מאז שהוא זוכר את עצמו, ניר גלבוע חי באתרי בנייה. כבר כשהתחיל ללכת, אביו, יעקב גלבוע, בין הקבלנים הראשונים בקריות, שבנה עשרות אלפי דירות במשך הקריירה שלו, נהג לקחת אותו לראות מקרוב את העסק המשפחתי. מגיל צעיר החל ניר לעבוד באתרי הבנייה, בעיקר בחופשים, בכל עבודה אפשרית, ואחרי הצבא כבר החל לנהל פרויקטים. מהר מאוד קיבל את האחריות על חברת הבנייה של אביו.
2 צפייה בגלריה
ניר גלבוע עם בתו, חן אלקיים גלבוע
ניר גלבוע עם בתו, חן אלקיים גלבוע
ניר גלבוע עם בתו, חן אלקיים גלבוע
(צילום: גיל נחושתן)
היום, בגיל 58, נשוי פלוס 3, יכול ניר גלבוע, ממשרדו כמנכ"ל חברת נאות גלבוע, לשוחח מעבר לקיר עם סמנכ"לית השיווק בחברה - חן גלבוע אלקיים - בתו, שיום אחד, כך הוא מקווה, תיקח לידיה את ניהול החברה, כמו שהוא לקח את המושכות מאביו יעקב.
"נולדתי לתוך העסק, מגיל אפס זה סביבי. בבית תמיד הסתובבו קבלני משנה ולקוחות, ואבא היה לוקח אותי איתו לראות את האתרים. אחר כך התחלתי לעבוד, הוצאתי מסמרים מקרשים, סחבתי ציוד, עבדתי בכל מה שנתנו לי. בחופשים מבית הספר לא הייתה מנוחה, רק הרבה עבודה. בצבא שירתי כקצין חימוש, השתחררתי ממילואים בדרגת רס"ן.
2 צפייה בגלריה
ניר גלבוע עם בתו, חן אלקיים גלבוע
ניר גלבוע עם בתו, חן אלקיים גלבוע
"התחדשות עירונית זה העתיד". ניר וחן גלבוע
(צילום: גיל נחושתן)
"אחרי הצבא למדתי הנדסאי בניין בטכניון, ובמקביל עבדתי בחברה. עשיתי כל עבודה אפשרית: עוזר רצף, טייח, פועל שחור, לא הייתה עבודה בבניין שלא עשיתי. עבודה פיזית, קשה. לא בחלתי בשום עבודה, כי כך למדתי את העסק. באותה תקופה אבא החל לתת לי יותר ויותר אחריות, נתן לי חופש פעולה והמון כוח ביד. אניבגיל 23 כבר ניהלתי אתרים.
"הייתי מעורה בכל פרט קטן, כל הזמן באתר בנייה, קרוב לעובדים, ובערב במשרד. אבא שיחרר לי אחריות מוקדם מאוד, ואיפשר לי לקבל את ההחלטות. הוא היה סוגר עסקה לרכישת קרקע, ואת היתר אני עשיתי. העסקת קבלני משנה, חתימה על חוזים, זכויות חתימה. כל הזמן עם פנקס צ'קים בכיס.
"אבא היה מגיע מדי פעם לאתר, תוך כמה דקות קולט את מה שצריך לקלוט ומעיר את הערותיו. הוא בנה במהלך הקריירה שלו עשרות אלפי דירות, וגם אני הספקתי לבנות אלפי דירות, בעיקר בקריות. למעשה, כבר 30 שנה שאני מנהל את חברת גלבוע".

