בתחילת חודש ינואר 2025 יגיעו תלושי הארנונה החדשים עם הפתעה. שלא כמו בעבר כשהתוספות עמדו על אחוז או שניים, הפעם מדובר בתוספת גדולה, חסרת תקדים של 5.29% לפחות. התוספת הגדולה ביותר מזה 17 שנה.
6 צפייה בגלריה
ערי הקריות
ערי הקריות
ערי הקריות
(צילום: יניר. א, דודו שגיא, גיל נחושתן)

קרית מוצקין


בעוד שבערי הקריות ויישובי הסביבה הסתפקו בעליית הארנונה בגובה הזה, בקרית מוצקין תעלה הארנונה בשיעור הנע בין 5.29 ל-9.76 אחוז (תלוי באיזה אזור).
מאז שאושרה ההחלטה על עלייה משמעותית בתשלומי הארנונה, בישיבת מועצת העיר בשבוע שעבר מתחוללת סערה בקרב תושבים. רבים הגיבו ברשתות החברתיות על העלייה, ואף הזכירו את המאבקים של ראש העיר החדש, ציקי אבישר, בימים בהם פעל כיו"ר האופוזיציה נגד 'תשלומי ארנונה גבוהים' ואף 'מנופחים' שנגבו עוד בימיו של חיים צורי כראש העיר.

6 צפייה בגלריה
תשלום ארנונה
תשלום ארנונה
תשלום ארנונה
(צילום: הרצל יוסף))

י', תושבת העיר: "השינוי בתשלומי הארנונה, עבור רבים מהתושבים זה סוג של חבל תלייה. מדובר על עלייה משמעותית שלא כולם יכולים לעמוד בה. אני שומעת שמדברים על לצאת לרחוב ולהפגין, ואני מתחילה להבין שאולי זה הדבר האחרון שנותר לנו לעשות, וזה עצוב לי מאוד. התושבים לא צריכים לשאת בתשלום הזה".
מ' תושב מוצקין: "אני מאוד מקווה שאנחנו לא מתחילים לראות פה ניצנים של חוסר ניסיון שישפיע על התושבים. יש לא מעט עיריות עם גרעונות, גם בסביבה שלא השיתו את חובות גירעונות על התושבים. אני מקווה שזה לא נעשתה מהתחושה שהכי קל להכניס את היד לכיס של התושב".
ההחלטה אושרה במועצה כצפוי ברוב קולות של חברי הקואליציה מול התנגדות האופוזיציה, כך גם תקציב העירייה וחלוקת העיר מחדש על פי ארבעה אזורים, כאשר לכל אזור תוספת משתנה.

חלוקה לאזורים במוצקין


במסמך 'צו המיסים לשנת 2025' ישנם שני סעיפים, שיעור עדכון תעריפי ארנונה של 5.29 ביחס לצו המיסים לשנת 2025, וסעיף שני המתייחס לחלוקת העיר לארבעה אזורים והבקשה החריגה להעלאה בארנונה בהתאם לחלוקה החדשה, מעבר למקדם האוטומטי (ר' הסבר במסגרת).
על פי ההחלטה הנתונה כעת לאישור משרד הפנים ישנם ארבעה אזורים. חשוב לציין שחלק מהרחובות שהאזור שלהם שונה בהגדרתו יספגו גם כן עלייה משמעותית, אך לא בהכרח את העלייה המצויינת כאן, במידה והם לא נשארו תחת אותו אזור. על פי החלוקה החדשה אזור א' (שכולל כמה מאות וילות וצמודי קרקע) עתיד לספוג עלייה של 4.47 אחוז מעבר למקדם האוטומטי (5.29 אחוז), כלומר עלייה משמעותית של 9.76 אחוז. כך שארנונה למ"ר שעלתה 59.89 שקל למ"ר תעלה 65.88 שקל בשנת 2025. תושבים שביתם הוא 120 מ"ר ישלמו 700 שקלים יותר.
עבור אזור ב' החדש, בהם נכללים מעבר לרשימת הרחובות, גם מתחם גלי גיל, דיור מוגן ובתי אבות, התבקשה עלייה של 2 אחוז מעבר למקדם האוטומטי, עלייה כוללת של 7.29 אחוז. חשוב לציין כי בחלוקת העיר לאזורים מחדש, אזור ב' הקיים הפך לאזור ד' החדש שתושביו שילמו ארנונה של 50 שקל למטר, ישלמו כעת 54 שקלים. אזור ג' שרובו במוצקין הישנה מדובר על עלייה של אחוז אחד מעבר למקדם האוטומטי. כלומר 6.29 אחוז. באזור ד' (שהיה ב' ב־2024) לא צוינה עלייה מעבר לעלייה של המקדם האוטומטי. עלייה בארנונה מסתמנת גם לבתי אבות, תוספת של 2 אחוז מעבר למקדם האוטומטי. עלייה צפויה גם למבנים אחרים או עסקיים בהפרש משתנה בהתאם לגודל המבנה ואף לסוג העסק שמתנהל באותו המבנה או השטח.
חברי האופוזיציה מסיעת 'מוצקינטו' (של צורי) ניסו להתנגד להחלטה בישיבה ללא הצלחה ותקפו את אבישר. במהלך הימים האחרונים פרסם צבי מלץ, חבר סיעת מוצקינטו סלוגן חדש ממותג 'במוצקין כל תושב נחלב' על משקל הסלוגן הידוע שליווה את חיים צורי ראש העיר לשעבר בכהונתו 'במוצקין כל תושב נחשב'.

