מזכירה מצילת חיים. הגר בן חמו מזכירת שירות הפיזיותרפיה והמכון במרפאת כללית "לב הקריה" בקרית אתא קיבלה בעת שאיישה את המשרד שיחת טלפון מאשתו המבוהלת של מטופל שמסרה כי בדרכם לטיפול בעלה לפתע לא יכול ללכת והדיבור שלו נעשה כבד.
1 צפייה בגלריה
צילום: דוברות הכללית
צילום: דוברות הכללית
צילום: דוברות הכללית
הגר הבינה שמדובר במקרה חירום רפואי, ככל הנראה אירוע מוחי. היא הרגיעה את האישה ובמקביל שובל יהודה מצוות המשרד במרפאה הראשונית של "לב הקריה", יצאה אליהם עם כיסא גלגלים. ד"ר ולדימיר פולונסקי, מומחה ברפואת משפחה והאחות הוזעקו.
אומנם, אירוע מוחי הוא אירוע נדיר למדי בגילו הצעיר של האיש, כבן 40, אך הם התרשמו מיד כי מדובר באירוע מוחי, הורו להזעיק אמבולנס לפינוי דחוף לביה"ח ונתנו טיפול ראשוני.
בביה"ח נמצא כי אכן מדובר באירוע מוחי, למזלו הודות לערנות הצוות הוא הגיע לטיפול בחלון הזמן המאפשר מתן טיפול תרופתי מהיר ויעיל שתודות לו התאושש מהאירוע כמעט ללא כל נזק נוירולוגי.
המטופל ואשתו הודו לצוות על הטיפול הטוב ובעיקר על התמיכה ומילות ההרגעה ברגעים הקשים שהעניקו להם תחושה שהם בידיים טובות.
ד"ר סיון בלוך, מנהלת במחלקה הנוירולוגית בבית חולים כרמל והמרפאה הנוירווסקולראית במרכז רפואי לין של כללית: גיל הנפגעים משבץ מוחי ירד משמעותית בשל אורח חיים מערבי הכולל חוסר פעילות גופנית ותזונה תעשייתית. שבץ מוחי איסכמי או המורגי עלול להופיע גם בצעירים (מתחת לגיל 50).
הסיבות השכיחות לשבץ בגיל כזה דומות לסיבות לשבץ בגיל מבוגר יותר, אך בצעירים רואים גם סיבות נוספות לשבץ, כמו קרע של דופן בעורק בצוואר, מום לבבי מולד, שלא היה ידוע עד כה, הפרעות קרישה, מלפורמציות וסקולריות מולדות ועוד.
לשבץ האיסכמי ישנם טיפולים יעילים. מרבית המטופלים מתאימים להזרקת תרופה ממיסת קרישים (טי.פי.איי) ומיעוט המטופלים מתאים לצינטור מוחי. ככל שהטיפול ניתן מהר יותר התוצאות טובות יותר (הנזק הנוירולוגי השארתי קטן יותר)