"הופעתי בתיאטרון המלכותי של אנגליה, הופעתי בקאמרי ועליתי על אין ספור במות בינלאומיות, אבל את העוצמות והרגשות שחדרו בי במופע 'איש חסיד היה' שהוא אחת מהקלאסיקות של התרבות הישראלית וזכה לעיבוד מופתי של גדי צדקה בתיאטרון הצפון, לא היו לי מעולם", אחרי שהמופע "איש חסיד היה" בעיבוד חדשני ישראלי בתיאטרון הצפון עלה בשבוע שעבר בבימת התיאטרון הזמרת והיוצרת יסמין לוי המככבת בו לא מסתירה את התרגשותה.
5 צפייה בגלריה
עיבוןד חדשני סוחף ומרגש
עיבוןד חדשני סוחף ומרגש
עיבוד חדשני סוחף ומרגש
(צילומים: יח"צ)

עצב ושמחה על הבמה

הבמאי, היוצר והמחזאי גדי צדקה לא מפסיק להפתיע. בשבוע שעבר עלה עיבוד חדשני למחזמר "איש חסיד היה" אותו כתב דן אלמגור בסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת על בימת התיאטרון, ופתח סדרה של מופעים שאתם חייבים להיות נוכחים בהם.
המופע, שנכתב ונערך בידי דן אלמגור בשנת 1968, מעלה על הבמה שירים, סיפורים וניגונים חסידיים שמקורם בפולקלור העיירה היהודית של מזרח אירופה במאות ה־19 וה־20, ולמעשה הפך לאבן דרך בתרבות הישראלית, עם סיפורים מרגשים ושירים שהפכו ללהיטים כמו "מכתב לרבי", "יער , יער" , שירת העשבים, ועוד.
5 צפייה בגלריה
מופע עוצמתי
מופע עוצמתי
מופע עוצמתי
(צילום: יח"צ)
בעקבות הצלחתו בישראל הוא זכה לאינטרפטציות רבות, והועלה אף לפני מספר שנים בברודווי ובמקומות נוספים במהלך עשרות השנים מאז הועלה לראשונה. אך דומה שהעיבוד החדשני והישראלי של צדקה למופע עולה על כולם: "המופע גורם לעיירה החסידית, ל'שטייטעל', ובכלל לעולם החסידות על המלנכוליות שבה השזורה בשמחה ואופטימיות אינסופית, להיות נוכחת ובוודאי רלוונטית בישראל של שנת 2022", אומר צדקה, "זהו עיבוד שפורט על הנימים הדקים ביותר של כל נפש, על כל המורכבות שבה, לפרוץ החוצה לקדמת הבמה, וזהו תיאטרון במיטבו".

שרה במקלחת חסידות

כאמור, המופע בבימויו של צדקה ובניהולו המוזיקלי של המנצח יהונתן פרלמן, מעלה על נס סיפורים ושירים חסידיים אודות הבעל שם טוב ותלמידיו, העוסקים בקשר בין אדם לעצמו, לאלוהיו לחברו ולסביבתו, ומקבל חיות ותוספת נשמה על ידי השחקנים גדי צדקה, פנינה ברט, יסמין לוי, דינה בליי, אולג רודובילסקי, ארז וייס, בליווים של זמרים ולהקת נגנים.
5 צפייה בגלריה
לוי בחזרות. התחברתי לעולם שכבר לא קיים יותר
לוי בחזרות. התחברתי לעולם שכבר לא קיים יותר
לוי בחזרות. התחברתי לעולם שכבר לא קיים יותר
(צילום: פרטי)
"זה מופע מרתק", אומרת הזמרת יסמין לוי, "הוא מחייה מחדש את עולם החסידות שכבר לא קיים יותר, ועושה זאת בצורה הכי חיה ומרגשת שניתן להעלות על הדעת. לא האמנתי שאתחבר למופע בצורה כה סוחפת, ואני בטוחה שמי שאחראי לכך הם גדי צדקה ואשתו פנינה ברט, שהחדירו בי טל של רוחניות וחיבור למופע שהפך אצלי לתשוקה".
5 צפייה בגלריה
יסמין לוי. שרה במקלחת חסידות
יסמין לוי. שרה במקלחת חסידות
יסמין לוי. שרה במקלחת חסידות
(צילום: עלי טשקירה)
לוי, זמרת לאדינו וספרדית ויוצרת ישראלית, זכתה להצלחה רבה ברחבי העולם עם אלבומיה ושיריה, ואף הצליחה להיכנס אל מצעדי הבילבורד עם אלבומיה, מה שהופך אותה לאחד מן האמנים הישראליים הבודדים שהצליחו לעשות זאת. אלבום הבכורה שלה, Romance & Yasmin (בלאדינו) יצא בשנת 2000, ובזכותו היא הייתה מועמדת כ"תגלית השנה" בטקס פרסי המוזיקה העולמית של ה-BBC ב-2005.
איך הגיעה זמרת הלאדינו המרגשת לשירי חסידות שמקורם בגליציה ופולין אתם שואלים? ליסמין יש תשובה ברורה: "כשקיבלתי בשמחה את הפניה של גדי להופיע במופע, שזה כאמור לא המקום הטבעי שלי, די חששתי. אבל אז לאט לאט, הצליחו גדי, שהוא בית ספר לתרבות ותיאטרון באיש אחד, והליווי המדהים של אשתו, פנינה ברט, ששחררה ממני כל עכבה, להחדיר בי חיבור רגשי ונפשי ללחן ולטקסטים, ומאז אין מאושרת ממני. גיליתי עולם חבוי ונסתר שכאילו כל העת חיכה שאחשוף אותו.
5 צפייה בגלריה
גדי צדקה בחזרות. תיאטרון במיטבו
גדי צדקה בחזרות. תיאטרון במיטבו
גדי צדקה בחזרות. תיאטרון במיטבו
(צילום: פרטי)
"אני לא רק מתחברת נפשית ומלודית לשירים במופע ועל הבמה, אלא בכלל לעולם המדהים הזה של החסידות ושל היהודי הנודד, שנע במקביל בין העצב והמלנכוליה לשמחה ולאופטימיות, לקשיים של החיים שמלווים אותנו בשאלות הכי קיומיות והכי מהותיות בעולם. אני מוצאת את עצמי שרה את השירים הללו במקלחת, הם מלווים אותי, הם מתנגנים בכל גופי. המופע הזה הוא המתנה הגדולה ביותר שיכולתי לבקש, ואני מתפללת שזה רק ימשיך".