"תיאטרון הצפון" שרק הושק לאחרונה והפך לאבן שואבת של עולם התרבות והפנאי באיזור הצפון מפתיע עם סדרת ג'אז מושקעת ואיכותית בימי חמישי בשבוע שמביאה את ניו אורלינס לישראל.
4 צפייה בגלריה
סדרת הג'אז בתיאטרון הצפון
סדרת הג'אז בתיאטרון הצפון
סדרת הג'אז בתיאטרון הצפון
(צילום המחשה: shutterstock)
בין האומנים הבולטים שיופיעו יהיו: המלחין ונגן הג'אז הבינלאומי אלי דג'יברי, רביעיית יובל כהן שכבר חרכה את אולם קרנגי הול בניו יורק ושלישיית עומרי מור, פסנתרן, מלחין, מעבד מוזיקלי ואמן ג'אז בינלאומי עם טאץ' אנדלוסי שתפתח את הסדרה.
"סדרת הג'אז באולם המופלא של התיאטרון", אומר איש התרבות והבעלים של תיאטרון הצפון גדי צדקה, "באה לתת מענה לכל שוחרי האומנות בישראל בכלל ובאזור הצפון בפרט ויש בה אמירה מאוד ברורה: עולם האומנות, התרבות והפנאי הוא לא נחלתם הבלעדית של תושבי המרכז, גם לתושבי הצפון מגיע מנעד רחב ובילוי איכותי.
"שמתי לי לנגד עיניי עם רכישת התיאטרון, ולמעשה הצלתו, שהוא יהיה בית התרבות המרכזי של איזור הצפון, יועלו בו הצגות ורפרטואר מהטובים בישראל, יועלו בו מופעי בידור איכותיים, מופעי אומנות והרבה כבוד לתרבות. עברנו הרבה בשנה האחרונה, התרבות נדחקה לקרן זווית אם בכלל, הגיע העת להחזיר אותה לקדמת הבמה ובענווה ותחושת אחריות כבדה אני לוקח לעצמי את הזכות להיות בין מוביליה".

ג'אז עם נגיעה אנדלוסית

את המופע הראשון שיפתח את סדרת הג'אז בתיאטרון תפתח שלישיית עומרי מור בתאריך 17/6. מור, הוא אחד מפסנתרני הג'אז המובילים בארץ. בנוסף, הוא מלחין ומעבד רב תחומי שזכה להכרה בינלאומית וניגן על הבמות החשובות בעולם. הרפרטואר של מור רחב ונע בין מגוון סגנונות – מוזיקה קלאסית, ג'אז ומוזיקה ערבית-אנדלוסית ואליו יחברו ברק מורי (בס) ואמיר ברסלר (תופים) לערב שרובו מוזיקה מקורית מאת מור לצד סטנדרטים שעוד לא הכרתם.
4 צפייה בגלריה
עומרי מור
עומרי מור
עומרי מור
(צילום: יח"צ)
מור החל לנגן על פסנתר בגיל שבע. את הכשרתו המקצועית השלים באקדמיה למוסיקה ולמחול ע"ש רובין בירושלים, שם למד והושפע מפרופ' בנימין אורן, ארני לורנס ואחרים. עומרי זכה במשך 4 שנים רצופות במלגות קרן התרבות אמריקה ישראל, הוא מלמד בקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה תל אביב, ובמרכז למוזיקה ושקט.
"It's About Time" הוא שמו של אלבום הבכורה שהוציא מור בשנת 2018, בגיל 34, תחת הלייבל הצרפתי Naïve. משתתפים בו הבסיסטים אבישי כהן ומישל אליבו, והמתופף כארים זיאד: "אני חושב שהסדרה שאותה אנחנו פותחים בהרכב הייחודי", אומר מור השבוע, "תביא משהו מרענן מאוד לאזור הצפון, משהו שאולי חווים אותו בערים מרכזיות בישראל, אבל לצערי בפריפריה טרם התוודעו אליו. אני חושב שהעובדה שתיאטרון הצפון לוקח על עצמו את ההובלה של כל עניין התרבות הוא משהו שבאמת מעורר הערצה, ואנחנו כאומנים שמכבדים את המקצוע נהנים לשהות במקומות שבהם נותנים כבוד לאומנות".
"אני מתרגש מאוד לפתוח את סדרת הג'אז בתיאטרון הצפון ולהופיע יחד עם 2 מוסיקאים פנומנליים- ברק מורי על קונטרבס ועופרי נחמיה על תופים", הוסיף מור, "בהופעה ננגן כמעט רק חומרים חדשים שלי שנכתבו בתקופת הקורונה".

