בחודש הבא יעמוד דוד אבן צור בפעם השלישית לבחירת תושבי קרית ים. בפעם הראשונה הוא התמודד נגד עצמו, בפעם השנייה הוא גבר על חבר המועצה שלומי טל, היום עומד מולו אמיר וסקו, כשכל הסיעות המייצגות במועצת העיר הבטיחו את תמיכתן בו.
4 צפייה בגלריה
דוד אבן צור
דוד אבן צור
"הרפורמה צריכה להעשות לאט ובהסכמה רחבה". דוד אבן צור
(צילום: נחום סגל)
לכאורה, אבן צור הולך בדרכם של חיים צורי, יעקב פרץ ואלי דוקורסקי שמכהנים שנים ארוכות, אולם בראיון למיינט קריות הוא אומר: "אני חושב שצריך לקצוב לראשי רשויות 3 קדנציות, לא יותר. בקדנציה הראשונה למעשה הוא בונה את התוכניות, בשנייה מיישם ובשלישית קוטף את הפירות. אסור יותר. יש שחיקה נוראית בתפקיד, וראש עיר צריך לתת לעצמו לעשות דברים נוספים. יש הרבה דברים שאני עוד רוצה לעשות".
אז זו הקדנציה האחרונה שלך?
"יכול להיות".

המלון הראשון

אבן צור מגיע לבחירות במצב מצוין. העירייה עברה בשנים האחרונות תוכנית הבראה עמוקה ועמדה ביעדים. היא חתמה על הסכם עם רפאל, שמבטיח לה הגדלה משמעותית בהכנסות, וקידמה בצורה משמעותית תוכניות להתחדשות עירונית בשכונות הוותיקות. על פי המנהלת להתחדשות עירונית ארצית, קרית ים היא בין הערים המובילות בארץ וגם זכתה למענקים נדיבים על קידום תוכניות של התחדשות עירונית. עם זאת, היהלום בכתר שהוצג בתחילת הקדנציה, פיתוח חוף הים, עדיין לא יצא אל הפועל, כאשר התוכנית להקים בית מלון נדחתה עד להכנת תוכנית כוללנית לחוף היום.

4 צפייה בגלריה
בית מלון ראשון בקרית ים
בית מלון ראשון בקרית ים
בית מלון ראשון בקרית ים
(הדמיית המלון: FEIGIN ARCHITECTS)

למה זה תקוע?
"שנים מדברים על התחדשות עירונית ותמיד אמרו זה חלום שלא יתגשם אף פעם. והנה זה מתגשם. כך זה יקרה גם בחוף הים. יש תוכנית מתאר סופית, ויודעים על כל גרגיר חול מה ייבנה. נקבע כי לאורך החוף ייבנו 70 אלף מ"ר חדרי מלון, ברצועה באורך 2.5 ק"מ. כעת צריך לאזן בין הזכויות של בעלי הקרקע הפרטיים, כמו השטחים שהעירייה שיווקה ובין הזכויות של רשות מקרקעי ישראל. אני בטוח שבתוך שנה ייצאו ההיתרים למלון".
עברתם תוכנית הבראה כואבת שכללה גביית דמי חנייה, אגרת שמירה, שינוי בחישוב הארנונה. אתה לא חושש כי תשלם על כך מחיר בקלפי?
"תוכנית הבראה בשונה מאלו בעבר באה בגלל מצוקה רגעית בשל הוויתור על הכספים מרפאל. לבסוף המשכנו להיאבק וזכינו. רפאל שייכת היום לקרית ים מוניציפלית. תוכנית ההבראה הייתה מוצלחת. כן עשינו מדידות בעיר, אבל שיטת הגבייה היא בדיוק כפי שנקבעה בצו ארנונה מ-2014, ומחיר הארנונה לא השתנה, רק מדדנו גודל אמיתי.
"כל אחד צריך לשלם מס אמת. מס שמירה כל הקריות גובות, אנחנו אחרונים שהתחלנו לגבות כי משרד הפנים דרש שנהיה כמו אחרות. אם אתה משווה את הארנונה פר מ"ר לעומת יתר הקריות תראה שפה משלמים הכי פחות. לגבי החנייה, תושבי העיר זכו לחנייה חינם תמורת מחיר שנתי נמוך ובני 70 כלל לא משלמים. וגם זה כמו הרשויות האחרות באזור".

