ביום חמישי הקרוב ידליקו רבים במדינת ישראל נר ראשון לכבוד חג החנוכה, אך מתפללים בבית הכנסת הגדול בקרית מוצקין לא יוכלו להאיר את החנוכייה בחג הקרוב.
2 צפייה בגלריה
"אין לנו מקום להתפלל". בית הכנסת המרכזי בקרית מוצקין
"אין לנו מקום להתפלל". בית הכנסת המרכזי בקרית מוצקין
בית הכנסת המרכזי בקרית מוצקין
(צילום: נחום סגל)

לפני כשנה החלה עיריית קרית מוצקין עבודות חשמל והחלפת תאורה בבית הכנסת המרכזי, אלא שמאז חלפה כמעט שנה והעבודות טרם נסתיימו. כזכור, לאחר מספר חודשים שמתפללי בית הכנסת, ובהם הגבאי דורון גרינברג, פנו בדרישה לעירייה לסיים את העבודות ולא קיבלו מענה, הם חיברו תאורה מיוזמתם באופן זמני, אך נציגי בית הכנסת ניתקו את החשמל. במשך חודשים ארוכים המתפללים קיימו תפילות באור יום בלבד ללא חשמל או מזגן.
לאחר שהעירייה חיברה את החשמל רק ליום הזיכרון, ולאחריו ניתקה שוב, פנה גבאי בית הכנסת בעתירה לבית משפט המחוזי בחיפה נגד העירייה על הקצאה לא חוקית וניסיון השתלטות, וכן ניתוק החשמל.
דורון גרינברג, גבאי בית הכנסת: "העירייה החליפה דלתות וניתקה את החשמל, טרם התקבלה החלטת בית משפט, אבל השופט קבע שלא נראה לו הגיוני שהעירייה תמנע ממתפללים להתפלל ותדאג לחשמל. חלפה שנה מאז שהעירייה החשיכה את בית הכנסת. חיברנו תאורה חלקית על ידי חשמלאי מוסמך שהבאנו. לאחר שהוצא צו לטובותינו. אבל חלק מהחשמל טרם חובר, ולא ברור למה העירייה מנתקת ולא מחזירה חשמל לבית כנסת מרכזי במשך שנה".

2 צפייה בגלריה
"אין לנו מקום להתפלל". בית הכנסת המרכזי בקרית מוצקין
"אין לנו מקום להתפלל". בית הכנסת המרכזי בקרית מוצקין
מקום היסטורי וקדוש. בית הכנסת הגדול
(צילום: פרטי)

בצו ביניים שניתן בחודש יולי האחרון קיבל בית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, את טענות המתפללים וקבע כי הליך ההקצאה היה לקוי וכי יש להקפיאו עד לדיון בעתירה העיקרית. בכך למעשה קיבל בית המשפט את טענת המתפללים. בעקבות המלחמה ו'מצב חירום' נדחה הדיון הנוסף.

הסמל של בית הכנסת

בית הכנסת המרכזי הינו מבנה ישן והיסטורי בקרית מוצקין הקיים כ-75 שנים. מדובר בבית הכנסת הראשון בעיר שלאורך השנים אירח את האירועים הדתיים המרכזים בעיר והיווה מקום מפגש לכולם בחגים. השבוע חל ראש חודש כסלו, ובקרב המתפללים התעוררה דאגה נוספת: "העירייה הסירה את החנוכייה הגדולה שהייתה הסמל של בית הכנסת, בטענה שהם רוצים לחדש אותה. אבל זמן רב היא הייתה זרוקה ללא כל טיפול במשך חודשים ארוכים ולא מזמן נלקחה, אבל לא הושבה למקומה. אם המצב לא יטופל, לא נוכל להאיר את החנוכייה בחג הקרוב. זה לא יעלה על הדעת".
קראו עוד:

מעיריית קרית מוצקין נמסר: "בית הכנסת הגדול הינו מהמבנים הוותיקים בעיר. המבנה לשימור שייך לעירייה, שביצעה בו ובשטח סביבו עבודות תשתית דחופות, שביצוען נדרש באופן מיידי, בעלות מאות אלפי שקלים.
"בשנה האחרונה מתקיים הליך משפטי המונע מהרשות המקומית להשלים את המלאכה בגלל התנגדותו של אחד מהפעילים הפוליטיים בבית הכנסת ושההליך המשפטי מחייב הסכמתו להמשך העבודות. בהתאם לכך, עוד בחודש יולי, נשלחה לעורך דינו בקשה, מהרשות המקומית, לטיפול בנושא תשתיות בבית הכנסת, אך עד למועד כתיבת שורות אלו, טרם התקבל מענה. אנו עדיין ממתינים.
"לגבי החנוכייה, במסגרת עבודות התשתית אותן ביצעה העירייה, התברר שהחנוכייה העתיקה, על גג בית הכנסת, חלודה, ומהווה סיכון למתפללים. לכן הוחלט להורידה ולהביא חדשה במקומה".