ניגן לנשיא ארצות הברית וקיבל גראמי

במופע השני בסדרה יעלה אחד מאומני הג'אז המסקרנים ביותר בישראל ובחו"ל אלי דג'יברי, שנחשב למלך הסקסופון הישראלי ולאחד מאומני הג'אז המובילים בעולם. כב בהיותו תלמיד תיכון בבית הספר תלמה ילין, ניגן דג'יברי באופן מקצועי עם כמה מהשמות הגדולים בסצנת המוזיקה הישראלית וביסס את מעמדו כמוזיקאי מוביל בישראל.
4 צפייה בגלריה
אלי דג'יברי
אלי דג'יברי
אלי דג'יברי
(צילום: יח"צ)
בגיל 16 הוא קיבל מלגה מלאה לתוכנית הקיץ של ברקלי קולג'. מספר שנים לאחר מכן, בשנת 1997 הוענקה לדג'יברי מלגת לימודים מלאה ל-Berklee College Of Music, ובעקבותיה העתיק את מגוריו לבוסטון. לאחר שנת לימודים אחת בברקלי, נבחר דג'יברי להיות אחד משישה מוזיקאים יחידים מכל העולם להצטרף, במלגה מלאה, לתוכנית הלימודים היוקרתית על שם ת'לוניוס מונק שם הוא למד והופיע עם נגני ג'אז מפורסמים.
עם סיומיו בהצטיינות את הלימודים, הוזמן דג'יברי להצטרף להרכבו של הרבי הנקוק, עמו הופיע ברחבי העולם, תוך שהוא מנגן את המוזיקה מאלבומו של הנקוק, "עולמו של גרשווין", אשר זכה בשלושה פרסי גראמי. בשנת 2002 עבר דג'יברי לניו יורק וייסד את הרכבו הראשון, שכלל כמה מטובי המוזיקאים בסצנת הג'אז העולמית: קורט רוזנווינקל, אהרון גולדברג, בן סטריט וג'ף בלרד. החמישייה הופיעה באופן קבוע במועדוני הג'אז הנחשבים ביותר בניו יורק.
בשנת 2003 הוציא דג'יברי לאור את אלבומו הראשון, "In The Beginning" ובשנת 2006 הוציא דג'יברי את אלבומו השני, "Emotionally Available" ובאותה שנה הוציא דג'יברי אלבום נוסף, "One Little Song", בשנת 2008 ייסד דג'יברי את הרכבו החדש שכלל גם את גארי ורסצ'ה ועובד קלוואיר, עמם הוציא את אלבומו הרביעי, "Live at Louis 649". בשנת 2010 הוציא דג'יברי לאור את אלבומו החמישי, "Israeli Song" ושנתיים לאחר מכן הוזמן להיות חלק מיום הג'אז הבינלאומי הראשון של אונסק"ו, שהתקיים באולם העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, ואף זכה לנגן בבית הלבן לעיני נשיא ארצות הברית ברק אובמה ואורחיו באירוע מיוחד לרגל יום הג'אז הבינלאומי.
סך הכול הוציא דגי'ברי 9 אלבומים, שהאחרון שבהם, Henri and Rachel, יצא השנה.

מהקרגני הול - לתיאטרון הצפון

את הסדרה תחתום רביעיית יובל כהן בתאריך ה-8/7. כהן, סקסופוניסט ומלחין בינלאומי, הוא ללא ספק אחד מהמוזיקאים הבולטים והמשפיעים ביותר בסצינת הג’אז הישראלית שהופיע עלבין היתר על בימת הקרנגי הול. הוא אחיהם הבכור של אמני הג’אז הבינלאומיים, הסקסופוניסטית/קלרינטיסטית ענת כהן והחצוצרן אבישי כהן, עימם הוא גם מרבה להופיע בפסטיבלים וקונצרטים יוקרתיים ברחבי העולם.
4 צפייה בגלריה
רביעיית יובל כהן
רביעיית יובל כהן
רביעיית יובל כהן
(צילום: יואל לוי)
כהן הוא בוגר מגמת הג’אז של התיכון לאמנויות ‘תלמה ילין’, סיים בהצטיינות את Berklee College of Music בבוסטן, ובעל תואר שני מ-Manhattan School of Music בניו יורק שם למד במלגה מלאה.יובל הוא גם בעל תואר מאסטר בקומפוזיציה מהאקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים. זוכה פרס לנדאו היוקרתי לנגני ג’אז לשנת 2010 וזוכה פרס ראש הממשלה למלחיני ג’אז לשנת 2017.
יובל הוציא שלושה אלבומים תחת שמו: Freedom, Song without Words(דואט עם הפסנתרן שי מאסטרו) ו’הכל זהבי’ (המוקדש ללחניו של המלחין דוד זהבי) שזכו לביקורות נלהבות ולהשמעות רבות ו 4 אלבומים עם אחותו ענת ואחיו אבישי (The 3 Cohens). בתיאטרון יופיע כהן עם הג'אז הקאמרי של רביעיית יובל כהן - סינתזה חדשנית בין מוזיקה קלאסית, הג'אז המסורתי ומוזיקה ישראלית. קומפוזיציות עוצמתיות וחומרים אקספרסיביים המחברים חלקי סגנונות, מנגינות ואנשים.
"אני לא חושב שהיה משהו ששימח אותי בתקופה האחרונה כמו הטלפון שקיבלתי מגדי (צדקה א.א)", הוא אמר השבוע, "לראות כיצד אדם אחד מעורר את התרבות בצפון, זה מאוד שימח אותי. תוך שתי דקות סגרתי עניינים. עבורי אומנות לא שייכת למרכז אלא לכל חלקי העם ולכל האזורים ובטח בפריפריה. וגדי מוכיח את זה, בלי להתנצל ועם בטחון גמור בצדקת הדרך. אני רואה בהתעוררות הזו של עולם התרבות בצפון היא משהו מאוד מרענן ומאוד משמח".


פורסם לראשונה: 10:26, 07.06.21