שיחות בזום

השנה האחרונה, של הקורונה, הייתה קשה למשק, אבל ענף הבנייה נפגע פחות, אם בכלל, לעומת ענפים אחרים. גלבוע: "עבדנו קשה מאוד בשנה הזו, ובגלל שחשבנו שיסגרו אותנו, עבדנו במשמרות כפולות והספקנו המון. בסוף גם לא סגרו את הענף ואיפשרו את המשך הפעילות. ברור שהיו קשיים, עובדים שהיו בבידוד, עובדים שלא באו בכלל לעבודה.
"אבל בגדול, הענף המשיך לעבוד, וגם היו מכירות. ברור, בתקופות הסגר היה פחות, אבל בגדול, למרות הקשיים, די התגברנו. עשינו את ההתאמות הדרושות, ללכת לבתי הלקוחות, שיחות בזום וכו'. גם מאוד באנו לקראת הרכשים אם תנאי תשלום נוחים, כי הבנו שזו תקופה לא פשוטה ופרסנו את התשלומים לפרקי זמן ארוכים. שנה לא פשוטה, מורכבת, שהציבה המון אתגרים, וידענו להתגבר על רובם".
יש שינויים בדרישות הלקוחות בעקבות הקורונה?
"בהחלט, ראינו את השינוי בדרישות כבר אחרי כמה חודשים של קורונה. אנשים מחפשים יותר בתי קרקע עם גינות או פנטהאוזים, עם מרפסות מרווחות. גם מי שפחות יכול להרשות לעצמו יחידות כאלו, ירצה דירה עם מרפסת כמה שיותר גדולה.
"אנשים מחפשים בתים יותר גדולים, גם אם לא מנצלים את מלוא החדרים. יש לא מעט אנשים שקונים דירות 5 חדרים ואחר כך משנים ל-4 חדרים, כדי לנצל את השטח. רוצים שיהיו להם חדרי עבודה או פינות עבודה, כי גם בקורונה וגם אחרי שהיא הסתיימה, יותר ויותר אנשים עובדים מהבית. הקורונה בהחלט שינתה את ההעדפות של הציבור".
אילו עוד שינויים אתה מרגיש בשוק?
"המשקיעים חזרו לשוק. אחרי כל התקנות שהרחיקו משקיעים, התמונה השתנתה, התקנות שונו בחזרה, והמשקיעים חזרו להשקיע בנדל"ן. רואים בקניית דירה פוטנציאל לרווח נאה על ההשקעה. מחירי הנדל"ן בעלייה, התשואה די בטוחה".

מחסור בקרקעות

אתה צופה עלייה במחירי הדיור?
"העלייה כבר מתרחשת, בימים אלו, בעיקר בגלל התייקרות חומרי הגלם. מחיר הברזל עלה, ומחיר הבטון והאלומיניום. קבלני המשנה העלו מחירים, כי גם להם זה עולה יותר, ובסוף זה מתגלגל לקונים. אני חבר הנהלה בארגון הקבלנים, ודרשנו שמדד תשומות הבנייה ישקף יותר את העליות בפועל, ולא כפי שזה קורה היום".
והמחירים ימשיכו להעלות?
"להערכתי כן, אני צופה עלייה של 5-6 אחוז".
ובהמשך?
"ימים יגידו. אני מרגיש מחסור בקרקעות ועלייה במחירי הקרקעות. יש מכרזים שהקבלנים מציעים מראש הרבה יותר מהערכת השמאי לגבי אותה חלקה, כי הם יודעים שזה רק יתייקר. ואני אומר בוודאות - השנה שווקו הרבה פחות קרקעות לעומת בשנים קודמות. ברור שגם המחסור בקרקעות יגרום בסופו של דבר להעלאת מחירים".
דווקא בשל המחסור בקרקעות, האופציה של התחדשות עירונית הפכה לריאלית יותר.
"נכון, אני מקדם בימים אלו שלושה מתחמים של התחדשות עירונית בקרית מוצקין, עם 600 יחידות דיור, רבי קומות עם 33 קומות ברחוב החשמונאים. מקווה שנצליח, אבל התהליך עדיין לא קל. אין היענות, יש המון ביורוקרטיה. הרשויות חייבות להבין שזה השלב הבא בענף הנדל"ן, ואין הנחיות ברורות. הנושא בחיתולים, אבל הפוטנציאל עצום".

