המגמה הבולטת בענף הנדל"ן בחיפה ובקריות בעשר השנים האחרונות הייתה בניית מספר מגה שכונות, עם אלפי יחידות דיור, של בנייה מהירה, מכירות מואצות וגם איכלוס מהיר יחסית: שכונת משכנות אמנים בצפון קרית מוצקין, שכונת גלי ים בקרית ים ושכונת נאות אפק בקרית ביאליק. בחסות מבצע "מחיר למשתכן" נמכרו במוצקין בתוך שנה יותר מ-1,500 יחידיות דיור חדשות, ובתקופות מסוימות, העיר החזיקה בשיא המכירות הארצי. גם ביתר המגה שכונות, המכירות היו משמעותיות.
4 צפייה בגלריה
לב מוצקין, משכנות אמנים
לב מוצקין, משכנות אמנים
לב מוצקין, משכנות אמנים
(הדמיה: פרץ בוני הנגב)
אבל תופעת המגה שכונות הולכת ונעלמת, בעיקר במוצקין ובקרית ים, שם פשוט אין שטחים נוספים פנויים המיועדים לשכונות חדשות. גם בחיפה אין בעתיד הנראה לעין מגה שכונה שתשנה את המאזן. לעומת זאת, בקרית ביאליק ובקרית אתא יש עדיין שטחים רחבים לבנייה, חלקם מקורם בשטחים שבעבר היו חקלאים ושייכים למועצה האזורית זבולון.
בשתי הערים נחתמו הסכמי גג מול המדינה, והן צפויות, בשנים הקרובות, לרכז ביקושים רבים, באין אלטרנטיבה אחרת בקריות. ככת נראה שהמגמה של מגה שכונות תפנה את מקומה למיזמי פינוי-בינוי. בקרית ים ובחיפה העיריות מקדמות ומאיצות פרויקטים כאלה. בקרית מוצקין מתלהבים הרבה פחות, בגלל החשש ליצירת עומסים בלתי סבירים על התשתיות במרכזי הערים. אז מה צפוי לנו בענף הנדל"ן בחיפה ובקריות בשנים הבאות?

קרית ים

העיר נמצאת בשנים האחרונות בתנופת פיתוח נרחבת עם מספר פרויקטים, ביניהם שכונת האיצטדיון, הרחבת שכונת סביוני ים, פיתוח חוף הים, מבני ציבור ועוד. בפן התכנוני, קרית ים קידמה ואישרה תוכנית מתאר כוללנית, תוכנית אב לתנועה וניידות, ושלד מרכז העיר כבר נמצא בהכנה.
4 צפייה בגלריה
בנייה בקרית ים
בנייה בקרית ים
בנייה בקרית ים
(צילום: גיל נחושתן)
גם בהיבט של מתחמי התחדשות עירונית (פינוי-בינוי), קרית ים מובילה תנופת פיתוח משמעותית, עם 3 מתחמי התחדשות עירונית: תוכנית שאושרה ומתקדמת למימוש - אג"ש (1,550 יח"ד) ועוד מספר תוכניות בשלבי אישור מתקדמים - צה"ל – 2,150 יח"ד ולכיש (420 יח"ד). במסגרת פינוי-בינוי מתוכנים שלושה מתחמים גדולים: שיכון צבא קבע (1,450 יח"ד) מתחם שפירא (1,290 יח"ד), יוספטל (1,690 יח"ד).
בעתיד: מקודמת תוכנית אסטרטגית לפיתוח שפת הים החדשה, כולל טיילת שתגיע עד רפאל, בשילוב מתחם מסחרי. לאחרונה אושרה בקשה להיתר בשטח של כ–20 אלף מ"ר בנוי. בנוסף, אושרו בוועדה המקומית לתכנון ובנייה קריות שורה של מבני ציבור עתידיים, הכוללים בית ספר ימי ומבנה חדיש לטובת מלתחות ושירותי חוף. ראש העיר, דוד אבן צור: "תוך עשר שנים, כל השיכונים בקרית ים שנבנו בשנות ה-50 וה-60 יפונו, ובמקומם יקומו שכונות חדשות ומודרניות".

