6 שנים לאחר שנחתם הסכם בין מספנות ישראל ובין רכבת ישראל, ולמעלה משנה וחצי לאחר תחילת העבודות, החל לפעול מסוף רכבות המשא במספנות ישראל. המסוף, בו הושקעו יותר מ-15 מליון שקל, יאפשר שינוע סחורות מנמל המספנות, לכל רחבי הארץ.
2 צפייה בגלריה
רכבת במספנות
רכבת במספנות
רכבת במספנות
(צילום: דרור גיל)
מעבר ליעילות התפעולית, רכבת אחת שקולה לכ-60-70 משאיות. שינוע הסחורות ברכבת יתרום להפחתת עומסים בכבישים, להגברת הבטיחות ולצמצום זיהום האוויר. הרכבת הראשונה שיצאה ממספנות ישראל כללה מטען של גלילי פלדה ששונעו ישירות למסוף המטענים נאות חובב שברמת חובב בנגב.
במספנות ישראל אומרים כי במהלך כל ההליך התקיים שיתוף פעולה הדוק בין מספנות ישראל לבין הנהלת הרכבת, בראשות היו"ר משה שמעוני, המנכ"ל צ'יקו זנה ועובדי הרכבת, שקידמו את הפרוייקט במהירות וביעלות.
קבוצת תעשיות מספנות ישראל, בשליטת שלומי פוגל, סמי קצב ומשפחת שמלצר ובניהולו של צביקה שכטרמן, פועלת בארבע תחומים עיקריים באמצעות חברות-בנות: התעשייה הימית (מספנות), הנמל (טעינת ופריקת מטענים), תחום המלט ומוצרים לענף הבנייה והספקת שירותי הובלה ימית של מטענים ברחבי העולם באמצעות צי אוניות בבעלות הקבוצה. בנוסף, היא מעניקה שירותים לוגיסטיים ותמיכה לתעשיית קידוחי הגז והנפט. פעילות הרכבות תבוצע באמצעות חברת בת חדשה בשם "מרכבי ישראל" בניהולו של פיני פרנקו.

2 צפייה בגלריה
רכבת במספנות
רכבת במספנות
רכבת אחת שקולה לכ-60-70 משאיות. רכבת במספנות
(צילום: דרור גיל)

על פי ההסכם שנחתם בין מספנות ישראל ובין רכבת ישראל בשנת 2019, תעשיות מספנות ישראל ביצעה ומימנה את הקמת השלוחה בשטח מספנות ישראל, הכוללת 3 מסילות באורך כולל של כ-1.5 ק"מ. במקביל הרכבת הקימה את מערכת המסילות המחברת בין רשת המסילות לשלוחת מספנות ישראל. העבודות החלו במחצית שנת 2023, וכאמור היום יצאה הרכבת הראשונה.

קראו עוד:

לדברי צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל: "מסוף הרכבות יאפשר למספנות ישראל לשנע לכל רחבי הארץ את כלל הסחורות הנפרקות בנמל: פלדה לסוגיה, צוברים יבשים, מלט, מוצרי גרעינים, וסחורות נוספות הנפרקות בנמל בהעמסה ישירות משטח הנמל, לרכבת, תוך יעילות מרבית וקיצור לוחות הזמנים עבור היבואנים. בנוסף, חיבור נמל מספנות ישראל לרכבת יאפשר גם ליצואנים בדרום לייצא סחורות דרך נמל מספנות ישראל, באמצעות שינועם ברכבות לצפון, מהלך שבמקרים רבים לא היה כלכלי כאשר היה צורך לשנע סחורה במשאיות".
בימים אלה מספנות ישראל מקדמת פרוייקט של הקמת ממגורות תבואה בהיקף של כ-300 מיליון שקל שבנייתו צפויה להסתיים במהלך 2025. עם תחילת פעילות הממגורות, תשתית הרכבת כאמור תוכל לשמש גם לשינוע גרעינים ומוצרי גרעינים שיפרקו בממגורות לכל רחבי הארץ, ובכך להבטיח שינוע כמויות גדולות של מטען, ביעילות וללא תלות בזמינות משאיות.