אחרי אין ספור דיונים והצעות הודיע שר הפנים, משה ארבל, כי הבחירות ייערכו ב-30 בינואר 2024. ההחלטה עוררה התנגדות וביקורת, וכבר הוגשה לפחות עתירה אחת לבג"ץ. מנגד, מרכז השלטון המקומי התייצב מאחורי ההחלטה ותומך בקיום הבחירות, בכפוף להוראות פיקוד העורף.
8 צפייה בגלריה
קלפי, בחירות הקריות
קלפי, בחירות הקריות
פגיעה בדמוקרטיה או צורך השעה
(צילום: נחום סגל)

המתנגדים טוענים כי הם או תומכיהם עדיין מגויסים וכי בעת הזו, לאיש אין ראש לשמוע על בעיות ביוב או תברואה. חלקם גם רואים סיבה פוליטית להחלטה לקיים בחירות עכשיו, שנתמכת על ידי מפלגות הקואליציה. אז מי תומך בדחיית הבחירות בקריות ומי בעד , יצאנו לבדוק.

קרית ים


דוד אבן צור, ראש עיריית קרית ים: "אנו נשתף פעולה עם כל מועד שייקבע, אין לכך שום חשיבות מבחינתי. בחודשים האחרונים אני לא עוסק כלל בבחירות אלא בחיזוק התושבים שלנו שאיבדו אהובים, חיזוק העורף ומוכנות לחירום".

8 צפייה בגלריה
דוד אבן צור
דוד אבן צור
אין דעה. דוד אבן צור
(צילום: נחום סכל)

אמיר ווסקו, מתמודד לראשות העיר: "אנחנו סומכים את ידינו על החלטות הממשלה וגורמי הביטחון, שעשויות להשתנות בהתאם למצב ונהייה נכונים להתמודד ניהול העיר בכל תאריך".

8 צפייה בגלריה
אמיר ווסקו
אמיר ווסקו
אין דעה. אמיר ווסקו
(צילום: מתוך הפייסבוק)

אדם אמילוב, סגן ראש עיריית קרית ים ויו"ר רשימת "קרית ים ביתנו": "אני מתנגד בתוקף. הם אומרים בלי פוליטיקה ומצד שני מחייבים אותנו לעסוק בפוליטיקה. אנשים עסוקים בבטחון אישי וחרדים לפרנסה שלהם ועכשיו אני אבוא לדבר איתם על פינוי הזבל, שבעזה נהרגים חיילים? איך אבוא לאבא שהבן שלו בעזה ואסביר לו מה קורה בעיר, זה מעניין אותו היום? לדעתי מפלגות הקואליציה והליכוד מעדיפים לקיים בהקדם, כל עוד המלחמה בעיצומה ולא לדחות מחשש שאחרי המלחמה תהיה מחאה ענקית שתפגע בהם".

8 צפייה בגלריה
אדם אמילוב
אדם אמילוב
נגד. אדם אמילוב
(צילום: פרטי)

דוד אברקי, ש"ס: "אין ספק שקשה מאוד לקיים בחירות בזמן מלחמה. יחד עם זאת, ככל שהגורמים המקצועיים, ובהם צה"ל ומשרד הפנים, סבורים שיש לקיים את הבחירות במועדן, אני מקבל את החלטתן המקצועית".
ג'נו פלס, סגן ראש עיריית קרית ים ראש רשימת "קרית ים בתנועה": "אני נגד. איך אפשר להתקשר למישהו ולומר לו, תצביע לי, תתלה לי שלט שכל יום שומעים על הרוגים ופצועים וחטופים. יש מעל 300 אלף מגויסים, כולל אנשים שמוצבים ברשימות השונות. ויש גם פן כספי: לקחנו הלוואות לקראת התאריך המקורי של הבחירות, 200 אלף שקל הלכו לאבדון.
"עכשיו מה, שוב ניקח הלוואות כדי להתכונן לבחירות, מי יפצה אותנו? יש לי מטה, ואני סתם משלם שכירות, לא פותח אותו במלחמה, השכרתי ציוד, טלפונים, הכל לחינם. אומרים יאפשרו לכולם להצביע? איך? יציבו קלפי בחאן יונס?".

