יש כאלו שאוהבים את הבוקר החופשי שלהם על קוראסון ולאטה מוקצף ב"לנדוור", יש כאלו שדווקא מעדיפים להשלים 'זמן תרבות' שזנחו בחודשים האחרונים וישנם אלו שמעדיפים לבלות זמן איכות עם בני משפחה וחברים. בתיאטרון הצפון, הבית של התרבות באיזור הצפון, החליטו לאחד את כל השלושה ויצאו ביוזמה של הצגות בוקר, שנכון להיום, כחודש אחרי שהושקה, הפכה לדבר הכי חם בעולם הפנאי: "חשבנו שיגיעו רק גמלאים - הסתבר שטעינו ובגדול: הצגות הבוקר בתיאטרון הצפון חוצים את כל הגילאים והמגזרים", אומר הבעלים של התיאטרון המחזאי והבמאי גדי צדקה.
5 צפייה בגלריה
הבוקר החדש של אזור הצפון
הבוקר החדש של אזור הצפון
הבוקר החדש של אזור הצפון
(צילום: שאטרסטוק)

"ממלא אותנו לכל השבוע"

אולם מלא מפה לפה, בית קפה עמוס לעייפה וקולות סיפוק ממלאים קידמו את הבאים בשערי תיאטרון הצפון ביום חמישי האחרון. הסיבה: שייריה של הצגת הבוקר "אור" שהסתיימה זה עתה בתיאטרון עדיין שרתה על ההמונים שבאו לפקוד אותה. שבי (בת שבע) בלאושטיין מנכ"לית התיאטרון, הסתובבה כהרגלה בין הנוכחים, פכרה אצבעותיה מן הצד בהנאה מרובה, ורשמה עוד "וי" על היוזמה החדשה שהפכה לטרנד הכי חם בעולם התרבות בצפון.
5 צפייה בגלריה
כל המגזרים, כל הגילאים
כל המגזרים, כל הגילאים
כל המגזרים, כל הגילאים
(צילום: פרטי)
"אני לא באמת יכולה להצביע על הנקודה שיכולה להסביר את הפלא הזה", אומרת שבי, "לראות אולם שאליו מגיעים כ-800 איש ואישה, סבתות עם נכדים, נשים עם חברותיהן, מחליטים להעביר את הבוקר החופשי שיש להם בהצגה רפרטוארית, לא לפני שהם יושבים בבית הקפה וסועדים את לבם בארוחת בוקר טובה, ולאחר ההצגה ממאנים לעזוב את ה'פואייה' ולספוג עוד קצת מהאווירה התרבותית שהם החליטו להכניס לחייהם בבוקרו של יום, זה משהו שבאמת קשה להסביר".
5 צפייה בגלריה
שבי בלאושטיין
שבי בלאושטיין
שבי בלאושטיין
(צילום: פרטי)
שבי, בעלת ניסיון עשיר של 30 שנה בעולם התיאטרון, יודעת על מה היא מדברת. הסטודנטית הצעירה באוניברסיטת בן גוריון, שחיפשה רק טלפון ציבורי כדי להתקשר להוריה ומצאה אותו בתיאטרון שמול מגוריה ומאז לא עזבה את עולם התרבות, מתקשה גם היא להסביר כיצד מאות אנשים מחליטים "לצאת מעולם הנוחות", ולהגיע בהמוניהם להצגות הבקרים אותן יזמה בתיאטרון הצפון: "כשבאתי לגדי צדקה, איתו אני נמצאת בלב ובנפש בחמש השנים האחרונות, עם היוזמה, הוא הסתכל עליי ואמר: 'את מתכוונת לגמלאים, כן?', והאמת, שככה חשבנו בהתחלה, אך טעינו. יש כמובן גמלאים, אבל יש רבים אחרים בכל חתכי הגילאים, הפוקדים את ההצגות. כחודש המיזם הזה רץ וכבר ניתן לומר בוודאות שאין לו גיל, מגדר, עדה ודת. חתך רוחבי של כל האוכלוסיה, שהחליטה להעביר את הבוקר שלה בהצגה רפרטוארית איכותית עם ארוחה מזינה ועל הדרך גם ליהנות מחיי חברה. משולש מנצח.
"כשאני שומעת אנשים שמגיעים להצגות ובאים אליי ואומרים לי: 'זה ממלא אותי לכל השבוע'. או 'זה כמו תחנת דלק בבוקר שנותנת אנרגיות לכל היום', אני מבינה שסך כל הפרמטרים האלו יצרו מתכון של קסם תרבותי".

