ראש העיר חיפה, עינת קליש, עושה מאמצים להחיות את שדה התעופה בחיפה, להאריך את מסלולו ולהפוך אותו לבינלאומי.
7 צפייה בגלריה
חזית אחת. אבן צור, דוקורסקי, צורי פרץ
חזית אחת. אבן צור, דוקורסקי, צורי פרץ
חזית אחת נגד. אבן צור, דוקורסקי, צורי פרץ
(צילום: נחום סגל, canva)
לשם כך הזמינה קליש למפגש בנושא בסוף השבוע האחרון את ראשי הרשויות התומכים ביוזמתה, בהם אריה טל טירת כרמל, אלי ברדה מגדל העמק, אסיף איזק מועצת חוף כרמל, עמוס נצר מועצה אזורית זבולון, איציק חולבסקי מועצה אזורית מגידו, אורסן יסאן שפרעם, עפר בן אליעזר רמת ישי, עידו גרינבלום טבעון ואייל בצר מועצת עמק יזרעאל.
בסיום הפגישה יצאה הודעה משותפת ונחתם הסכם, לפיו כלל המשתתפים קוראים לממשלה לקדם בניית שדה תעופה בינלאומי בעיר חיפה. צולמו תמונות, נשלחו הודעות, קליש התראיינה והתפארה בחזית אחידה ליוזמה. חזית אחידה? לא ממש. מי שלא הגיע למפגש הם ראשי הערים מהקריות שהמטוסים צפויים לעבור מעל ראשם. מבחינתם ליוזמה של קליש אין כל סיכוי, וחלקם אף לעגו ליוזמה. גורמים פוליטים גיחכו ואמרו שקליש גם כך לא תיבחר והיוזמה תתאייד.

7 צפייה בגלריה
ראשי הרשויות למען השדה בחיפה
ראשי הרשויות למען השדה בחיפה
התומכים בשדה. ראשי הרשויות למען השדה במפגש עם קליש
(צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

ראש עיריית קרית ביאליק, אלי דוקורסקי: "שדה תעופה בחיפה זה בבחינת חלום באספמיה. אנחנו, ראשי הערים בקריות, שוקדים ופועלים על הקמת שדה ברמת דוד. העובדה כי קליש נפגשה עם ראשי ערים בעמק יזרעאל רק מלמדת כי היא עושה עבורם את העבודה. הם לא רוצים רעש ומטרדים באזורם, ולכן שמחים שקליש מתנדבת להקים שדה בשטח חיפה. הדבר היחיד שקליש הצליחה לסכם עם הממשלה זה את הבאתם של המטוסים הקלים והרועשים מהשדה בהרצליה לשדה בחיפה לתקופה של 3 שנים".

7 צפייה בגלריה
אבן צור, דוקורסקי ופרץ
אבן צור, דוקורסקי ופרץ
אבן צור, דוקורסקי ופרץ
(צילום: נחום סגל, canva)

היא מדברת על שדה בינלאומי.
"נעשו בדיקות רבות בנושא וההמלצה שהתקבלה הייתה רמת דוד. ואז למרות שהיו סיכומים בתקופת שר התחבורה לשעבר ישראל כץ, השרה הקודמת מרב מיכאלי פעלה לסכל הקמת שדה ברמת דוד כי ראשי ערים מהעמק היו ממפלגת העבודה והחליטו לבטל את אופציית רמת דוד אבל לא קבעו איפה יהיה השדה בצפון. המאבקים האלו גרמו לממשלה לקדם קודם כך שדה בנבטים בדרום, ואנחנו ניאלץ להמשיך לנסוע לנתב"ג כדי לצאת מהארץ. עכשיו קליש מנסה להחיות את הקמת השדה בחיפה ואנחנו נתייצב נגדה".
יש בכלל שיח עם קליש?
"דיברתי עם קליש חודשיים אחרי שנבחרה לתפקיד. ביקשתי ממנה ומנחשון צוק שיעבירו חומרים שתומכים בהקמת שדה בחיפה. עד היום לא העבירו. לפני שנתיים ניסיתי לתאם איתה פגישה. היא הפנתה אותי למהנדס העיר. מאז אני אומר 'שיחפשו אותי'. היא לא נפגשת עם שרים בממשלה, אז איך היא חושבת לקדם שדה? בינתיים חיפה מפסידה והאזור כולו נפגע".

