כששואלים את הילה רובין שלם, יו"ר האופוזיציה בקרית אתא שהודיעה לפני שבוע על התמודדות לראשות העיר, מהם כישוריה לתפקיד, היא מציגה רקורד אקדמי ומעשי ואומרת: "יחסית ליעקב פרץ, לפני 27 שנים, אני מגיעה הרבה יותר מוכנה".
3 צפייה בגלריה
הילה רובין שלם
הילה רובין שלם
"התחלתי את דרכי תוך הושטת יד לשלום". הילה רובין שלם
(צילום: נחום סגל)
"אני מנהלת כבר עשר שנים את אחד המתנ"סים המצליחים ביותר בחיפה, ומיישמת בו את השקפת העולם שלי לשיתוף ציבור, לשיח פתוח, לשירותיות. אין פרויקט שנפתח במתנ"ס שמישהו מהתושבים לא ביקש אותו. אני מביאה תפיסה שהציבור תמיד יותר חכם וכדאי להקשיב לו ולספק את מה שהוא רוצה. יש לי ניסיון מעשי בעבודה ציבורית, אני מכירה את המערכת המוניציפאלית, יש לי תואר שני עם התמחות בתחום המוניציפאלי".

3 מנדטים במועצה


הילה רובין שלם בת 38, נשואה ואם לארבעה: תאומים בני 8, עילאי וינאי, ליבי בת ה-3 איתי בן חצי שנה. היא דור רביעי בקרית אתא, למדה במערכת החינוך בעיר, בית הספר הצבי ישראל, חטיבה, רוגוזין. אחר כך שירות לאומי ואוניברסיטה. יש לה תואר שני במינהל ומדיניות ציבורית בהתמחות בשלטון מקומי, באוניברסיטת חיפה, היא בוגרת מכון מנדל למנהיגות.

קראו עוד:

בבחירות הקודמות היא עמדה בראש סיעת "הילה שלם והתושבים" והצליחה, בניגוד לכל התחזיות לזכות בהישג מדהים, 3 מנדטים במועצת העיר. בקדנציה הנוכחית היא כיהנה כיו"ר האופוזיציה והצליחה להביך לא פעם את ראש העיר בעבודה פרלמנטרית סיזיפית, שכללה בשנה האחרונה גם מספר עתירות מוצלחות לבתי המשפט.

3 צפייה בגלריה
ראש עיריית קרית אתא, יעקב פרץ
ראש עיריית קרית אתא, יעקב פרץ
ראש עיריית קרית אתא, יעקב פרץ
(צילום: נחום סגל)

אחרי הבחירות האחרונות היא ביקשה להצטרף לקואליציה, כדי להשפיע מבפנים, אבל זה לא קרה והיא לא מצטערת על כך. "התחלתי את דרכי תוך הושטת יד לשלום, רציתי להתחיל בטוב. למצוא שיתופי פעולה עם פרץ. ניסיתי, זה לא הלך. הבנתי שזה הכל עניין של פוליטיקה ישנה. משהו בנוסח "אתה תשמור לי ואני אשמור לך".
"אצל פרץ הכל במחשכים, בהסתרה. הבנתי איך זה עובד: יש ישיבת הנהלה לפני ישיבת מועצה, ואז במועצה כל חברי הקואליציה לא שואלים שאלות ולא אומרים מילה. רק מצביעים. הבנתי שאין עם מי לדבר, אז התחלנו לקדם את האג'נדה שלנו. פרץ רצה שאהיה הבובה שלו, אבל הצביעו עבורי ועבור חברי אלפי תושבים והמחויבות שלנו היא כלפיהם".
חבר בכיר בקואליציה אמר לי: אז כן, הם עשו רעש אבל תכלס, מה השיגו?
"השגנו יותר מכל חבר קואליציה בזכות הלחימה שלנו, בגלל עתירות שלנו, בגלל השאילתות וההצעות לסדר. בית המשפט לא נתן לפרץ לשחק את המשחק שהוא אוהב ולבסוף, הוא ביצע חלק נכבד מהדברים שאנחנו קידמנו: סקייט פארק, גינת כלבים, סבסוד צהרונים, פחים, אזורי מחזור והרשימה ארוכה. למה זה לא נעשה במשך כל שנות כהונתו אלא לאחר שאנחנו התחלנו לדבר על הנושאים האלו?".

