כזה יעמיק ביתר שאת את מגוון הבעיות של מחוז הצפון המובאות בדוח".