קרית אתא


יעקב פרץ, ראש העיר: "לא מסוגל לחשוב על בחירות בעת הזו, עסוק בעשייה".

8 צפייה בגלריה
יעקב פרץ
יעקב פרץ
אין דעה. יעקב פרץ
(צילום: נחום סגל)

הילה רובין שלם, יו"ר רשימת "הילה שלם והתושבים" מתמודדת לראשות העיר: "אני נגד. אני שואלת, נגמרה המלחמה? 137 החטופים חזרו? בני הזוג שלנו חזרו מהמילואים? יש מועמדים שנמצאים כרגע בצו 8, איפה השוויון? איפה טוהר הבחירות? בלי קשר, לאף אחד מהתושבים אין קשב לקמפיינים פוליטיים כרגע ובצדק.

8 צפייה בגלריה
הילה רובין שלם
הילה רובין שלם
נגד. הילה רובין שלם
(צילום: נחום סגל)

"לדעתי ההחלטה הזו היא בזויה, החלטה פוליטית, שמזלזלת במה שבאמת חשוב בניצחון ישראל, בחיילים שלנו ובחטופים שלנו. החלטה לא הגונה שמשרתת רק את רצונם של ראשי העיר המכהנים לשרוד ובעיקר מנותקת מהמציאות"?.
אלקנה ויסנשטרן, רשימת דגל התודה (ג): "לדעתי, צריך לדחות את הבחירות לרשויות, לא לעניין לקיים בחירות בתקופת מלחמה בזמן שהחטופים עדיין בעזה ובכל יום אנו מתבשרים על עוד חיילים שנהרגים במלחמה".
אריה מייזלס רשימה העצמאית "עמטב" המזוהה עם הציונות הדתית: "אסור לעשות בחירות עכשיו. אנשים עסוקים בנושאים לגמרי אחרים. כל אחד חי עם החששות שלו. במקום לתלות שלטי בחירות, היום תולים דגלי מדינה וסמלים לאחדות. לא בוער שום דבר, עוד חודש, חודשיים נקיים בחירות".

קרית מוצקין


חיים צורי, הושעה מתפקידו כראש העיר מוצקין, ומתמודד בבחירות הקרובות לראשות העיר בראש סיעת 'מוציקנטו': "נגד. כל תאריך טוב לי. באופן כללי אני לא חושב שזה זמן לבחירות שהרבה אנשים נהרגים ואנשי מילואים בצבא ולא יכולים להצביע. לא מתאים לקיים בחירות בזמן מלחמה קשה שכזו. אבל אני לא מחליט, ומבחינה אישית אני אסתדר עם כל תאריך".

8 צפייה בגלריה
חיים צורי
חיים צורי
נגד. חיים צורי
(צילום: גיל נחושתן)

ציקי אבישר, יו"ר סיעת 'רוח חדשה בקרית מוצקין', המתמודד לראשות העיר. "אני בעד. המלחמה משפיעה באופן שלילי ומטלטל על אזרחי המדינה כך שהבחירות הרבה פחות מעניינות ועבור חיילי סדיר ומילואים שנמצאים בחזית גם עשויות להיות פחות נגישות. על הרקע הזה כפו עלינו בחירות בסוף ינואר, אבל אני מאמין שגם בנסיבות אלה ננצח אותן. אני סומך את ידיי ומקבל את עמדת המטה לביטחון לאומי וצה"ל שהתפרסמו השבוע והדגישו חשיבות לאומית באי-דחייה נוספת של מועד הבחירות".

8 צפייה בגלריה
בעד. ציקי אבישר
בעד. ציקי אבישר
בעד. ציקי אבישר
(צילום: נחום סגל)

