בית המשפט לענייני משפחה בחיפה ביטל הסכם מתנה, במסגרתו העבירה תושבת קרית אתא, שנפטרה עוד לפני מתן פסק הדין, את מלוא הזכויות בדירה לאחד משלושת ילדיה. זאת בטענה שהיא חתמה על אותו הסכם מתנה בשל לחץ שהופעל עליה ובניגוד לצוואה עליה חתמה שלוש שנים לפני כן. את המנוחה ייצג בתיק עו"ד חיים מרדכי שכטר ובית המשפט אישר לפרסם את עיקרי פסק הדין, ללא זהות המעורבים.
2 צפייה בגלריה
עורך דין ותיק רשם את בתו כיורשת של אחד הלקוחות
עורך דין ותיק רשם את בתו כיורשת של אחד הלקוחות
הסכם המתנה הראשוני נחתם תוך הטעיה
(צילום המחשה: shutterstock)

מהתביעה עולה כי לתובעת, בת 85 בעת מותה בחודש אוקטובר 2023, היו שני נכסים עיקריים, חלק במכרז ודירה בה התגוררה ברחוב יהודה הנשיא בקרית אתא. לתובעת 3 בנים, שאחד הלך לעולמו בשנת 2020 כשהוא רווק וללא ילדים. בנוסף, היה בבעלותה חלק ממגרש בקרית אתא.
בשנת 2013 חתמה התובעת הסכם יחד עם שני בנייה, לפיו היא תמכור את חלקה במגרש בקרית אתא והתמורה תישמר בחשבון נאמנות עבור שלושה מבין ששת ילדיו של אחד מבניה. באותה עת הביעה התובעת את רצונה שהזכויות בדירת המגורים שלה יחולקו שווה בשווה בין בניה. בהמשך, חתמה על צוואה שבה הדירה מחולקת לאחר מותה בין בניה.

2 צפייה בגלריה
קשישה חותמת על מסמכים
קשישה חותמת על מסמכים
קשישה חותמת על מסמכים
(צילום המחשה: shutterstock)

בשנת 2016 חתמה המנוחה על הסכם עם אחד מבניה לפיו היא מעניקה לו את הדירה במתנה. היא חתמה על הצהרת מוכר להעברת זכויות ועל יפוי כוח בלתי חוזר להעברת הזכויות לידי אחד הבנים. בנוסף שונה גם ההסכם לגבי מכירת המגרש, כאשר על פי ההסכם החדש התמורה שתתקבל תחולק בין ששת ילדיו של הבן.

קראו עוד:

כבר למחרת שלחה האם ובנה השני מכתב בו טענה כי היא לא הבינה את מהות ההסכם עליו חתמה, וכוונתה לחלק את הזכויות על הבית בין כל ילדיה. היא דרשה את ביטול המתנה. בנוסף היא חתמה על הסכם מתנה עם הבן הנוסף, במסגרתו העבירה לו גם זכויות חלקיות בדירה. בתביעה טענה כי הסכם המתנה הראשוני נחתם תוך הטעיה, בין השאר בידי אחת האחייניות שלה.
הנתבע טען כי איש לא הטעה את אמו והיא חתמה מרצון על הסכם המתנה. עוד הוסיף כי האם עצמה סיפרה לאחיינית כי ברצונה לסייע לבן כדי שיוכל לסייע לילדיו.
השופטת שירי היימן קבעה כי דין הסכם המתנה להתבטל. "כולי תקווה שכיום ישכילו האחים ליישב את הסכסוכים ביניהם מתוך כבוד לאמם המנוחה אשר אהבה את בניה ועשתה כל שביכולתה לעזור להם".