רץ עצמאית

דיברת על התחדשות עירונית. אבל בשטח עדיין לא רואים עבודות, לא רואים טרקטורים. האם זה בגלל הקיפאון בשוק הנדל"ן?
"אין אח ורע למה שקרה בנושא ההתחדשות העירונית בקרית ים. יזמים גדולים, חלקם מהגדולים בשוק, מתחרים על כל מתחם ומתחם. תראה מה קרה למחירי הנדל"ן באותן שכונות. דירות של 60 מ"ר מוכרים ב-1.4, 1.5 מיליון שקל. זה רק כי כולם יודעים שבקרוב יחל התהליך של התחדשות עירונית, וזה יקרה בחודשים הקרובים.
"בעוד כמה שנים איש לא יזהה את קרית ים וכל השכונות הוותיקות יעברו מהפך. הקיפאון בשוק הנדל"ן רק יעשה טוב כי הביקוש יגבר מאוד. הקיפאון הוא בגלל העלאת הריבית שמקשה על רכישת קרקעות חדשות. פה אין מרכיב של רכישת קרקע ולכן תוכניות התחדשות עירונית יהפכו לעוד יותר אטרקטיביות ליזמים".

4 צפייה בגלריה
קרית ים
קרית ים
"בעוד כמה שנים איש לא יזהה את קרית ים"
(צילום: י"א)

האם אתה לא חושש כי בגלל היותך איש ליכוד תפגע בשל הרפורמה והפיכה משטרתית?
"אני עושה הבדלה גדולה בין שלטון מרכזי לבין השלטון המקומי. אני רץ ברשימת עצמאית, "חי", שפועלת רק לטובת קרית ים. יש בה נציגים מיש עתיד ומכחול לבן. זה עוזר כי היום הליכוד בשלטון ולי יש קשרים בממשלה, מחר זה יכול להיות אחרת. לא מתעסקים בנושאים אחרים. לגבי הרפורמה, זה שחייבת להיות רפורמה במערכת המשפט, כולם מסכימים. השאלה איך עושים את זה. לדעתי זה חייב להיות תהליך איטי ובהסכמה רחבה".

קראו עוד:

לימודי שחמט ושחייה

עד כמה אתה מעורה בתוכניות ההעשרה שנכנסות למערכת החינוך? במיוחד לאור המגמות שמוביל סגן השר אבי מעוז?
"אני מעורב ושום דבר של אבי מעוז לא נכנס לפה. אנחנו, מעבר לשעות שעות ההעשרה, מתקצבים כמה תוכניות ייחודיות. כמו לימודי שח שהוא חובה לכל כיתות ב' וג', שעה שבועית על חשבון הרשות. וכל כיתות ד' לומדות שחייה חובה על החשבון שלנו. גם את לימודי הגלישה בים, שנותן העצמה אישית, הכנסנו לחטיבות".
מה השגת עד כה מתוך התוכניות שלך?
"היות ואני זקן חברי המועצה, מכהן 33 שנים, יש לי ניסיון אדיר. לקח לי שנים עד שהבנתי שאני ראוי לתפקיד. במשך השנים בניתי חזון איך העיר תראה. דבר ראשון לחזק את החינוך, שימשוך לפה זוגות צעירים. ואיך ממתגים את העיר. היום זה קורה, עיר אטרקטיבית שמושכת תושבים חדשים מכל האזור, במיוחד לשכונה החדשה גלי ים.

4 צפייה בגלריה
יו"ר אשכול רשויות המפרץ דוד אבן צור בוועידה בשנה שעברה
יו"ר אשכול רשויות המפרץ דוד אבן צור בוועידה בשנה שעברה
יו"ר אשכול רשויות המפרץ דוד אבן צור בוועידה בשנה שעברה
(צילום: שרון צור)

"זו עיר של תרבות, עם אחד הקונסרבטוריונים הגדולים והפעילים באזור. העלייה מבריה"מ השרישה בעיר את כל נושא התרבות ואין ילד של אותם עולים שלא משתתף בלפחות חוג אחד, וזה הדביק את יתר התושבים, תראה בקונסרבטוריון ילד של עולי מאתיופיה מנגן כינור, תענוג".
ומה הלאה?
"קידום נושא ההתחדשות העירונית, השגת עצמאות כלכלית, בניית בית מלון ראשון, עיר תיירותית, עם טיילת שוקקת חיים, וקליטת זוגות צעירים".