שבוע וחצי לפני שנהרג, השתתף סמל עדנאן אסעד בטקס לזכרו של תיימור קבלאן. קבלאן היה חברו מהכפר בית ג'אן ולוחם אש כמוהו, שנהרג בדיוק לפני שנתיים במהלך כיבוי שריפה בצפת. על שלט גדול שתלו שם החברים התנוססו המילים: "לנצח אחי, אזכור אותך תמיד וניפגש בסוף אתה יודע", ועדנאן הוסיף בכתב ידו: "אח יקר, אתה חסר". איש לא העלה אז בדעתו, שכולם ייפגשו שוב בטווח זמן קצר כל כך, ובנסיבות כה קשות. השבוע נהרג עדנאן במהלך ניסיון חילוץ של צעיר שנפל לבור בכפר דיר אל אסד, והחברים מכיבוי האש הגיעו לנחם את משפחתו שלו בבית העם בבית ג'אן.
5 צפייה בגלריה
"הזרקור של המשפחה". עדנאן אסעד
"הזרקור של המשפחה". עדנאן אסעד
"הזרקור של המשפחה". עדנאן אסעד
(צילום: פרטי)
"עדנאן היה הזרקור של המשפחה", אומר אחיו, עו"ד יוסף אסעד. "הוא גיבור, אח שלי. אמיץ בחייו ובמותו. גיבור זו המילה הראשונה והאחרונה שאפשר לומר עליו. אלה החיים. הכל נגזר עלינו משמיים, ואנחנו מאמינים בגורל ומקבלים את הגזירה".

דרך ארץ

סמל עדנאן אסעד (41) שירת כלוחם אש בתחנת כרמיאל משנת 2019. לפני כן שירת ביחידה לאבטחת אישים ובין השאר איבטח את האלוף (מיל.) יוסף משלב, שירת בגדוד 12 של חטיבת גולני ובסיירת אגוז, ונפצע בלבנון. הוא היה ספורטאי מצטיין, וגם בעבודתו בתחנת כרמיאל עבר הכשרות והדריך חניכים, שגם הם הגיעו השבוע לנחם את משפחתו. הוא היה נשוי לסראא, עובדת קופת חולים מאוחדת, ואב לאמיר (9), אדהם (6) ו-איְלה (בת חודש). הוריו, סלמאן עלי אסעד ופאטמה, גידלו 12 ילדים, שלוש בנות ותשעה בנים. שלושה מהבנים, יוסף, עדנאן וסאמר, נישאו לפני כעשור בחתונה משולשת שהיתה אירוע חגיגי שעדיין זוכרים בכפר.
"אנחנו גרים קרוב אחד לשני בשכונת דידבה בכניסה לכפר", אמר יוסף, "והילדים שלנו באותם גילאים. סאמר ועדנאן מאוד קרובים בגיל, סוג של תאומים שקרובים בגיל ובמחשבות. אני קצת יותר מבוגר מהם אבל כולנו קרובים, אוכלים ביחד ונוסעים ביחד והילדים גדלים ביחד. היתה לנו דינמיקה משפחתית מופתית, שנגדעה באמצע. ואיזה קשר יפה יש לו עם אשתו המקסימה סראא, שעבדה קשה לצידו ואתו, תמכה בו בכל התקופה שהיה בקורסים ולא התלוננה.

5 צפייה בגלריה
עדנאן כותב על השלט
עדנאן כותב על השלט
עדנאן כותב על השלט
(צילום: פרטי)

"השניים האלה הם כמו זוג יונים, ואנחנו מסתלבטים עליהם בגלל הזוגיות שלהם. כמה חום ואהבה נתן לילדים. לפני שש שנים נפטר אחינו אדהם, ועדנאן קרא לבנו השני על שמו. השנה אדהם יתחיל כיתה א', ואבא שלו לא זכה ללוות אותו לשם. הוא השתגע מהתינוקת שנולדה להם לפני חודש.
"כשהיה בבית לא עזב את אילה אפילו לרגע, לא נתן לאף אחד להאכיל אותה או להחליף לה חיתול. לי יש שלושה בנים והתחננתי שייתן קצת להחזיק אותה, ועדנאן צחק ואמר: 'זאת הבת שלי, מי שרוצה בת – שיביא בעצמו'".