קואליציה מול אופוזיציה

ראש העיר אבישר הסביר בסרטון השבועי שהוא נוהג להעביר לתושבים מדי סוף שבוע את פשר הגזירה והציג חישוב של תשלום עבור דירות בגודל של 120 מ"ר בכל אחד מהאזורים. כאשר הוא מפרט את התשלום אותו ישלמו התושבים לאחר עליית ה'טייס האוטומטי' ומסביר: "הסכומים האלו משקפים את עליית המדד 5.29 אחוז. לעירייה כידוע, אין השפעה על המדדים, מוצקין לא יכולה לבטל, ומעולם לא ביטלה את הטייס האוטומטי. אבל מוצקין גם נמצאת בגירעון כבד, כבד מאוד, ועליית המדדים לא עוזרת לה לחסל את הגירעון כי השכר לעובדים כמו התשלומים שהיא צריכה לשלם לקבלני השירות עלו כמו המדד. מה עושים? אפשר לקחת עוד פעם הלוואות כמו שקרה כל שנה, ולדחות את הקץ. או להוסיף עוד קצת על הממדים כדי להתגבר על הגירעון".

6 צפייה בגלריה
עדי שטרנברג, מ"מ ראש העיר מוצקין
עדי שטרנברג, מ"מ ראש העיר מוצקין
עדי שטרנברג, יו"ר האופוזיציה בקרית מוצקין
(צילום: גיל נחושתן)

ובהמשך הסביר: "את רוב הגירעון השוטף סגרנו בזכות פעולות מהירות, ואת החלק הקטן העירייה סוגרת בעלייה מתונה של צו הארנונה, אני העדפתי העלאה מתונה על פני עוד הלוואה. זו הפעם הראשונה שמוצקין מאשרת תקציב מבלי לקחת הלוואה. הלוואה זה אומר לדחות את הקץ, זה אומר למשכן את עתיד החינוך של הילדים שלנו".
הבעיה ש"העלייה המתונה" היא ממש לא מתונה, ולמעשה היא הגבוהה ביותר מכל ערי הקריות ויישובי הסביבה כולל חיפה, שכולן שהסתפקו בתוספת של 5.29 אחוז שגם היא לא קטנה.
יו"ר האופוזיציה, עדי שטרנברג, הגיב בסרטון משלו: "לא הלכנו רחוק מדי כדי לבדוק ולהשוות את נושא הארנונה כאן באזור. בביאליק פירעון המלוות השנתי הוא כ-13 מיליון שקל בשנה ושום דבר נורא לא קרה, ושם לא העלו את הארנונה כמו במוצקין. קרית ים עומס מלוות שנתי של 12 מיליון שקל בשנה, וגם שם שום דבר נורא לא קרה והסתפקו במקדם האוטומטי. בקרית מוצקין שלנו פירעון המלוות הוא כ-10.5 מיליון שקל בשנה, וכאן העלו את הארנונה בכ-10 אחוז וחילקו את העיר לאזורי גביית ארנונה, אז למה זה קורה, מה ההבדל? כי במוצקין התחלף ראש העיר וראש העיר החדש מאשים את קודמו בכל מה שקורה כאן. אתם יודעים למה העלו לכם את הארנונה, ולמה נכנסו לכם לכיס? כי הוא יכול".
יצוין, כי בישיבת מועצת העיר שהתקיימה השבוע, גזברית העירייה, נילי רואש, העירה לשטרנברג כי הוא טועה ועומס המלוות במוצקין עומד על 80 מיליון שקל.
שטרנברג אמר למיינט קריות: "מדובר בהחלטה שערורייתית, הפוגעת בכל תושבי העיר ובכל השכונות. מבוגרים, צעירים, חד הוריות ואפילו בבתי האבות. מעבר לכך ציקי הבטיח, בבחירות, להוריד את הארנונה. למה הבטחת אם אתה הולך להעלות את הארנונה זמן קצר אחרי הבחירות בהיקף כל כך משמעותי? כל משפחה תשלם עכשיו מכיסה, תוספת של מאות שקלים בשנה. ציקי עושה את זה רק כי הוא יכול ויש לו רוב במועצת העיר, אבל זו פגיעה משמעותית, דרמטית, בתושבים. חלוקת העיר לאזורים יוצרת מעמדות. הפליה. ולמעשה, הארנונה עליה דנים הערב, תהפוך את מוצקין לעיר יקרה מאוד לחיות בה".