דורון גרינברג, ראש סיעת 'מוצקין עם מסורת': "אני בעד. יש צדדים לכאן או לכאן ברמה הארצית, אבל במוצקין קיום הבחירות במועד שנקבע חשוב לנו כדי להפסיק את הנהגת העיר הנוכחית כשהעירייה לא מתפקדת כראוי וראש העיר בעצמו נבצר".
נחום מזוז, ראש מפלגת האחדות של ש"ס וסייעת מוצקין מאוחדת": "אני נגד. הרבה אנשים מגויסים, חלקם בתפקידי קצה, חלקם מועמדים ברשימות או אפילו בניהול המטה. אבל אם מדינת ישראל החליטה שזה יהיה בתאריך מסוים, אנחנו נקבל את ההחלטה".
חן שחרור, ראש סיעת 'חן שחרור למועצת העיר'. "אני נגד. הרבה אנשים, ואפילו המקורבים ואנשים בתוך הרשימות לא עוסקים כעת בבחירות ורבים מהם במילואים. אני מרגיש פחות נוח לעסוק בתעמולת בחירות, הכל רגיש עדין וכואב, יש משפחות של הנרצחים, חטופים פצועים. יש גם מחשבות אחרות שהחיים צריכים להימשך, אבל אולי נכון להמתין עוד מספר חודשים לא יקרה כלום".

קראו עוד:

קרית ביאליק


מימון פאר, ראש סיעת 'חוזה חדש בקרית ביאליק': "אני בעד, כי הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות חוקתית בסיסית, וככל שמשנים אותה צריך לעסוק בה ברגישות. צריך שלעירייה ולמועצת העיר יהיה מנדט מהציבור, וגם המשק ברובו חזר לתפקד ולכן הבחירות הן לא אירוע חריג".
אלי דוקורסקי, ראש העיר, בחר לא להתייחס לנושא.

יש פתרונות


רשימת "האיחוד הירושלמי" בראשות סגן ראש העיר ירושלים, יוסי חביליו, עתרה לבג"ץ נגד קיום הבחירות לרשויות המקומיות ב-30 בינואר ובה נכתב: "הודעת שר הפנים שלא יפעל לדחיית הבחירות היא ללא סמכות, שכן זו נתונה בידי הממשלה כולה. קביעת מועד הבחירות לחודש ינואר נותנת העדפה לציבורים שלא משרתים וכן קיומן של בחירות בעת מלחמה, בשעה שכל הציבור התומך ב'איחוד הירושלמי' הם חילונים ומסורתיים מגויסים, זו הטיית בחירות".
יצוין, כי עוד מועמדים ורשימות שוקלים בימים אלו הגשת עתירות בנושא. ממשרד הפנים נמסר ל"ידיעות המפרץ": "הנושא נבחן לעומק על ידי גורמי המקצוע ולאחר עבודת מטה מעמיקה והתייעצות עם כלל הגורמים החליט השר לקיים את הבחירות ב-30 בינואר כמצוות המחוקק, למעט ב-14 הרשויות".
ממרכז השלטון המקומי נמסר: "ניהלנו שיחות עם הגורמים הביטחוניים, כולל פיקוד העורף בהן הובהר חד משמעית כי אין מניעה ביטחונית לקיים את הבחירות במועדן ב־30 בינואר, במיוחד לאור החזרת מערכת החינוך לפעולה מלאה וקיום שגרת לימודים בכל הארץ. גם שיקולים לוגיסטיים הנוגעים לצורך בהבטחת זכות הבחירה של חיילים משרתי מילואים לא צריכים להוות בעיה בשל פתרונות המבטיחים את מימוש זכותם הדמוקרטית להצביע כשם שמימוש זכות זו נעשה בכל מערכת בחירות גם ביחס לחיילים המשרתים בשירות סדיר.
"בנוסף, מצאנו כי מספר המתמודדים העומדים בראש קמפיין בין אם לראשות רשות מקומית או בראש רשימה המתמודדת למועצה ומשרתים בימים אלה בשירות מילואים פעיל עומד על עשרות בודדות, שחלקם אף אינם לוחמים, ואנחנו מניחים כי ניתן יהיה לשחררם בימים הקרובים על מנת לאפשר להם להשלים את מסע הבחירות שלהם.
חשוב להדגיש שכאשר השלטון המקומי הוא הגורם המשמעותי ביותר בטיפול בעורף, דחיית הבחירות פעם נוספת, תפגע משמעותית בפעילות הרשויות המקומיות ותמנע מהן לחזור לשגרה מלאה ולפעול למען התושבים".
פורסם לראשונה: 07:55, 22.12.23