אחרי שבתוך זמן קצר קיבע את עצמו תיאטרון הצפון כבית התרבות של איזור הצפון רבתי, הבמאי, התסריטאי והבעלים של התיאטרון גדי צדקה יוצא במיזם תרבותי נוסף: "שישי ספרותי". בכל יום שישי, החל מיום שישי הקרוב (23.7.21 - בשעה 11:00) גדולי הסופרים והמשוררים המרתקים במדינה ויחשפו בפני הקהל את מכמני הכתיבה, הסיפורים העומדים מאחורי ספריהם ושריהם, וגם יגלו יותר מטפחיים על חייהם האישים. נועם חורב, ליהיא לפיד, ד"ר רפי קישון, מאיר שלו אשכול נבו וצרויה שלו, יעלו, כל אחד ואחת בתורם מופע מהפנט על עולמם של הסופרים ויצירותיהם.
8 צפייה בגלריה
נועם חורב. שנה קשה
נועם חורב. שנה קשה
נועם חורב. שנה קשה
(צילום: רן יחזקאל)

הראשון לעלות לבמת התיאטרון יהיה נועם חורב, במופע "מתנות קטנות", בו הוא יספר בהומור רב את סיפור לידתו המרגש, חוזר אחורה אל דרכו האמיצה ורצופת המכשולים לעבר הגשמת החלום, ישתף בתהליך כתיבת השירים ויציאתם לאוויר העולם, יחשוף אנקדוטות פיקנטיות מלב תעשיית המוזיקה ויסחוף את המשתתפים לחוויה מוזיקלית וישראלית מעצימה ומיוחדת.

סגירת מעגל

השבוע, רגע לפני שהוא פותח את הסדרה, הוא אומר: "להופיע על במת תיאטרון הצפון זה סוג של סגירת מעגל עבורי. אני הקטן, יליד עפולה במקור, שעולם התרבות והתעשייה היה כה רחוק, אי שם בתל אביב הבלתי מושגת דאז, מגיע לקהל הצפוני שכה משתוקק להווי תרבותי איכותי. זה מרגש".
8 צפייה בגלריה
נועם חורב
נועם חורב
נועם חורב
(צילום: איתן ברנט)
גם היום, כ-13 שנים אחרי שהפך מבחור אנונימי לגמרי לפזמונאי המוביל בישראל, חורב עדיין נחבא אל הכלים, כאילו מעולם לא עזב את עפולה: "גדלתי בעפולה ותמיד הרגשתי שם לא שייך", הוא אומר, "לא היו לי חברים שדיברו איתי באותה שפה, או שהתעניינו בדברים שעניינו אותי. עפולה היא מקום קטן. תמיד הרגשתי שאני רוצה לצאת החוצה, להתאוורר, ידעתי שיש דרך אחרת לחוות את החיים האלה".
חורב הגיע לתל אביב, ובעמל ויזע רב הוא הצליח להפוך בשיריו ופזמוניו לפלייליסט של המדינה וזוכה פרסי אקו"ם. החל מהלהיטים כמו "מתנות קטנות" של רמי קלינשטיין, "בסוף כל יום" של אייל גולן, "אחותי" של שירי מיימון, "אישה חרסינה" של מירי מסיקה, "סתם שני אנשים" של רוני דלומי ו"הראשונה" של משה פרץ, והם ממשיכים להגיע לשם בתדירות גבוהה. לפני כשנתיים יצא לאור ספרו השני (אחרי ספר הילדים לציונה יש כף אחת שהפך תוך זמן קצר למהדורת זהב) "טיוטה של אושר", שמאגד טקסטים ושירים שכתב במהלך השנים. הספר הפך לרב-מכר תוך ימים ספורים.
כעת, אחרי שנה קשה מאוד, שעברה על עולם התרבות בכלל ועליו באופן אישי בפרט, הוא שב להופיע עם מופע אינטימי בו הוא יחשוף את עבודת הסופר והפזמונאי, יקריא, חלק משיריו, ויחשוף הרבה על חייו: "השנה הזו הייתה קשה לכולם", הוא אומר, "לכן יש לי כבוד והערכה לגדי צדקה, המנהל והבעלים של תיאטרון הצפון, שבמעשה הרכישה של התיאטרון בעיצומה של שנת הקורונה, והמאבק העיקש שלו למען עולם התרבות בישראל ובאיזור הצפון, נתן תקווה לרבים בתעשייה. שיש מי שלא מוותר, שיש מי שרואה בעולם התרבות את הלחם והמים, ולא מותרות. וכל מי שהוא כזה, ראוי לכל הערכה.