7 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
נוטה לכיוון רמת דוד. השרה מירי רגב
(צילום: נחום סגל)

נפגשת עם שרת התחבורה?
"מירי רגב הייתה אצלי לפני חודש. הבעתי את עמדתי לגבי הקמת שדה ברמת דוד. היא עדכנה אותי שהממשלה מקדמת שדה בנבטים בין היתר בגלל ההתנהלות בצפון. רק אחרי שיוקם בנבטים יתפנו לעסוק בצפון, והתרשמתי שזה יהיה ברמת דוד".
קליש טוענת כי שדה בחיפה מהווה יתרון כלכלי.
"היתרון הכלכלי והתיירותי לאזור יהיה בדיוק אותו דבר אם השדה ייבנה ברמת דוד. יש שם שדה צבאי ותשתית להקמת שדה בינלאומי. ברמת דוד כולם יצאו מורווחים. ואילו אצלנו משטר הרוחות יחייב מטוסים להסתובב מעל הערים שלנו לפני שינחתו. להכניס שדה תעופה ללב אזור של 400 אלף תושבים תהיה טעות אסטרטגית, טירוף ובכייה לדורות".

7 צפייה בגלריה
שדה תעופה חיפה
שדה תעופה חיפה
בכמה יוארך? שדה תעופה חיפה
( צילום: דורון סולומון)

30 קומות על החוף


מתנגד נחרץ לא פחות ליוזמת קליש הוא ראש העיר קריית ים דוד אבן צור, שגם עומד בראש אשכול רשויות המפרץ, שמאגדת 18 רשויות וחיפה לא נכללת בהם.
אבן צור: "עמדת ראשי הערים בקריות ובאשכול הרשויות בראשו אני עומד היא כי יש להקים שדה תעופה ברמת דוד ולא בחיפה. הקמת שדה תפגע בהתפתחות העירונית באזור לאורך קו החוף. יש לנו תוכניות גדולות שכבר מאושרות. אנו נערכים לבניית בניינים בגובה 30 קומות לאורך קו החוף, כמו בתל אביב. שדה תעופה בינלאומי יאלץ אותנו לבנות נמוך יותר. זה יפגע בנו ובקריית חיים. היא חושבת שהיא מובילה וקובעת מדיניות והיא יכולה להתעלם מאיתנו, אבל אנחנו כבר פנינו בנושא לשרים ודואגים שלא יהיה פה שדה".

7 צפייה בגלריה
דוד אבן צור
דוד אבן צור
"שדה יפגע בתכניות לפיתוח". דוד אבן צור
(צילום: נחום סגל)

אז מה יהיה?
"כבר לפני שנה בכנס רשויות הבהרנו את עמדתנו אבל קליש ממשיכה בשלה. אני מעריך שאחרי הבחירות לרשויות הכל יסתדר. בעוד שבחיפה חצויים בנושא, אנחנו בקריות אומרים פה אחד 'לא' לשדה בחיפה".
לא פחות נחרץ הוא יעקב פרץ מקרית אתא: "לא נוכל לאפשר הקמת שדה תעופה על חשבון איכות החיים של תושבי הקריות ולא נסכים לפגיעה בתושבים״.
גם בנשר אומרים 'לא' ליוזמת קליש. רועי לוי: "יש צורך בשדה אבל אני מעריך כי ההשפעה על האזור שלנו לא תהיה טובה. הארכת השדה לא מתכתבת עם תוכנית מפרץ החדשנות. שדה צריך להיות מוקם ברמת דוד".
יצויין כי השבוע התפרסמה תכנית התחדשות מפרץ חיפה, עליה שקדו נציגי כלל משרדי הממשלה. בתכנית הכוללת את פינוי התעשייה המזהמת, לרבות בזן ותשן, אין כל אזכור לשדה תעופה בינלאומי.

7 צפייה בגלריה
מפגש טעון. קליש ומיכאלי
מפגש טעון. קליש ומיכאלי
גם איתה היה נתק. קליש ושרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי
(ראובן כהן, אבי מועלם)

קראו גם:

גורם במינהל התכנון ציין כי נראה כי היוזמה של קליש אינה רלוונטית ולא יהיה בחיפה שדה בו תיתכן נחיתת מטוסים גדולים (טיסת מכשירים), וזאת בשל הקרבה של השדה למתקנים ואזורי מגורים. "עשויים להאריך את השדה כפי שתוכנן מלכתחילה בכמה מאות מטרים אך לא מעבר לזה", ציין אותו גורם, "מעבר לכך להבנתי לא יהיו חברות ביטוח שיהיו מוכנות לבטח מטוסים גדולים שינחתו או ימריאו משדה כזה. מסתמן כי שדה בינלאומי גדול יהיה ברמת דוד. בתכנית שהוצגה השבוע אין שדה בינלאומי בחיפה, וזו תכנית בה השתתפו כלל נציגי משרדי הממשלה".
פניות לקבל את תגובת קליש או לראיין אותה בנושא נענו בשלילה.