קורונה כן או לא בתוך 15 דקות: כללית החלה לבצע כפיילוט בדיקות מהירות לאבחון קורונה באמצעות 13 מכשירים מסוג "סופיה" (Sofia) שניים מהם במחוז חיפה וגליל מערבי: בחיפה ובכרמיאל.
1 צפייה בגלריה
"מצפים להפעלתם כבר בימים הקרובים". מכשירי סופיה
"מצפים להפעלתם כבר בימים הקרובים". מכשירי סופיה
"מצפים להפעלתם כבר בימים הקרובים". מכשירי סופיה
( צילום: דוברות הכללית)
קראו גם:
המכשירים התקבלו ממשרד הבריאות לפי סיכום בין סגן שר הבריאות, ח"כ יואב קיש, ומנכ"ל הכללית, פרופ' אהוד דודסון, ומאפשרים זיהוי מהיר של נגיף הקורונה וקבלת תשובה לבדיקה תוך כ-15 דקות בלבד. הם יחלו לפעול בזמן הקרוב במרפאות נבחרות ובבתי חולים של כללית ברחבי הארץ, בהם באתרי הדיגום שמפעילה כללית בחיפה ובכרמיאל.
כללית היא הראשונה שקיבלה מכשירים אלה, וצוותים מטעמה לומדים עתה כיצד לעשות בהם שימוש. ביצוע בפועל של בדיקות קורונה באמצעות המכשירים אלה יחל בזמן הקרוב, מיד עם קבלת הנחיות משרד הבריאות להפעלתן וקביעת הקריטריונים למתן הבדיקה באמצעותן.
המכשיר מזהה את  נגיף הקורונה SARS-CoV-2 בשיטה המבוססת על זיהוי אנטיגני, תוך שימוש בדגימת מטוש ישירה מהחולה. התוצאה, חיובי או שלילי לנגיף הקורונה, מתקבלת בתוך 15-20 דקות בלבד מרגע הדגימה.
המכשיר מאפשר זיהוי בוודאות גבוהה של נשאות לקורונה, במיוחד בקרב נבדקים עם תסמינים (סימפטומטיים). נבדקים אשר יקבלו תשובה חיובית יוגדרו כנשאי קורונה, וכך ניתן יהיה לבצע תחקור אפידמיולוגי מיידי ולקטוע במשנה יעילות את שרשרת ההדבקה. כאשר מתקבלת תשובה שלילית, תידרש בדיקה נוספת בשיטת הדיגום הרגילה (PCR).
מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי, רונן נודלמן, מציין כי האזור שנהנה מרמה נמוכה יחסית של תחלואה בחודשים הראשונים לפרוץ הקורונה, נצבע באדום וכיום מטפלים צוותי מחלקת הקורנה בקהילה בכ-5,500 אנשים המאושפזים בביתם או במלוניות.
כללית מפעילה 10 תחנות דיגום קבועות ברחבי המחוז, וכן מקימה מתחמים זמניים באזורי התפרצות. מעבדת הקורונה בקהילה מעניקה מענה איכותי ואף מהיר ועומדת בפני התרחבות ניכרת. "אנו מצפים להפעלתם של מכשירי הסופיה לבדיקות מהירות כבר בימים הקרובים, ומייחלים שיוכחו כיעילים לקראת הרחבת השירות".