שנה קשה

"עברתי שנה קשה מאוד", אומר חורב, "כמו כולם, "הייתי חייב להוריד את המתג, וזה פתאום חושך כזה. בהתחלה זה היה הלם גדול, אבל הצלחתי להמציא את עצמי מחדש. אני שמח שאני מאותם אומנים שמצליחים לא להכנס למרה שחורה, ולהתאים את עצמם לכל מציאות באשר היא, שרואים בתרבות את חזות הכול ונותנים לה מקום מרכזי גם כשקשה, ומעדיפים לא לקטר ולהתלונן על מר גורם.
8 צפייה בגלריה
נועם חורב בהופעה
נועם חורב בהופעה
נועם חורב בהופעה
(צילום: עמית צור)
"בזמן הקשה הזה כתבתי ל'הבימה', שירים, 'הכול קורה בתיאטרון' ושיר עידוד לעולם התיאטרון, ליוצריו ולשחקניו שזכה להצלחה רבה. החלטתי להפיץ את 'טיוטה של אושר' למבקשים בשליחויות הביתה, כמו ששולחים פיצה, וזה צבר תאוצה והצלחה. היום אני רואה, איך השנה הזו, שבה התרבות דוכאה, אנשים מגיעים בהמוניהם לאולמות התרבות ומפוצצים אולמות. אומרים לי כל אלו שאני עובד איתם שרואים את הצמא הזה בהופעות שלהם. זה מרחיב את הלב, כי זה אומר, שעבור הציבור התרבות היא גם מוצר צריכה בסיסי, והם לא יכולים היו בלעדיה".
לקראת המופע, חורב מודע שהוא נחשף במופע אינטימי: "אם אתה לא חושף את עצמך, ובוא לא מדובר בחשיפה של 100%, תמיד אני משאיר חלק קטן לעצמי, אז הקהל ירגיש שאתה לא אותנטי איתו. אז כן, אני אדם פרטי מאוד, אבל במופע הזה אני חושף הרבה יותר מאשר באופן רגיל. הקהל חש אם אלו דברים הבאים מהלב ומבין את זה היטב - ולכן זה מצריך ממני גם לגלות הרבה דברים שאולי הייתי מעדיף, באופן רגיל, להשאיר בתוך הבית פנימה".

אשת שר החוץ והשוטר אזולאי

המשך הסדרה "שישי ספרותי" תעניק מפגש בלתי אמצעי עם סופרים רבים בהם, גם אשת שר החוץ וראש הממשלה החליפי: ליהיא לפיד, עיתונאית וסופרת, במפגש אישי ומרגש שיתקיים ביום שישי ה-20/8. יהיה עצים עם מבט חודר אך גם מלא הומור, על מסע החיים, הזוגיות, החברות והרצון להגשים חלומות. בהרצאתה המרתקת חושפת ליהיא את סיפורה האישי, מעצימה ומעניקה תובנות שהפכו אותה לכותבת בעלת קול ייחודי שאיתו מזדהים רבים.
8 צפייה בגלריה
ליהיא לפיד
ליהיא לפיד
ליהיא לפיד
(צילום: יח"צ)

ב-24/9 יתארח ד"ר רפי קישון עם ההומור, הבידור, החיים והסרטים של אפרים קישון. מופע/הרצאה – מצחיק, מרגש ומעניין על חייו ויצירתו של אפרים קישון – גדול יוצרי ההומור בישראל, המסופר בהומור קישון חד-לשון על ידי בנו הבכור ד"ר רפי קישון, בשילוב קטעים בלתי נשכחים ומצחיקים מסרטיו הידועים :סאלח שבתי, ארבינקא, תעלת בלאומילך, השוטר אזולאי. כמו כן יוקרנו קטעים פרטיים מהאוסף האישי של קישון שלא פורסמו מעולם. כולל סיפורים ואנקדוטות על משפחת קישון, שמעולם לא סופרו.
8 צפייה בגלריה
אפריים קישון ז"ל ובנו ד"ר רפי קישון
אפריים קישון ז"ל ובנו ד"ר רפי קישון
אפריים קישון ז"ל ובנו ד"ר רפי קישון
(צילום: יח"צ)

ב-11/10 יגיע אחד מנגדולי הסופרים במדינה מאיר שלו לספר על סיפור האהבה הגדול בתנ"ך. יעקב-רחל ולאה- אישיותו של יעקב אבינו, יחסי הנישואין המורכבים שלו עם שתי אחיות - רחל ולאה, ועל ההבדל בין חיי האהבה שלו לחיי האהבה של אביו – יצחק.
8 צפייה בגלריה
מאיר שלו
מאיר שלו
מאיר שלו
(צילום: אלעד גרשגורן)

הסופר מעורר ההשראה אשכול נבו יתארח ב- 15/11 בהרצאה על כתיבה, מזווית הראייה של הסופר, בדגש על רבי המכר: "משאלה אחת ימינה" ו"ארבעה בתים וגעגוע". ממה מתחיל ספר? איזה מתח מתקיים בכתיבה בין תכנון לספונטניות? האם יש דבר כזה "השראה"? מי באמת כותב את הספר, הסופר או הדמויות? מה קורה כשדמויות מתחילות להופיע לכותב בחלומות? ו-איך יודעים שספר נגמר?
8 צפייה בגלריה
אשכול נבו
אשכול נבו
אשכול נבו
(צילום: יוגב עמרני)

תחתום את הסדרה הסופרת המוערכת צרויה שלו שתתארח ב-24/12 ותספר בהרצאה על הולדתו של ספר מן הרעיון הראשון ועד שהוא מגיע לידי הקוראים. על ההפתעות, האכזבות והאושר שבתהליך הכתיבה. על הכוחות הלא מודעים המכוונים את דרכו של הכותב, על הקשר המורכב עם דמויות ספרותיות, ועל הבחינה המתמדת של הנושאים המעסיקים את כולנו – הדרמה הרגשית שבין גברים ונשים, הורים וילדים, המיקרוקוסמוס המרתק הנקרא משפחה.
8 צפייה בגלריה
צרויה שלו
צרויה שלו
צרויה שלו
(צילום: יח"צ)