קרית ביאליק

העיר נמצאת בשנים האחרונות בתנופת בנייה, בדגש על שכונת אפקה (נאות אפק) החדשה, שעדיין נמצאת בשלבי בנייה, ובימים אלה מוקמות בה מאות יח"ד שיצטרפו לשכונה החדשה. במקביל הוקם בית ספר יסודי, ולאחרונה אושרה בנייתו של מרכז מסחרי חדש בן 4 קומות, שיוקם אף הוא בשכונה.
4 צפייה בגלריה
המרכז המסחרי OPEN אפקה
המרכז המסחרי OPEN אפקה
המרכז המסחרי OPEN אפקה
(צילום: סלע בינוי)
עוד בתוכניות העתידיות של העיר, מקודם בשיתוף רשות הניקוז המשך פרויקט הטיילת על שפת נחל גדורה, תוך השתלבות עם טיילת קיימת.
בנוסף: מקודמת תוכנית אסטרטגית לשידרוג אזור התעסוקה הקיים. במסגרת התוכנית יתוגברו זכויות בנייה קיימות, ישופרו וישודרגו שימושים קיימים תוך עידוד תעשייה נקייה ועיבוי מגורים בגבול התוכנית עם אזורי המגורים הקיימים (בגבול עם שד' חן).
גם בקרית ביאליק מקדמים פרויקט של התחדשות עירונית, בשכונת צור שלום, תוך בחינה רחבה של צרכי העיר ומתן מענה לצרכי הציבור. מדובר בכ-3,000 יח"ד.

קרית מוצקין

העיר עברה בשנים האחרונות תנופת פיתוח נרחבת, על אף העובדה שקיים חוסר בעתודות קרקע. הוקמה שכונת משכנות אמנים, אשר נמצאת בשלבי הקמה סופיים וכוללת מאות יח"ד, מבני ציבור, מסחר ותעסוקה. משכנות אמנים היתה הלהיט של השנים האחרונות, ומיקמה את העיר בצמרת התחלות הבנייה הארצית, אבל השטחים לבנייה מתמעטים, והבום הגדול מאחורינו.
מה שנשאר זה קידום תוכניות תחדשות עירונית: לאחרונה הוצגה לוועדה המקומית והמחוזית תוכנית להתחדשות עירונית ברחוב החשמונאים. מדובר בפרויקט שבמסגרתו צפויות להיבנות 1,070 יח"ד חדשות. אלכס קופר, מהנדס הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קריות: "הוועדה עובדת לאורך כל הדרך בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות המקומיות, ופועלת לקידום ותכנון פרויקטים, תוך שימת דגש על שילוב המגמות הבולטות בתכנון ובנייה".

קרית אתא

לקרית אתא עתודות קרקע הגדולות בכל האזור, והיא נמצאת בעיצומן של תוכניות לפיתוח מואץ. במהלך השנים פעל ראש העיר, יעקב פרץ, בוועדות התכנון השונות לקידום פרויקטים ארציים ושילובה של העיר בהם. פעילות זו באה לידי ביטוי בתוכנית המתאר המחוזית תמ"מ 6, אשר הופכת את קרית אתא למרכז מטרופוליני משני. התוכנית כוללת בנוסף לשטחי תעסוקה, תעשייה ומסחר גם בית חולים ומוסד להשכלה גבוהה.
4 צפייה בגלריה
אלוני נופר גבעת אלונים
אלוני נופר גבעת אלונים
אלוני נופר גבעת אלונים
(הדמיה: סטודיו לומו)
בשנים הקרובות יושלמו בעיר מספר פרויקטים גדולים. התוכניות מאפשרות קיבולת עתידית של כ-230 אלף תושבים ב-20 השנים הבאות. מספר יחידות הדיור המוצע בתוכנית 67 אלף, תוספת של כ-35 אלף ביחס למצב המאושר.
בשנים האחרונות אושרו שלוש תוכניות ארציות הכוללות שטחי מגורים, תעסוקה, מסחר, שטחים ציבוריים, פארקים ומערכות תחבורה ארציות ואזוריות. תוכנית ראשונה, לכיוון השטחים הכפריים, כוללת כ-20 אלף יח"ד, תוכנית שנייה, במערב העיר, כ-6,500 יח"ד, ותוכנית שלישית היא המשך הבנייה בשכונת גבעת הרקפות.
ראש העירייה, יעקב פרץ: "אנו עדים לתהליך הפיתוח המואץ של קרית אתא במהלך השנים האחרונות, ואין לי ספק שהפרויקטים העתידיים המתוכננים יזניקו את העיר ויתנו דחיפה משמעותית לחיי המסחר, התעשייה והמגורים בה".