קרית ים


מועצת העיר קרית ים התכנסה השבוע (לאחר סגירת הגיליון) לאישור העלאת הארנונה לשנת 2025, שתהיה רק על פי השיעור הקבוע בחוק: 5.29 אחוז.

6 צפייה בגלריה
קרית ים
קרית ים
קרית ים
(צילום: א. יניר)

ראש העיר דוד אבן צור: "ברור לנו היום שהמנוע הכלכלי אינו מיסי הארנונה של התושבים, אלא קידום התחדשות עירונית אשר בעקבותיה ישנם היטלי בנייה ופיתוח והגדלת כמות שטחי המסחר והתעסוקה בעיר. לכן, אין לנו עניין להעלות את הארנונה למגורים מעבר לקבוע בחוק, אלא לקדם אסטרטגיה שתביא לגידול בהכנסות ממקורות אחרים".

קרית אתא


גם מועצת עיריית קרית אתא אישרה ברוב קולות את התקציב לשנת 2025 ובו העלאת הארנונה בשיעור 5.29 אחוז. בדיון אמר חבר המועצה יעקבי כי מאז 2018 הארנונה עלתה מעשית ב־17.3 אחוז כולל ריבית דריבית. לדבריו, שורה של רשויות פנו למשרד הפנים וקיבלו אישור להעלות את הארנונה בפחות ממה שנקבע בכנסת כמו הרצליה ובת ים. לדבריו, חלק מאלו שפנו להקטין נדחו, אבל חלק לא. "בוא ננסה. נגיש בקשה למשרד הפנים לעשות הפחתה. זו תקופה מטורפת...אנשים פה קורסים, מע"מ הולך לעלות, תעריף החשמל הולך לעלות....בוא נפנה למשרד הפנים לבקש הפחתה. יגידו לנו לא? לפחות ניסינו".

6 צפייה בגלריה
עיריית קרית אתא
עיריית קרית אתא
עיריית קרית אתא
(צילום: גיל נחושתן)

חבר המועצה ציון אסולין ציון כי בקרית אתא משלמים הכי פחות למ"ר למגורים יחסית ליתר הערים בקריות, כולל חיפה, שכולן גובות בין 50.8 שקל למ"ר ועד 59.46 למ"ר בעוד שבקרית אתא התשלום הוא 48.42 שקל למ"ר.
ראש העיר, יעקב פרץ, ציין כי במחלקת הגבייה מטפלים באנשים שמביאים אישורים מתאימים ומבקשים הנחות בארנונה.
חבר המועצה רואי דוד מהאופוזיציה בהתייחס להשוואה בין גובה הארנונה ברשויות השונות אמר: "אני חושב שכל תושב אם תשאל אותו מה רמת השירותים שהוא מקבל מעיריית קרית אתא ומה רמת הפעילויות שהוא מקבל מעירייה והאירועים גם לנוער, גם לצעירים, לפעילויות בספריה העירונית, אז אני חושב שרמת השירותים כאן, איך אומרים? תואמת את רמת רמת הארנונה הנמוכה".
בסופו של דבר אישרה המועצה ברוב קולות ובהתנגדות 5 חברי סיעת הילה שלם והתושבים את העלאת הארנונה על פי קביעת הכנסת, 5.29 אחוז.

קרית ביאליק


בקרית ביאליק ישנה עלייה של 5.29 בכלל העיר, כפי שמורה 'הטייס האוטומטי' לשנת 2025. באופוזיציה המאוחדת של סייעת 'חוזה חדש' ו'לב ביאליק' הודיעו כי יצביעו נגד העלאת הארנונה כשהעניין יובא למועצת העיר. עו"ד מימון פאר וירון סלמן מיהרו להסביר "מדובר בהתייקרות הגדולה ביותר ב-17 השנים האחרונות. מדובר בתקופה בה יוקר המחיה מאמיר בכל התחומים, והנטל על הציבור רק הולך וגובר. מתבקש מהעירייה כי תפעל מצדה להקל על הנטל, ולא תדחוף את ידה הארוכה לכיסו של האזרח בכל הזדמנות שנקרית בדרכה.

