כוננות גבוהה הוכרזה מאז שעות הבוקר באזור הצפון, מתוך חשש כי אנו בפתח מלחמה רב זירתית ושחיזבאללה יצטרף למלחמה אותה פתח החמאס בדרום. ראשי יישובי קו העימות קיימו בשעות הצהריים הערכת מצב יחד עם מפקד אוגדת הגליל, תת אלוף שי קלפר, וקיבלו עדכון לגבי הערכות צה"ל והיישובים לקראת תרחישים שונים.
6 צפייה בגלריה
"חרבות ברזל"
"חרבות ברזל"
מבצע "חרבות ברזל"
(צילום: דוברות מד"א)
כבר בשעות הבוקר הוצבו חיילים בכניסה לכל היישובים הסמוכים לגבול הצפון, כדי למנוע תרחישים כפי שקרו בדרום, עת מחבלי החמאס פרצו לתוך יישובים בעורף הישראלי. במקביל נערך גיוס של כוחות מילואים, בין השאר של פיקוד העורף כאשר חלק מהכוחות התפרסו בצירים שונים בצפון, כדי להיות מוכנים להגיב לאירועים מתוך המדינה. על פי כל ההערכות, בימים הקרובים לא יתקיימו לימודים בכל הארץ, כולל בצפון.

6 צפייה בגלריה
מחבלים חמושים בתוך שדרות, כפי שנראו שסרטון שפורסם ברשת
מחבלים חמושים בתוך שדרות, כפי שנראו שסרטון שפורסם ברשת
מחבלים חמושים בתוך שדרות, כפי שנראו שסרטון שפורסם ברשת
(צילום מתוך סרטון שפורסם ברשת החברתית, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

מפקד מחוז חוף, ניצב דני לוי, סיים בצהריים הערכת מצב בהשתתפות סגל הפיקוד במהלכה הנחה על תגבור הכוחות במרחב הציבורי במחוז החוף בדגש על מקומות ומוקדי חיכוך המועדים לפורענות.
בתוך כך, בהמשך ללחימה באיזור הדרום, מופצות בשעות האחרונות ברשתות החברתיות הודעות שקריות, חסרות אחיזה במציאות הכוללות קטעי וידאו מהעיר אום אלפחם מתקופת שומרי החומות, זאת במטרה להטעות את תושבי האזור ולהוביל להסלמה.

6 צפייה בגלריה
בעירייה ביקשו מהתושבים להישמע להנחיות
בעירייה ביקשו מהתושבים להישמע להנחיות
התושבים מתבקשים להישמע להנחיות
(צילום: EPA)

במשטרה ביקשו להדגיש כי יש להישמע רק לדיווחים רשמיים ולהימנע מהפצה או שרשור של פרסומים כוזבים. ניצב דני לוי פנה לתושבים וביקש להישמע להנחיות כוחות הביטחון הפועלים בשטח, ולדווח למוקד 100 או לשוטרים הפרוסים בגין כל אירוע חריג.
אל"מ רונן מרלי, ראש עיריית נהריה, שירת גם כקצין אג"ם פיקוד דרום בעת מבצע 'צוק איתן' וגם כמפקד חטיבת הגליל המערבי בצפון. הורה הבוקר, עם קבלת הידיעות מהדרום, לפתוח את המקלטים ולהיערך למצב של מלחמה כוללת.

6 צפייה בגלריה
פינוי הפצועים לסורוקה
פינוי הפצועים לסורוקה
פינוי הפצועים לסורוקה
(צילום: הרצל יוסף)

עד כמה אנחנו קרובים היום למלחמה גם בצפון?
מרלי: "שאלה מצוינת. אם היית שואל עד הבוקר קצינים בפיקוד צפון עד כמה התרחיש הזה ממשי, מן הסתם היו אומרים שמלחמה בצפון לא צפויה. המצב השתנה כעת, גם מבחינה פסיכולוגית. אחרי מה שקרה בדרום, הכל יכול לקרות וחייבים להיות מוכנים גם להתקפה מהצפון. כפי שזה נראה, בדרום נחלו המחבלים הצלחה, וזה יכול לדחוף את החיזבאללה לנסות ולהשיג הצלחה דומה גם בצפון. אני מקווה שלא ינסו לאתגר אותנו בצפון כי אם זו תהיה מלחמה, זו תהיה מלחמה קשה מאוד מבחינת האויב".
קיבלתם הוראות מיוחדות?
"אנחנו בשיגרה. נערכים לביטול אירועי שמחה תורה, אחר הצהריים נקים הערכת מצב נקבל החלטות לגבי מערכת החינוך. כנראה לא יהיו לימודים. ערכנו רשימות מתנדבים כדי להיערך למצב. מנגד אלפי תושבי העיר יצאו לתרום דם וזה".
שירתת בפיקוד דרום. תרחיש כזה נשקל?
"זה תרחיש ייחוס קיצוני, אתה יודע מדברים על אופציות של התקפה, בים ביבשה, באוויר ובמנהרות. אני לא שם מזמן, לא יכול לומר לך מה קרה".

6 צפייה בגלריה
רונן מרלי
רונן מרלי
רונן מרלי
(צילום: אביהו שפירא)

איך הגיבו התושבים?
"כמעט אין תושבים ברחובות ומי שיצא, יצא עם נשק. יש בהלה, אנשים לא מאמינים שדבר כזה קרה. ולכולם יש בני משפחה שם, או ילדים שמשרתים שם, או ילדים שיצאו לטייל ולחגוג שם. תושבים שאתה רואה מסתובבים ביישובים עם נשקים בהלה, פעם שנייה תושבים שהילדים שהלם גם במסינבה בדרים חיילים משרתים בדרום, זה נוגע בכל אחד מכולנו. ראיתי הורים שלקחו את החיילים בחופשה כדי שיחזרו לשירות. הרחובות ריקים".

קראו עוד:

ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ: "אני צופה אירוע בצפון, אולי מה שהיה בדרום היה רק הפרומו. היינו בהערכת מצב עם מפקד האוגדה, וקיבלנו עדכון על גיוס שנערך. אנחנו גם עורכים גיוס של האנשים בתוך היישובים וגם נחלק נשק כולל רובי סער. חיילים כבר הוצבו בתוך היישובים צמודי גדר".

6 צפייה בגלריה
"אנחנו סוג ב'". משה דוידוביץ'
"אנחנו סוג ב'". משה דוידוביץ'
משה דוידוביץ'
(צילום: דוברות המועצה האזורית מטה אשר)

ימים לא פשוטים


"בלשון המעטה. להערכתי הבלתי הצנועה, כפי הנראה, מוסדות ישותקו לימודים לא יתקיימו בכל המדינה, שלא לדבר על פגיעה במשק וכו'. אנחנו גם ערוכים לקלוט משפחות מהדרום, אם ירצו לבוא".
ישי עפרוני, קב"ט מנהל ביטחון וחירום המועצה האזורית מטה אשר ולשעבר סגן מפקד חיטבת 300 בגבול הצפון: "אנחנו נמצאים במלחמה ומה שראינו בדרום עלול להתפתח גם בזירה הצפונית. אנחנו נמצאים בקשר רצוף עם הצבא וכוחות הביטחון. מקיימים הערכות מצב שוטפות. היישובים ערוכים עם צוותי החילוץ, היישובים בקו העימות עם כיתות כוננות וכוחות תגבור".
פורסם לראשונה: 16:00, 07.10.23