למרות שלרוב תושבי הקריות, לתאריך 8 למרץ 2022 אין כל משמעות מיוחדת, בהיסטוריה של האזור הוא יירשם כאבן דרך משמעותית, תחילת תהליך שישנה את פני השכונות הוותיקות בקריות בשנים הבאות: באותו יום הוציאה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קריות, לראשונה היסטוריה, היתרי בנייה לפרויקט של התחדשות עירונית, במסגרת פינוי-בינוי, לקבוצת הרציג נדל"ן.
5 צפייה בגלריה
מתחם יוספטל
מתחם יוספטל
מתחם יוספטל
(הדמיה: עמוס ברנדייס אדריכלות)
בחודשים הקרובים תחל הקבוצה לבצע פינוי של חמישה בנייניים במתחם אג"ש בקרית ים, בהם כ-20 דיירים בלבד, ולבנות 2 בניינים ומגדל, בהם 131 יח"ד חדשות בנות 3 ו-4 חדרים, וכן דירות דופלקס ופנטהאוזים. הבניינים עתידים להכיל 10 קומות, ובמגדל 19 קומות. בנוסף, ייבנו כ-400 מ"ר מסחר.
היקף הפרויקט כ-200 מיליון שקל, והחברה אף הודיעה מה יהיו המחירים הצפויים: דירת 3 חדרים תימכר החל מ-1.55 מיליון שקל, ודירת 4 חדרים תימכר החל מ-1.75 מיליון שקל. הפרויקט החדש ייבנה כ-280 מ' מקו הים, על שטח של כ-5 דונם. בנוסף לנוף המרשים לים בכל דירה, ייהנו הדיירים מסמיכות למוסדות ציבור מרכזיים ולבניין העירייה החדש. השכונה החדשה שתבנה במקום אג"ש ההיסטורית תיקרא אפיק ים.
5 צפייה בגלריה
פינוי בינוי בקרית ים
פינוי בינוי בקרית ים
פינוי בינוי בקרית ים
(הדמייה: מבטים הדמיות)

צורך קיומי

בערי הקריות מדברים על הליך פינוי-בינוי יותר מ-30 שנה. הפרויקט הראשון שהוצג לציבור היה של רחוב העצמאות בקרית ביאליק. מאז הוזכרו אין סוף פרויקטים, ויזמים רבים הציגו הדמיות איך תיראה השכונה הוותיקה שאותה הוא ישדרג, והבטחות רבות מספור ניתנו לתושבים, שהנה, אוטוטו הם עוזבים את הדירות המתפוררות ועוברים לגור במגדלים נוצצים.
בחודשים האחרונים התופעה רק התגברה, כאשר כמעט מדי שבוע מודיע יזם כזה או אחר על עוד פרויקט של פינוי-בינוי. אבל בפועל, לשלב המעשי של הוצאת היתרי בנייה, שמאפשרים תחילת עבודה בשטח, אף מיזם לא הגיע - עד לאחרונה.
הצורך לשקם שכונות ותיקות קיים בכל הערים. אצל חלק מהן, בקריות, הצורך הוא קיומי, בעוד עבור אחרות זו שאיפה. לקרית ים נגמרו השטחים לבנייה חדשה, וכך גם לקרית מוצקין. אחרי השלמת בניית שכונת משכנות אומנים בקרית מוצקין וגלי ים בקרית ים, לשתי הערים הללו נגמרו עתודות הקרקע, וכל בנייה משמעותית עתידית תהיה אך ורק במסגרת התחדשות עירונית.
לעומת זאת, לקרית ביאליק ולקרית אתא יש עתודות קרקע משמעותיות ביותר, חלקן על חשבון שטחים חקלאיים של המועצה האזורית זבולון. ביאליק עדיין לא מיצתה את הפוטנציאל הטמון בשכונת נאות אפק ויש לה עוד מספר מתחמים לבנייה במסגרת הסכם הגג שחתמה עם המדינה, וקרית אתא עוד לא החלה לבנות את המתחמים עליהם חתמה במסגרת הסכם הגג שלה, והצפי הוא לבניית עשרות אלפי יח"ד חדשות.