5 צפייה בגלריה
החילוץ הטרגי
החילוץ הטרגי
החילוץ הטרגי
(צילום: נחום סגל )

"עדנאן היה צעיר עם הרבה דרך ארץ, ממשפחה טובה, שהתייצב מול המשימה הנעלה שהיא מצווה וחובה קדושה, של הצלת חיים", אומר ראדי נג'ם, ראש מועצת בית ג'אן. "עצב גדול נפל על הכפר שלנו. בבית ג'אן יש 13 אלף תושבים בסך הכל, והאבל ביקר כאן בכל שכונה וכמעט אין משפחה שהשכול לא נגע בה.
"עדנאן היה ג'נטלמן, אבא טוב, בן טוב ואח וחבר, כולם אהבו אותו. היה הראשון להתנדב לכל משימה. מבחינתי הוא כמו כל לוחם אחר שנופל על תקומת ישראל, והוא החלל ה-64 של בית ג'אן, למרות שהמדינה לא מכירה בזה והוא לא נטמן בחלקה הצבאית. אני יכול רק להתפלל שהוא יהיה החלל האחרון של היישוב שלנו".

גזים רעילים

התאונה התרחשה ביום ראשון השבוע, בעיצומו של גל חום קיצוני. אסעד היה ביום עבודה שגרתי ובכוננות מלאה, וכשנקרא לאירוע הצלת חיים בכפר דיר אל אסד לא היסס לרדת לבור כדי להציל את חיי הצעיר שנלכד שם. הצעיר, סאמר אלערמין, תושב חברון שככל הנראה עבד בסמוך, נפל אל בור שופכין ומת מהרעלת הגזים שהצטברו שם. לוחם אש ירד לחלץ אותו וכשהקשר איתו אבד, עדנאן ירד לנסות לחלץ את שניהם. הבור היה מלא ככל הנראה בריכוז גבוה של גזים רעילים, וגם אסעד התמוטט בו מיד. בבית החולים נקבע מותם של עדנאן ושל אלעראמין, וכעבור יומיים נפטר גם לוחם האש השני, רס"ל דקל מרציאנו.

5 צפייה בגלריה
דקל מרציאנו
דקל מרציאנו
לוחם האש דקל מרציאנו ז"ל
(צילום: מתוך הפייסבוק)

"ביום שישי האחרון עדנאן עשה ארוחה גדולה באתר הקדוש של הנביא בהאא א-דין", אמר אחיו יוסף. "אצלנו נודרים נדר לקראת הולדת תינוק וגם עדנאן נדר. בתו נולדה בריאה ושלמה והוא קיים את הנדר וכולנו נסענו למסיבה במקום הקדוש. הוא הזמין את כל המשפחה והחברים, היינו בערך 70 איש במה שהפך בדיעבד להיות מסיבת הפרידה שלו מכולם. למחרת הוא ואני נסענו ביחד לחורפיש כדי לנחם את בני משפחתו של סא"ל במיל גסאן פארס, שליבו נדם תוך כדי הליכה כתחביב בהר ארבל, וכל הדרך עדנאן דיבר על חבריו הלוחמים. מי היה מאמין שזה מה שיקרה גם לנו.

5 צפייה בגלריה
 האסון בבור בדיר אל-אסד
 האסון בבור בדיר אל-אסד
האסון בבור בדיר אל-אסד
(צילום: נחום סגל)

ביום ראשון עדנאן עוד הספיק לשלוח לנו תמונה אחרונה לקבוצת הווטסאפ המשפחתית ולהראות לנו שהוא בדרך למשימה. ב-12:40 הוא שלח הודעה לאחותי אימאן ובירך אותה מכל הלב ליום הולדתה, כמו שרק הוא יודע, ברכה שהיום נראית לכולנו מצמררת. ובסביבות השעה 14:00 כבר התחלנו לקבל טלפונים מכל העולם.

קראו עוד:

"אמרו שלוחמי אש נפגעו ושאלו אתנו מה עם עדנאן. ניסינו לברר מה קורה והרגשנו שכולם מתחמקים מלתת לנו תשובה. בסוף מישהו ממערך הכבאות אמר שהוא הגיע לנהריה ומטפלים בו, וזה כבר הריח לנו כמו משהו סופני, ומיהרנו לשם. אני משתדל להתנחם בעובדה שאח שלי היה במקום שבו הוא רצה להיות, הוא רצה לעזור לאחרים ולהציל חיים".
סמל עדנאן אסעדי נטמן ביום שני בלילה, בכפר בית ג'אן שבו נולד וגדל.