6 צפייה בגלריה
קרית ביאליק
קרית ביאליק
קרית ביאליק
(צילום: י"א)



קראו עוד:

"בטרם ממהרת העירייה להפוך את הציבור לפרה חולבת היא נדרשת לפעול להתייעלות בהתנהלותה, לקיים מנהל תקין, למצות את כל מקורות ההכנסה האחרים שיש לה, ליזום פעולות להגדלת ההכנסות של העיר, ורק בסופו של יום להעלות ארנונה למגורים". עוד אמרו: "העירייה יכולה לפנות לשר הפנים לקבל הקלות והיא לא עושה זאת. אם העירייה לא תעשה זאת, אנו מתכוונים לפנות בנושא לשר הפנים על מנת שיורה על הקלה בנטל הכבד".

קרית חיים


בקרית חיים (חיפה) תעלה הארנונה גם ב-5.29 אחוז ולא יותר. אשתקד היא עלתה בגובה 2.68 אחוז. מנגד מוסדות חינוך, רווחה ותרבות בחיפה והקריה יזכו להנחות, בעוד לתחנות דלק תתייקר הארונונה בכ-10 אחוז. עלייה כזו תהיה גם ביישובי הסביבה: נשר וטירת כרמל.

לא טייס ולא אוטומטי

תשלום ארנונה הוא אחד ההוצאות הגדולות למשק בית בישראל, והוא שונה מעיר לעיר. שיעור העלייה השנתית מכונה "הטיס האוטומטי" והוא נקבע לראשונה בחוק ההסדרים בשנת 2007 לפי הנוסחה שסך הארנונה השנתית תעלה 50 אחוז מעלות מדד המחירים לצרכן, ו-50 אחוז ממדד השכר במגזר הציבורי. מאז כל שנה מתפרסם בחוק ההסדרים גובה עליית הארנונה השנתית שראשי רשויות מחויבים לגבות על פי החוק.
"הטייס האוטומטי" ל-2025 הוא חריג מאוד ועומד על תוספת שנתית של 5.29 אחוז, עלייה דרמטית שלא הייתה כזו 17 שנה. הסיבה היא זינוק בשכר במגזר הציבורי בגובה של 7.8 אחוז. הנתון הזה גורם לראשי רשויות אי נוחות כלפי התושבים והם מעדיפים להטיל את האשמה לתוספת על המדינה. מנגד הגזירה תעשיר את הקופה הציבורית בסכומים גבוהים. לתושב מדובר במאות שקלים בשנה בתקופה קשה מאוד ביטחונית שמקשה על הכיס.
אבל התוספת הזו (שחלק מראשי הרשויות מכנים אותה שלא בצדק "תוספת המדד"), היא לא גזירה משמיים. ראש רשות שרוצה להתחשב בתושבים ולגבות פחות מה"טייס האוטומטי", יכול להגיש בקשה לשרי הפנים והאוצר כדי לגבות פחות, ועל פי רוב יענה בחיוב. למשל בישוב שלומי שרוב תושביו פונו הוחלט במועצה לא להעלות את הארנונה בכלל. בהרצליה ביקשו להפחית בכמעט אחוז ובבת ים ב-3 אחוז.
בדרך כלל יסתפקו ברשויות לעלות את הארנונה השנתית כפי שקבעה המדינה, אבל לעיתים רשויות יבקשו לקחת יותר, כמו בקרית מוצקין (שנמצאת בגירעון של מיליונים), ובצפון במעלות- תרשיחא ובכרמיאל. גם בתל אביב פורסם כי העירייה תגבה עוד 3.5 אחוז (כדי לממן את המטרו), סה"כ כמעט 9 אחוז תוספת שנתית, ובאשדוד יעלו ב-1.7 אחוז מעבר ל-5.29 אחוז.
בלהט האירועים הביטחוניים התוספת הדרקונית בארנונה חסרת התקדים ב-2025 חמקה מתחת לרדאר ולא הוציאה תושבים לרחובות. אולי בינואר הקרוב כאשר יגיעו תלושי חיוב הארנונה החדשים יבינו התושבים את המשמעות והחור העצום בכיס.
פורסם לראשונה: 07:58, 05.07.24