השביתה הכללית במגזר הערבי בחיפה: בריכוזי האוכלוסייה הערבית בעיר בעלי העסקים היו סגורים היום. ואדי ניסנאס, שבימים כתיקונם, הומה אדם היה שומם. גם בשכונת חליסה, בהדר ובמושבה הגרמנית העסקים בבעלות אזרחים ערבים סגורים.
2 צפייה בגלריה
ואדי ניסנאס
ואדי ניסנאס
ואדי ניסנאס הבוקר
(צילום: פרטי)
גם בתי ספר מהמגזר הערבי הצטרפו לשביתה. בית הספר הדו לשוני שובת וכך גם בית הספר חיוואר ובית הספר האורתודוכסי.
"המצב מתוח מאוד", אומר בעל עסק בהדר ומבקש להישאר אנונימי. "כולם סגרו, אז גם אני סגרתי. תביני אני לא יכול להגיד לך מה שאני רוצה או חושב. מחר יבואו וישרפו לי את העסק. תראי מה עשו לעסקים לידי כל החלונות מנופצים. מחר הכל יחזור לשגרה אני רוצה לעבוד להתפרנס. לא רוצה להסתכסך. אלה פנאטיים מה אני צריך את זה״. מצד שני אומר בעל העסק: "אני מחויב למגזר. מבין את הכאב ומזדהה".
בימים האחרונים נגרמו נזקים רבים למכוניות, בתים ועסקים ברחובות העיר המזוהים עם האוכלוסייה הערבית. בעלי עסקים ערביים ממעטים להגיב בנושא מהסיבה העיקרית פחד מהתגובות ובעיקר מהפחד של פגיעה בעסק ובפרנסה.
2 צפייה בגלריה
ואדי ניסנאס
ואדי ניסנאס
ואדי ניסנאס. בעלי עסקים חוששים ומזדהים
(צילום: פרטי)
"אני אצא לא בסדר ככה או ככה. היהודים רוצים שאגנה את הערבים. איך אני יכול? זה המגזר שלי. וגם מצפים ממני לגנות את היהודים. אז מי מחר יקנה ממני אם אני אגיד משהו נגד היהודים? אתם הרוב. אני גר בחיפה ויש לי לקוחות יהודים הרבה. אני לא מסכים עם התנהגות אלימה משני הצדדים. אלה קיצוניים ואלה קיצוניים", אמר בעל עסק.
בעל חנות מכולת באלנבי ששובת אמר היום (שלישי) ל'מיינט חיפה': "אנחנו מרגישים סוג ב' בהכל. אפילו עכשיו בהתפרעויות שהיו, המשטרה כמעט ולא עצרה אף אחד מהמגזר היהודי. זה פייר? למה אנחנו לא בני אדם כמוכם? מי שמתפרע שיעצרו אותו. אז למה לא את היהודים? זה רק דוגמה איך אנחנו מרגישים".
קראו עוד >>>
יו״ר סיעת חד״ש חבר מועצת העיר רג׳א זעאתרה: "ניתן לומר שהשביתה בחיפה הצליחה בגדול. ההיענות לשביתה חסרת תקדים. זה מבטא מחאה נגד המלחמה ונגד מה שקורה בירושלים - אבל גם (ואולי בעיקר) נגד מה שקרה בערים מעורבות לרבות בחיפה - התקיפות של כנופיות וקריאות 'מוות לערבים' בחסות המשטרה. הערבים בחיפה הרגישו שהאיום הגיע לפתח ביתם ממש, תרתי משמע.
בקרית אליעזר, בוואדי ג'מאל - עין הים, במושבה הגרמנית, בוואדי ניסנאס ובעוד שכונות ואזורים שבהם הותקפו אזרחים ערבים ורכושם. היה ויכוח ער במשך יומיים ובסופו של דבר הציבור הערבי יוצא היום במסר חד משמעי: לא נסכים לחיות בפחד בעיר שלנו. לא נסכים לפחות מחיים בכבוד ובשוויון מלא".