עיריית קרית אתא תחל בחודש מאי לגבות תשלום עבור חנייה במרכז העיר. על פי חוק העזר העירוני שאושר במועצת העיר, החנייה לדיירי הרחוב בעלי תו חנייה ללא עלות, יתר התושבים ישלמו 3.81 שקלים עבור שעה חנייה.
2 צפייה בגלריה
רחוב העצמאות, ברקע בניין העירייה החדש
רחוב העצמאות, ברקע בניין העירייה החדש
רחוב העצמאות, ברקע בניין העירייה החדש
( צילום: שי רגב)
החנייה תונהג בין השעות 20.00-08.00 באמצע השבוע ובין השעות 13.00-08.00 בימי שישי וערב חג. יצוין, כי קרית אתא היא העיר היחידה בקריות שעד כה לא גבתה תשלום עבור חנייה, בעוד ששכנותיה ביאליק ומוצקין מנהיגות במשך שנים חנייה בתשלום, וקרית ים החלה לגבות תשלום בסוף 2019.

סערה ברשת

תושבים בעיר זועמים על ההחלטה לגבות תשלום, ובמיוחד מתרעמים על כך שהתשלום יונהג גם ברחובות שרחוקים ממרכז העיר. תושב העיר: "אני לא מבין מדוע הכניסו לרשימת הרחובות שבהם תונהג חנייה בתשלום גם רחובות שהם לא ממש מרכז העיר.
קראו גם >>
מדוע, למשל, יש צורך לגבות חנייה בתשלום בפארק הספורט? ומדוע העיתוי הזה? הרי העירייה בונה חניון ענק, מתחת למבנה החדש של העירייה, שאמור לתת פתרון לבעיית החנייה במרכז העיר. יכלו להמתין עד להשלמת העבודה בחניון, לראות עד כמה זה נותן פתרונות, ואם לא, שינהיגו חנייה בתשלום. אין בדיקה? אין פיילוט? ישר גובים כסף? ברור שיש פה רצון להגדיל הכנסות, ולא פתרון למצוקת החנייה במרכז העיר".
2 צפייה בגלריה
תשלום על חנייה
תשלום על חנייה
תשלום על חנייה
(צילום: שאול גולן)
בישיבת המועצה בה אושר חוק העזר העירוני, מכוחו גובים את דמי החנייה, ביקשו חברי סיעת 'הילה שלם והתושבים' להקל על התושבים והסוחרים, בין השאר בהנהגת חצי שעה חנייה בחינם, מתן אפשרות לבעלי החנויות לחנות ללא תשלום, ועוד.
חבר המועצה ציון אסולין טען בישיבה כי העירייה היתה צריכה להנהיג חנייה בתשלום מזמן, וכי רוב מקומות החנייה במרכז נתפסים על ידי אנשים שנוסעים משם הלאה.
ראש העירייה, יעקב פרץ, טען כי נוסח חוק העזר הוא על פי משרד הפנים והתנגד למתן חנייה בחינם לחצי שעה. פרסום הרחובות בהם תונהג חנייה בתשלום, כמו גם עצם גביית תשלום עבור החנייה, גררו גל תגובות קשות בעיר.
רחובות בכחול־לבן: נתן שפיצר, העצמאות, הציונות, זבולון, מנדלי מוכר הספרים, שלום עליכם, התעלה, סמולנסקין, מורדי הגטאות, מקור ברוך, הרב שלום סאלח, המייסדים, נחום סוקולוב ושדרות המגינים.

300 מקומות חנייה

חברת המועצה הילה שלם רובין: "דווקא כשהעסקים נסגרים או משוועים לעזרה ופרנסה, ובו בזמן שראש העיר בונה לעצמו ארמון עירייה בכ-150 מיליון שקל לנגד עיניהם, מחליטה העירייה לצבוע בכחול לבן את הרחובות, ובכך להבריח גם את מעט הקונים שעוד ישנם.
"העירייה טוענת שזה בגלל מצוקת חנייה במרכז העיר, אבל בהעדר פתרונות חנייה אמיתיים, היא רק מחמירה את המצב. הרי בקרוב ייפתח החניון של העירייה עם 300 מקומות חנייה. האם גם הוא יהיה בתשלום? ומדוע לצבוע כחול-לבן ליד פארק הספורט, אין שם מצוקת חנייה.
"התנגדנו לחוק העזר העירוני הזה, ואף ביקשנו להקל על התושבים שיגיעו למרכז העיר ולהעניק לפחות אפשרות לחנייה של חצי שעה ראשונה חינם, אך חברי המועצה העדיפו לתרץ ולדחות את זה. התושבים כועסים, הסוחרים זועמים ובצדק, והעירייה ממשיכה בשלה. אנו נמשיך להיאבק למען התושבים והעסקים ולא נוריד את הנושא מסדר היום".
גם ברשתות החברתיות קמה מהומה בעקבות ההחלטה. "פשוט מקומם ומרתיח", כתבה תושבת העיר. "רק להרוויח כסף על חשבון התושבים ולעשוק, כמה אטימות!! אסור לתת לזה לעבור בשקט. אין מצב בעולם שאשלם כסף על החנייה הזאת, ובטוחה שאני לא היחידה. זו פגיעה קשה בעסקים במרכז, כאילו הקורונה לא הספיקה. עיריית קרית אתא, את מאכזבת כל פעם מחדש".
תושבת אחרת: "עיריית קרית אתא צריכה להחזיר איכשהו כסף לכיס שלה, אחרי שבנתה בניין עירייה מפואר במחיר מופרז, עכשיו הכל ברור. הגיוני".
מעיריית קרית אתא נמסר: "החנייה בתשלום נועדה לאפשר תחלופה מהירה של כלי רכב חונים ומניעת חניה ארוכה של מי שאינם תושבי העיר, במיוחד במרכז העיר, בעקבות פניות של סוחרים ותושבי המרכז. חניה מוסדרת תאפשר מציאת מקומות חניה, ובעלי העסקים ייהנו מתנועה ערה של לקוחות.
"תושבים ברחובות שיסומנו בכחול לבן יוכלו לחנות סמוך לביתם ללא עלות באמצעות תו תושב שיונפק לבקשתם. אל פארק הספורט מגיעים תושבי חוץ רבים, אשר תופסים לפרקי זמן ארוכים את מקומות החנייה, והעירייה בוחנת דרכים טכניות על מנת שלא לחייב את תושבי העיר בתשלום במקום. חנייה בתשלום מונהגת בכל הערים בארץ".