"הרגשנו נטע זר"

עד כמה היה קשה לתפקד כאופוזיציה בקרית אתא בקדנציה הזו?
"מבחינה אישית, לא נעים להיות שלושה חברים מול כל השאר, תחושה שאנחנו לא חלק מה"חבורה", נטע זר. אבל אותנו זה לא עניין, אף אחד מאיתנו לא חיפש ג'וב, שלושתנו מסודרים, ולכן הרגשנו כנבחרי ציבור שעושים עבודה למען הציבור. כמה פעמים הצבענו יחד עם הקואליציה כי חשבנו שזה לטובת העיר"?
יש שתי גישות לניהול עיר. פרץ לקח מנכ"ל כל יכול שמתעסק ביום יום והוא עוסק במהות וגיוס תקציבים. שמואל סיסו בקרית ים היה קם בחמש בבוקר לראות שעובדי השטח יוצאים בזמן לעבודה. איפה את?
"אני יותר קרובה לגישה של סיסו. אני בעד לצאת, לפגוש, להכיר, לדבר עם אנשים, לשים נעלי ספורט. לא לשבת בקומה העליונה בבניין העירייה לראות בפלזמה מה קורה בעיר. לשם השלטון המקומי הולך לשיתוף ציבור. הציבור לא משלם מסים ובזה מסתכם תפקידו אלא שותף מלא. הייתה ישיבת מועצה, אימהות להורים בעלי מוגבלות העלו תלונות ויעקב פשוט צרח עליהן. זה לא גישה של נותן שירות. אחרי 27 שנים הוא שכח מה מהות תפקידו. אני בעד הגבלת כהונה לשתי קדנציות. לא צריך יותר. אגב, מישהו מכיר את מספר הטלפון של פרץ? מישהו יכול לגשת אליו? אתה יודע שאין לו וואטסאפ? הוא פשוט לא רוצה לשמוע תושבים. הוא מנותק".
את באה מבית ימני. איפה את בנושא הרפורמה או המהפכה המשפטית?
"ללא ספק יש מקום לעשות תיקון בכל הנושא המשפטי. אבל אני מאמינה, בתהליך, לא יכולים לקום ביום בהיר ולעשות מהפכה. אני מאמינה בהידברות, בשיח נכון. לצערי אני רואה את הקרע בעם, זה קורע את ליבי. אבל אין קשר בין המישור הארצי למקומי ופה הנושאים לגמרי שונים".

כמו בניו זילנד

בשנים האחרונות קרית אתא התפתחה, אושרו המון תוכניות, שכונות חדשות נבנו, אך למה להחליף ראש עיר?
"את השאלה הזו שואלים בעיקר תושבים שלא מתגוררים בעיר. כל מה שאמרת נראה כלפי חוץ, זה העתיד, הפיתוח. מה עם ההווה? מה עם שכונות ישנות, שאין בהן תוכניות להתחדשות עירונית? מה עם תושבי הבתים ברחוב שטיינברג שגורשו מבתיהם מחשש שהבניין יקרוס ועד היום לא הצליחו לקדם שם התחדשות עירונית? איך מקדמים עסקים בעיר? איפה האירועים הקהילתיים? למה בעיר הכי גדולה בקריות אין היכל תרבות ראוי לשמו? איפה בתי ספר לפי נושאים, כמו שקיימים בכל עיר? למה אין פארק כמו בקרית מוצקין? איפה טיפוח ההיסטוריה של העיר? פרץ רוצה עיר של יותר מ־100 אלף תושבים, אולי זה יגדיל את המשכורת שלו, סבבה. אבל הוא צריך לדאוג גם לקיים".

3 צפייה בגלריה
הילה רובין שלם
הילה רובין שלם
"פרץ רצה שאהיה הבובה שלו". הילה רובין שלם
(צילום: נחום סגל)

אם תיבחרי, מה הדברים הראשונים שתעשי?
"ראשית, לחלק את העיר לאזורים, להקים מנהלות אזוריות שישתפו פעולה עם ועדי התושבים אותם שכונות כדי לטפח קהילתיות ולשמוע מה באמת צריכים התושבים. עם קיום מעגלי שיח עם ראש העיר בכל הנושאים הרלוונטים.
"דבר שני, להקים מנהלת להתחדשות עירונית. זה בנפשנו. דבר שלישי, לשנות גישה במערכת החינוך, שלא הציונים הם חזות הכל, כמו היום. להקים בתי ספר עם התמחויות, בית ספר לדמוקרטיה, למדעים, לאומנות לתת להורים אופציות. לעזור לסטודנטים עם הגדלת המלגות. ודבר אחרון, לתת דגש לחזות העיר, שהיא היום מלוכלכת, עם כניסות לא מרשימות וכיכרות משעממות".
איך תעשי את זה עם גידול 4 ילדים?
"ראשת ממשלת ניו זילנד ילדה בעת הכהונה וזה לא הפריע לה להיות בין ראשי הממשלות הטובות בעולם. אני יודעת שאשלם מחיר על התפקיד, זה יכול לגרום לפגיעה בפרטיות, אבל אני בטוחה שאצליח לנהל גם את הבית וגם את העיר".