שני שלבים

אז מה קורה בתחום ההתחדשות העירונית בקריות? איפה עומדות התוכניות השונות? מה ייבנה בשנים הקרובות, מה ייבנה בשנים המאוחרות יותר, ומה אנחנו כלל לא יודעים מתי, אם בכלל, ייבנה?
התחדשות עירונית מתבצעת בשני שלבים: שלב הסיכומים בין הדיירים ליזם, כולל התנאים שיקבלו, בחירת עורך דין, חתימת הדיירים, מה יקבל כל דייר וכו', ושלב אישור התב"ע והוצאת היתרי בנייה מול רשויות התכנון. בחלק הראשון יש לא מעט פרויקטים, אך לשלב השני הגיעו בודדות - וכולן בקרית ים. למעשה, רק בעיר המערבית ביותר בקריות אפשר כבר לדמיין איך ייראו השכונות הישנות שלה בטווח הנראה לעין. ביתר הקריות מדובר בעיקר בחזון, אבל התאריך לתחילת העבודות הוא הימור בלבד.
בעזרת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אפשר לצייר מפה של ההתחדשות העירונית הצפויה בכל עיר ועיר. מהנדס הוועדה, אלכס קופר: "אין ספק שלהליך של התחדשות עירונית יש משמעותיות רבות, כולל חברתיות. אנחנו מדברים על שכונות שיש בהן מבנים מתפוררים ומסוכנים. הפרויקטים הללו גם מהווים את החזון של כל עיר, איך היא רוצה להיראות בעתיד. מצד שני, כל עיר מנסה לעשות את ההליך הזה בצורה חכמה, כדי לא להכביד יתר על המידה על התשתיות הקיימות.
5 צפייה בגלריה
פינוי בינוי בשכונת אפק
פינוי בינוי בשכונת אפק
פינוי בינוי בשכונת אפק
(הדמיה: באדיבות חברת 'אילה אגם')
"אין ספק שעבור קרית ים וקרית ביאליק העתיד טמון בהתחדשות עירונית, ובשנים הבאות נראה, בעיקר בקרית ים, בנייה מסיבית של מתחמים חדשים".