להמשיך את המסורת

המתכונת הנוכחית של תמ"א 38 מסתיימת. מה צריך להיות מעכשיו?
"השתתפתי בכנס קבלנים בשבוע שעבר, היו שם שרת הפנים איילת שקד ושר השיכון והבינוי, זאב אלקין. ברור לכולם שחייבים למצוא דרך להמשיך לחזק מבנים נגד רעידות אדמה. זה עניין של בטיחות, עניין של חיים ומוות. חייבים להמשיך לבנות ממ"דים בדירות הישנות, ראינו במבצע האחרון מה קורה כשיש ממ"ד ומה קורה כשאין ממ"ד.
"כולם הסכימו שצריכים להמשיך את זה, עם שינויים כאלו ואחרים. רק אל תדברו על מתכונת החדשה, תוציאו אותה אל הפועל. חייבים להחליט היכן תהיה התחדשות עירונית והיכן לעשות תוכנית תמ"א. תמ"א 38 בסך הכל, נותן פתרונות מעולים. בינתיים הפסיקו בקריות לאפשר תמ"א בהריסה. חבל, בקרית מוצקין, ברחוב אוסישקין, למשל, בניתי במקום בניין עם 4 דירות, בניין עם 13 דירות, עם ממ"ד, בניין מחוזק וממוגן. למה להפסיק?".
מה יהיה הטרנד הבא בענף הנדל"ן בקריות?
"בלי ספק, התחדשות עירונית. פינוי-בינוי. יש עוד המון בעיות בדרך, אבל זה העתיד. כמובן, צריכים לתת תמריצים, לסייע במציאת פתרונות חנייה וגם צריך לפשט תהליכים. בנושא זה אני חייב לומר משהו: אני בונה בכמה מקומות בארץ, ועובד מול וועדות מקומיות שונות. הוועדה המקומית קריות והוועדה המקומית קרית אתא עובדות מעולה, והליך הוצאת היתר בנייה הוא קצר ומהיר".
איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשר שנים?
"בשבוע הבא אני במיקונוס. עוד עשור? זה הרבה זמן. אני עוד לא רואה עצמי פורש, אני אוהב את העבודה הזו. אני מעורב בעסק מהבוקר עד הלילה. בבוקר באתרים, אחר כך במשרד, עם הלקוחות. אני נוכח בכל חוזה, דואג לטפל בלקוחות גם שנים אחרי שהם רכשו את הבית.
"אבל כן, במישור העקרוני, אני רוצה להמשיך במסורת ולהעביר את המושכות לבת שלי, חן גלבוע אלקים, שהיא כיום סמנכ"לית שיווק בחברה. כפי שאבא שלי העביר לי את החברה בצורה חלקה, עם כל האחראיות. אולי לבוא לכמה שעות, לראות מה קורה, אבל בגדול, שהחברה תעבור לדור הבא".

גלבוע דור 3

חן גלבוע אלקיים, בת 29, נשואה פלוס אחת, היא הבת הבכורה במשפחת גלבוע, ויש לה עוד שתי אחיות צעירות. סיימה לימודי תואר ראשון בבינתחומי בהרצליה, בכלכלה מנהל עסקים, ובהמשך סיימה תואר שני בנדל״ן. בסיום הלימודים החלה להשתלב בחברה המשפחתית.
"עם השנים עברתי בין המחלקות שונות בחברה, כחלק מהרצון ללמוד הכל מהכל, החל משירות הלקוחות ועד מחלקת השיווק, וכעת אני עובדת לקדם את החברה בתחומים אלו. החלק שאני הכי אוהבת בחברה הוא שהעבודה מאוד דינמית, אף יום לא דומה לקודם, כל יום אני עושה ולומדת משהו אחר".
מה התוכניות שלך עבור החברה?
"אני רואה את אבא ואותי מתרחבים ביחד מחוץ לאיזור הקריות והחיפה, בונים ויוזמים פרויקטים שונים ברחבי הארץ".
פורסם לראשונה: 14:35, 13.07.21