"הקמנו אימפריה"

כאמור, לעולם התיאטרון הגיעה שבי די בטעות. כסטודנטית לפני כשלושים שנה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע שלמדה בכלל תעשייה וניהול היא נדרשה לטלפן להוריה מטלפון ציבורי. הטלפון הקרוב ביותר היה בקפה 'רוול' בתיאטרון באר שבע בניהולה של ציפי פינס בזמנו. פינס זיהתה את הבחורה האנרגטית ואימצה אותה לחיקה. שבי, שהתחילה כעוזרת במאי, לא הכזיבה, והפכה תוך מספר שנים לאשת השיווק של התיאטרון בישראל, כשהיא לא פוסחת על התיאטרונים הגדולים במדינה. עם נישואיה לפרופ' לאון בלאושטיין ז"ל, מדען בעל שם עולמי שנפטר לאחרונה, היא עברה לאזור הצפון, שם החלה לעבוד כסמנכ"לית השיווק בתיאטרון חיפה, עד שהכירה את גדי צדקה, אז מנהל התיאטרון העברי, שמיד זיהה את היכולות הטרומיות שלה והפך אותה למנכ"לית התיאטרון.
5 צפייה בגלריה
"אנשים לא רוצים לעזוב"
"אנשים לא רוצים לעזוב"
"אנשים לא רוצים לעזוב"
(צילום: פרטי)
"גדי הוא אומן ברמ"ח איבריו", היא מסבירה את החיבור יוצא הדופן שמנפיק לעולם התרבות בצפון את כל המיטב שאפשר לבקש, "הוא ורעייתו פנינה, שהיא מוכשרת לא פחות ממנו, רצו להתמקד יותר בעולם התכנים. הוא במאי, מחזאי, יוצר, והוא לא רצה ל'התברבר' עם עולם השיווק ולכן נתן לי את המשוכות ומינה אותי למנכ"לית התיאטרון. על האמון הזה שהוא נתן בי אני מכירה תודה, ויחד עם זאת חובה ואתגר, שגם היום, שנים רבות אחרי, אני מרגישה את עוצמתם 24/7. הקמנו אימפריה: יש לנו כ-20 אלף מנויים. זה דבר מטורף. אנחנו התיאטרון עם כמות המנויים השלישית בישראל, אחרי הקאמרי ובית לסין. עד היום אנחנו מחזיקים בכ-450 הצגות רפרטואריות ומציגים אלף הצגות בשנה, זה המון בכל קנה מידה. וזה קורה בעיקר כי גדי ופנינה צדקה הפכו להיות המשפחה השניה שלי, ואני מרגישה שזה ממש כמו הבית שלי, ולכן אנחנו יוצאים כל הזמן ביוזמות חדשות המוכיחות את עצמן בפן השיווקי, כמו הצגות הבוקר שהושקו לאחרונה".

"כמו משפחה"

שיתוף הפעולה הפורה בין שבי לצדקה היא זו שגם הביאה לשגשוגו של תיאטרון הצפון מיד אחרי ההחלטה ההירואית והאמיצה של צדקה לרכוש אותו בעיצומה של שנת הקורונה: "כל התעשייה הייתה מדממת", נזכרת שבי, "ישבנו וחשבנו מה עושים, גדי החליט בצורה שעד היום אין לה אח ורע, לרכוש את התיאטרון ואני הייתי אמורה עכשיו, אחרי שנת הקורונה, להתחיל להריץ אותו. באופן סימבולי שתי ההצגות שפתחו את התיאטרון וסיימו למעשה את השנה הנוראה ההיא היו 'אור' ו'אהבה'. והחלטנו לשווק לכל המוסדות והיכלי התרבות את ההצגות ברוח זו: 'עולם התרבות חוזר באור ואהבה', וזה די תפס. כי אנשים היו צמאים לתרבות איכותית, ונתנו להם את המעטפת המושלמת לכך. הם התחברו לזה והאמת, שגם אנחנו התחברנו מאוד לכך".
5 צפייה בגלריה
"ממלא אותם לכל השבוע"
"ממלא אותם לכל השבוע"
"ממלא אותם לכל השבוע"
(צילום: פרטי)
האור והאהבה עם המשפחתיות והקרבה בין האייקונים של עולם התרבות בצפון הגיעה לשיאה באחת מהצגות הבוקר לפני כשבועיים עת גדי צדקה עלה לבמה וחגג לשבי את יום הולדתה בהפתעה לקול תשואות הקהל: "זה היה מאוד מרגש, ומחווה ממש יוצאת דופן. והמנויים, כמו גם השחקנים שמגיעים, רואים וחשים שעושים כאן תרבות מאהבה ולא רק כ'ביזנס', אולי זה בעצם הסוד של הצגות הבוקר, כי מי לא רוצה להתחיל את היום שלו באור ואהבה?".