קרית ים

קרית ים היא חלוצת ההתחדשות העירונית לא רק בקריות, אלא בארץ כולה. לאחרונה נכללה בין הערים המובילות בארץ בהתחדשות עירונית, ותזכה לסיוע של עשרות מיליוני שקלים מהמדינה כדי לשקם את התשתיות באזורים שיעברו תהליך של התחדשות עירונית.
זו העיר היחידה בקריות שהקימה מינהלת להתחדשות עירונית, וזו העיר היחידה שבה התקבלה החלטה במועצת העיר, ביוזמת ראש העירייה דוד אבן צור, לפטור את היזמים שייבנו במסגרת התחדשות עירונית מתשלום היטלי השבחה.
5 צפייה בגלריה
הבום הנד"לני בקרית ים
הבום הנד"לני בקרית ים
הבום הנד"לני בקרית ים
(צילום: גיל נחושתן )
חלק מהפרויקטים המתוכננים לצאת לדרך בקרית ים תוכננו כבר על ידי העירייה ומשרד השיכון, ובהם היזמים לא צריכים לעסוק באישור תוכניות בניין עיר, שנמצאות כבר על המדף, ובכך ההליכים מקוצרים משמעותית. אפשר לסווג את הפרויקטים המתוכנניים בעיר לפי השלב שבו הם נמצאים.
פרויקט אג"ש, 1,550 יח"ד: התוכניות קודמו בידי הרשויות (עירייה ומשרד השיכון) ועברו את כל הליכי התכנון. השטח חולק לשישה תתי מתחמים, שכל אחד מהם יוצא למכרז בנפרד, כדי להקל על התהליכים. בשני מתחמים נבחרו הזוכים, חברת הרציג, שתבנה 131 יח"ד, ובשני שיתוף בין הרציג לקבוצת הורוביץ, שיחד יבנו 602 יח"ד. צפי יישום: תוך חודשים בודדים יחלו עבודות בשטח.
פרויקט צה"ל, 2,150 יח"ד: התוכנית הוכנה במסלול הרשויות ונמצאת בהליכי אישור סופיים בוועדה המחוזית. התושבים בחרו נציגות. צפי יישום: בעוד שנה יחל שלב הוצאת ההיתרים.
פרויקט לכיש, 420 יח"ד: התוכנית הוכנה במסלול רשויות, נמצאת בוועדה המחוזית. צפי יישום: עוד שנה.
פרויקט שיכון צבא קבע, 1,450 יח"ד: התוכנית מקודמת על ידי חברת הכשרת היישוב, ואושרה. היא נמצאת בשלב של טרום הגשת בקשה להוצאת היתרים. צפי יישום: כחצי שנה.
מתחם שפירא, 1,290 יח"ד: התוכנית מקודמת בידי חברה בראשות אלוף במיל' אבי מזרחי. היא נמצאת בהליכי תכנון. צפי יישום: מספר שנים.
מתחם יוספטל, 1,690 יח"ד: התוכנית, שמקודמת על ידי רשות מקרקעי ישראל ועיריית קרית ים, אושרה בוועדה המקומית והועברה לאישור הוועדה המחוזית. כדי לקצר הליכים, היא הועברה בידי שרת הפנים, איילת שקד, יחד עם עוד 17 מתחמים ברחבי הארץ, לאישור הוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור). במקביל, פועלת מינהלת ההתחדשות העירונית לאיגוד התושבים, כדי שברגע שהותמ"ל תאשר את התוכנית, היא תוכל לצאת לדרך בהקדם.
ראש העירייה, דוד אבן צור, רואה בתוכנית יוספטל את פרויקט הדגל של התחדשות עירונית בקרית ים: "השקענו בה מאמצים רבים ויחד עם רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) בתוך שנים בודדות הרחוב כולו יהפוך מבנייני שיכונים למרכז איכות החיים של קרית ים, עם שכונות חדשות ומבני ציבור כגון הקונסרבטוריון העירוני החדש.
"תוכנית יוספטל היא לא פחות ממהפכנית ותהווה אבן דרך מכריעה בתנופת הבינוי והפיתוח של קרית ים". צפי יישום: שנים בודדות.
פרויקט משה שרת, 880 יח"ד: מקודם בידי קבוצת הנדל"ן שפונדר פדלון, במרכז העיר קרית ים. התוכנית בחיתוליה, הייתה אסיפת דיירים עם החברה ונבחרה נציגות ועורך דין מייצג. צפי ביצוע: מספר שנים.
קרית ביאליק
עיריית קרית ביאליק מקדמת בימים אלו תוכנית לביצוע פרויקט פינוי-בינוי בשכונת צור שלום. מדובר בשלב ראשון של תוכנית בניין עיר מעודכנת לשכונה. צפי ביצוע: לא ברור.
5 צפייה בגלריה
פינוי בינוי קרית ביאליק, רחוב העצמאות
פינוי בינוי קרית ביאליק, רחוב העצמאות
פינוי בינוי קרית ביאליק, רחוב העצמאות
(צילום: י"א)
גורמים פרטיים מקדמים בעיר שני פרויקטים של התחדשות עירונית, אבל אף אחת מהן לא הגיע לעיון הוועדה המקומית, שלא לדבר על הליכי אישור תוכניות מתקדמות יותר.
פרויקט העצמאות, כ-1,600 יח"ד: פרויקט פינוי-בינוי הוותיק ביותר בישראל, נולד כבר בשנות ה-90 של המאה הקודמת. תחילה נבחרה חברת סלע ליישם את התוכנית, אבל לאחר קרב משפטי ארוך, התושבים בחרו בחברת אאורה כדי לקדם אותה.
נכון לעכשיו, התוכנית תקועה בסבך משפטי, ואין ממש אור בקצה המנהרה. צפי ביצוע: לא ברור.
פרויקט אפק, 2,000 יח"ד: חברת בסט ייזום מקבוצת בסט במשותף עם חברת אילה אגם מקדמים את הפרויקט. בשלב זה החברה זכתה במכרז של התושבים, ויש עורכי דין. כעת יחלו בעבודות לתכנון המתחם. צפי ביצוע: מספר שנים.
קרית מוצקין
נכון לעכשיו, קרית מוצקין עצרה את כל הפרויקטים בנושא התחדשות עירונית, וזאת עד להכנת תוכנית אב לתחבורה, שתראה עד כמה העיר מסוגלת לקלוט, באזורים הוותיקים שלה, היקפי תנועה משמעותיים.
ראש העירייה, חיים צורי, הביע בזמנו חשש כי אישור תוכניות רבות של התחדשות עירונית, במיוחד באזורים הוותיקים, יגרום לעומס על התשתיות שם, ובמיוחד בנושא התחבורתי. צורי טען כי הקמת אלפי יח"ד במרכז העיר, במסגרת התחדשות עירונית, תגרום לכך שלתושבי העיר ייקח זמן ארוך מאוד לצאת מהעיר. "קרית מוצקין תהפוך לפקק אחד גדול", אמר אז.
שני פרויקטים של התחדשות עירונית נדונו בזמנו בעיר: פרויקט חשמונאים, במסגרתו היו אמורים להיבנות כ-1,000 יח"ד ברחוב הוותיק, ופרויקט יוספטל, שבזמנו הוצג כפרויקט הראשון של התחדשות עירונית שיוצא לדרך, ובמסגרתו אמורות היו להיבנות 168 יח"ד על ידי חברת אלמוג ים סוף. שני הפרויקטים תקועים ואין צפי לגבי מימושם.
קרית אתא
בקרית אתא, העיר הגדולה ביותר באזור, הן מבחינת מספר התושבים והן מבחינה שטחה הגיאוגרפית, לא חסרים שטחים לבנייה חדשה. להיפך, העיר משופעת בהם. עם זאת, יש בעיר מספר שכונות ישנות מאוד, שבחלקן הבניינים בסכנת קריסה ולכן העירייה מקדמת תוכנית כוללת של פינוי-בינוי לעיר.
לקרית אתא ועדה מקומית נפרדת לתכנון ובנייה, ושם ציינו השבוע כי בעיר מקדמים התחדשות עירונית, אשר פינוי-בינוי היא רק אחד הדרכים בה. "פינוי-בינוי הוא רק אחד הכלים בנושא התחדשות עירונית. בעשור האחרון מתבצע בקרית אתא הליך מואץ של התחדשות עירונית בכל העיר.
קרית אתא היתה העיר הראשונה לזהות את תוכנית תמ"א 38 כתוכנית להתחדשות עירונית, ואף מובילה בהיקף הפרויקטים הנ"ל בארץ. קיים מתווה התחדשות עירונית שפורסם כבר לפני כעשור לכל העיר. בנוסף, בקרית אתא יש כ-40 אלף יח"ד למתן היתר מיידי ופרויקטים של חדש וישן. העירייה תמשיך לקדם תוכניות במסגרת הוראות תכנון ובנייה, ובהתאם לחלופות הממשלתיות המוצעות".
פורסם לראשונה: 13:08, 24.03.22