פרקליטות מחוז חיפה הודיעה למשפחת מרטיננקו כי חקירת דריסתה של אמיליה בת ה-18 הסתיימה ללא חשד לפלילים.
5 צפייה בגלריה
אמיליה
אמיליה
מוות נוראי. אמיליה מרטיננקו
(צילום: פייסבוק)
אמיליה מרטיננקו עלתה לארץ שנה וחצי לפני התאונה שהתרחשה בדצמבר 2022. הוריה נותרו באוקראינה והיא הגיעה להתגורר עם סבה וסבתה בחיפה. בהמשך נרשמה אמיליה ללימודים בכרמיאל בתוכנית עמותת סלע המיועדת לעולים חדשים שסיימו תיכון. היא הייתה תלמידה מצטיינת, והתכוננה לקראת גיוסה לצה"ל.
ב-16 בדצמבר 2022 בשעה 02:00 נמצאה מרטיננקו ללא רוח חיים על נתיב התחבורה הציבורית של המטרונית בחיפה באזור מפרץ חיפה.
גופתה של מרטיננקו הייתה מרוטשת ובתחילה התקשו החוקרים להבין כי מדובר בגופת אדם. בתחילת החקירה המשטרה סברה כי מדובר במקרה של פגע וברח על ידי אחד מנהגי המטרונית של חברת סופרבוס. במשטרה מיהרו לעצור נהג שסיים את המשמרת שלו והלך הביתה.
הנהג סיפר בחקירתו כי לא ראה את הפגיעה באמיליה, וחשב כי נזרקה אבן על המטרונית ולכן המשיך בנסיעתו.

5 צפייה בגלריה
אמיליה
אמיליה
תלמידה מצטיינת לפני גיוס. אמיליה מרטיננקו
(צילום: פייסבוק)

סימני דם


כיוון החקירה השתנה כאשר החלו להצטבר ראיות שהצביעו על סיפור קשה הרבה יותר מפגע וברח. אחת הראיות היא מציאת כתמי דם על מספר מטרוניות ולא רק על מטרונית אחת. חוקרי המשטרה מצאו סימני דם של מרטיננקו על לא פחות מ-6 מטרוניות שונות. המשמעות שהתבררה לחוקרים כי לא מטרונית אחת דרסה את מרטיננקו.
גורם המעורב בחקירת המוות ציין: "סימני דם אולי היו על שש מטרוניות, אבל הרבה יותר מטרוניות פגעו בה. חשבו שהיא מעיל זרוק. פשוט לא ראו או לא חשבו שזו גופה. לא נתקלנו במקרה כה מזעזע של גופה במצב כזה".
ראיה משמעותית נוספת ששפכה אור על חקירת המוות התבררה במכון הפתולוגי אבו כביר. גופתה המרוטשת של מרטיננקו נשלחה לנתיחה, וזאת בניסיון לקבוע מה גרם למותה. במכון נמצאו על מה שנותרה מגופתה של הצעירה, סימני דריסה של מספר מטרוניות.
במשך זמן רב ניסו החוקרים להבין מי מהמטרוניות היא זו שנתנה למרטיננקו את מכת המוות, אך ניסיונות אלו הסתיימו ללא תוצאות מכריעות.

5 צפייה בגלריה
אמיליה
אמיליה
איך לא ראו שפגעו בה? אמיליה מרטיננקו
(צילום: פייסבוק)

קראו עוד:


אין חשד לפלילים


מאז התאונה בה מרטיננקו מצאה את מותה הטרגי, חלפו כשנה וארבעה חודשים. במשך כל אותו הזמן משפחתה שבה והביעה חשש כי אולי מדובר באירוע פלילי, במהלכו מרטיננקו נרצחה או נזרקה לנתיב התחבורה הציבורית.
החשש של המשפחה נבע משיחת הטלפון האחרונה שניהלה אמיליה עם משפחתה בשעה 23:00, רק 3 שעות לפני מציאת גופתה.
בשיחת הטלפון שהוקלטה, מספרת מרטיננקו כי היא ממתינה לחברות שיגיעו כדי להיכנס למועדון במפרץ חיפה, אך יש מישהו שמציק לה. "יש כאן מישהו שמציק לי. הוא עם רכב. הוא קרא לי 'בייב'. הוא מציע לקחת אותי. צעקתי עליו שיעזוב אותי".



ההקלטה הועברה לחוקרי המשטרה אך לא נמצאו ראיות שיכולות להעיד על מעשה פלילי. החברות של מרטיננקו לא היו יכולות להעיד על מצבה, מאחר שמרטיננקו לא הגיעה לפגישה וכנראה נדרסה בדרך אליה.

5 צפייה בגלריה
אמיליה ואמה
אמיליה ואמה
הבת עלתה לארץ לבד. אמיליה ואמה
(צילום: באדיבות המשפחה)

המשפחה כואבת


אחרי חודשים ארוכים של חקירת משטרה, הועברו ממצאיה לפרקליטות, וזו כאמור החליטה לסגור את תיק החקירה בשל היעדר ראיות.
את ההודעה על סגירת התיק קיבל נציגה המשפטי של המשפחה, עו"ד אלבר נאחס. "הפרקליטות קבעה כי התאונה הייתה בלתי נמנעת ושללה מעשה פלילי מכוון. המטרונית הראשונה שפגעה באמיליה היא שהפילה אותה לרצפה. בהמשך המטרוניות האחרות מעכו אותה, אך לא ניתן לדעת מי מהן גרמה למכת המוות".

5 צפייה בגלריה
זיאת התאונה ועו"ד אלבר נחאס
זיאת התאונה ועו"ד אלבר נחאס
זירת התאונה ועו"ד אלבר נחאס
(צילום: מד"א, פרטי)

עו"ד נאחס מציין כי המשפחה מקבלת את קביעת הפרקליטות כי אין עניין פלילי או שהיא נדחפה אל מותה. גם בדיקות הדם שנלקחו לא מצאו סמים או אלכוהול בדמה של אמיליה. "היעדר היבט פלילי מרגיע את המשפחה", מציין נציג המשפחה. "הגשנו לחברת כלל המבטחת את המטרונית תביעה לפיצוי. היינו מצפים לקבל את החקירה הפנימית שביצעה סופרבוס בעניין התאונה, כדי לוודא שלא יהיו מקרים נוספים. נזכיר כי התיק לא נסגר בגלל חוסר אשמה אלא היעדר ראיות. אמיליה נדרסה למוות ואנו מצפים שמישהו ייקח אחריות".
חברת סופרבוס מסרה בתגובה: "החברה שיתפה ועדיין משתפת פעולה באופן מלא עם משטרת ישראל והגורמים הרלוונטיים. התאונה המצערת בטיפול משטרתי ונפעל בהתאם למסקנות".