"לבנייה ישנה כבר אין מקום בעולם שלנו. היא כוללת תשתיות ישנות, אי התאמה לצרכים של הדיירים, ואי התאמה לקידמה של שנות 2023" - כך אומרת עו"ד בתאל מנור, יזמית, בעלים ומייסדת של "מנור חברת עורכי דין וגישור" וחברת "מנור אל יזמות בע"מ" שנמצאת ברחוב אח"י אילת בקרית חיים.
2 צפייה בגלריה
בנייה בקריות
בנייה בקריות
בנייה בקריות
(צילום" י"א)
לטענתה התושבים מבינים שפני אזור חיפה והקריות הולכים להשתנות, אולם הם מבולבלים ולא יודעים איך להתקדם, ומה השלבים הנכונים על מנת להשתלב בפרויקט של התחדשות עירונית.
עו"ד מנור: "היום כולם מדברים על הצורך בחיזוק מבנים, בחשש מרעידות אדמה וקל וחומר בתקופה האחרונה, בה פקדו את ארצנו מספר רעידות אדמה. דיירים חשופים לעיתים לפניות של מתווכים או יזמים, שמנסים לתפוס לרשתם את המבנים הישנים של אותם דיירים, ובמקרים כאלו הם חשופים לציפורני היזם. לכן הם זקוקים לליוויי של אנשי מקצוע שידאגו אך ורק לאינטרסים שלהם כדיירים, לרבות שמירה על זכויותיהם, מיקוח מול יזמים, על אחוזי הבניה, התמורות ועוד נושאים חשובים שאינם מובנים לדיירים".

2 צפייה בגלריה
בתאל מנור חברת עורכי דין וגישור
בתאל מנור חברת עורכי דין וגישור
בתאל מנור חברת עורכי דין וגישור
(צילום: גיל נחושתן)

עו"ד מנור אומרת שהקימה את חברת היזמות כדי ללוות דיירים בכל שלבי התחדשות עירונית מהקל לכבד. "מדובר בדיירים מהפריפריה שאינם בקיעים בחוקים ובכללי המשחק, העומדים חשופים מול יזמים גדולים ובעלי ניסיון בתחום. בסופו של יום מדובר באינטרסים מנוגדים שכן, הדייר רוצה להרוויח יותר ולתת פחות, בעוד היזם רוצה לתת לדייר פחות ולהרוויח על חשבונו יותר. חשוב לדעת את כללי המשחק ולהכיר את הכללים.
לדוגמה במסגרת עידוד המדינה להקמת פרויקטים להתחדשות עירונית, ירד הרף הנדרש לאישור הסכמות דיירים מ-80 ל-67 אחוז, כמו כן המדינה פעלה להאצת הליכי האישורים לרבות הקלות מס ליזמים וקבלנים וכן לדיירים על מנת להחיש את הליכי הבניה".
לדברי עו"ד מנור, בפרויקטים שהיא מקדמת היא מבצעת את השלבים הנכונים ליציאה לדרך, שמתחילה מבחירת נציגות דיירים מבין תושבי המתחם הצפוי לבניה, לאחר מכן בחירת עו"ד מלווה ועריכת מכרז לבחירת יזם שיעניק ביטחונות ראויים ואת התמורות הגבוהות ביותר לדיירים , וכן ידע לעמוד בכל סוגיות שלבי הביצוע שבדרך, ולדחוף את הפרויקט.
באמצעות משרדה מתאחדים מאות דיירים לאותה מטרה משותפת, תוך סיוע וליווי בהליכים הראשוניים לרבות אסיפות הדיירים והסברה לקראת מה שייקרה הלאה. ובהמשך ליווי בעריכת המכרזים ובחירת בעלי מקצוע. "לשלבים אלו משמעות מכרעת בפרויקט שכן חשוב לעמוד על הכללים על מנת שלא יפסלו ההליכים בדיעבד, אשר יפערו פתח להתנגדויות של דיירים סרבנים. בסוף מדובר באנשים מכל קצוות הסקאלה, מבוגרים צעירים, דוברי שפות זרות וכו', ויש להביאם לאיחוד כוחות בהסכמה וברגישות יתרה תוך עמידה על הסברים והבנות כבר מהשלבים הראשוניים".
חברת היזמות של עו"ד מנור הניע מספר פרויקטים בקריות הנמצאים בשלבים התחלתיים, וממשיכה ללוות נציגויות ודיירים המעוניינים לצאת לדרך ולהפוך את דירת המגורים לבית החלומות ללא תוספת תשלום.