הקומדיה הישראלית החדשה והמרגשת "ברוך ג'מילי" פרי מוחו הפורה של המחזאי, השחקן והבמאי, שבין היתר הוא גם הבעלים של תיאטרון הצפון גדי צדקה, שוברת את כל השיאים. ההצגה המרגשת בעלת הרכיבים הנוסטלגיים בליהוקו של השחקן והקומיקאי יעקב כהן המגלם את "ברוך ג'מילי" - היא ללא ספק ליהוק גאוני, והקהל מצביע היטב בבטנו הכואבת מצחוק ובד בבד מתרגש ומתרפק על הימים ההם שלא ישובו עוד.
5 צפייה בגלריה
יעקב כהן. "משנה אווירה"
יעקב כהן. "משנה אווירה"
יעקב כהן. "משנה אווירה"
(צילום:: פרטי)

אז מי זה יעקב ג'מילי?

ברוך ג'מילי היה חייל בחטיבת גבעתי ולוחם בחטיבת הראל של הפלמ"ח במלחמת העצמאות, שנודע בזכות גרפיטי שכתב בזפת, "פלמח ברוך ג'מילי פ"ת 1948 !", על קיר של מבנה שאיבת מים בשער הגיא (באב אל וואד), שעליו שמר.
ג'מילי חזר לאותה עמדה לאחר שנפצע בקרבות קודמים. הוא כתב "ברוך ג'מילי פ"ת פלמ"ח 1948" בהשראת החיילים הבריטים שנהגו לכתוב את שמותיהם בעזרת זפת חמה. באותה העת, היה מספרם של הנופלים שלא נודע מקום קבורתם גדול, וג'מילי החליט לכתוב את שמו, כשהוא מבקש מחייליו כי אם ייפול, ישנו את הסיומת מפ"ת לפ"נ - פה נקבר.
5 צפייה בגלריה
הגרפיטי של ברוך ג'מילי
הגרפיטי של ברוך ג'מילי
הגרפיטי של ברוך ג'מילי
(צילום: ארכיון בית אריאלה)
במשך שנים נשארה זהות כותב הגרפיטי עלומה, וקמו לו חקיינים רבים. כתובות הנושאות את השם "ברוך ג'מילי" ניתן היה למצוא בכל רחבי ישראל.
התעלומה הניעה את שלמה ארצי לכתוב את "הבלדה על ברוך ג'מילי" ביחד עם המלחין גידי קורן. בספרו תש"ח טען הסופר יורם קניוק כי ברוך ג'מילי והכיתוב בשער הגיא מייצגים נאמנה את הפלמ"ח, הרבה יותר מ"מורשת הפלמ"ח" אשר לטענתו לא היה לה ביסוס אמיתי.
ביום העצמאות ה-63 למדינת ישראל, 10 במאי 2011, שוחזרה ונכתבה מחדש הכתובת במיקומה המקורי, במסגרת תוכנית לחידוש, שיקום והעצמת אתרי מורשת לאומית במשרד ראש הממשלה ובסיוע חברת מקורות. ג'מילי עצמו, תושב פתח תקווה, נפטר לפני כ-22 בגיל 81.
"הגיע הזמן לשנות אווירה"
עם חומר הגלם הזה, החליט היוצר ואיש התרבות גדי צדקה לעשות מטעמים, בדיוק כמו המערכון של הגשש החיוור "שיח טבחים" קלט צדקה כי מדובר בסיפור מיתי בתולדות ישראל, ממנו קורצו כל המוטיבים היכולים להפוך מיתוס עם קמצוץ היסטוריה בתיבול הומור לקומדיה מפילה מצחוק. אך בניגוד למערכון סתמי צדקה ערך תחקיר מקיף על האיש ובעיקר על התעלומות שנקשרו בכתובת ובו, ובכישרונו הוציא מהתבשיל גם ריגוש והתרפקות נוסטלגית מאוד עוצמתית שהופכת לסעודת גורמה.
5 צפייה בגלריה
כרזת ההצגה
כרזת ההצגה
כרזת ההצגה
(צילום: תיאטרון הצפון)
לאחר שהסתיימה מלאכת הכתיבה הגיעה שעת הליהוק, וצדקה בחר בלא אחר מאשר השחקן והקומיקאי המוכשר יעקב כהן (63) לגלם את התפקיד, לא לפני שכהן בעצמו, שחקן הבימה במשך 22 שנה, מחליט לעזוב את התיאטרון המזוהה עימו ולעבור לתיאטרון העברי שמשכנו בתיאטרון הצפון בקריות.
5 צפייה בגלריה
צדקה. "לא יכולתי להעלות על דעתי שהמקום יהפוך לסופרמרקט"
צדקה. "לא יכולתי להעלות על דעתי שהמקום יהפוך לסופרמרקט"
צדקה. "ערך תחקיר מקיף"
(צילום: אלעד גרשגורן)
"התיאטרון העברי הוא תיאטרון שמאוד מרגש אותי להיכנס אליו. 22 שנים הייתי בהבימה. חתיכת חיים. אבל הרגשתי שאני רוצה דף חדש. לשנות אווירה. משהו מרענן אחרי כל כך הרבה שנים. מדובר בתיאטרון צעיר וטרי, וזה ממש אתגר עבורי. הגיעו לתיאטרון הזה שחקנים מצוינים. גדי צדקה הוא איש רציני שלא מוותר, ואני מאמין שהתיאטרון הזה פה לעוד הרבה שנים".
5 צפייה בגלריה
יעקב כהן
יעקב כהן
יעקב כהן
(צילום: אוהד רומנו, יח"צ)
בנוגע לברוך ג'מילי, מודה כהן כי הוא לא יודע הרבה עד שקרא את הקומדיה של צדקה:"גדי גילה דברים מעניינים על האיש, האגדה והמיתוס בעקבותיה, ויצאה מזה אחלה קומדיה שאני די מתחבר אליה ונראה לי שגם הקהל".
משתתפים: יעקב כהן, פזית ירון מינקובסקי, דניאל סטיופין, ערן שראל, טל לוי, יורם יוספסברג, יניב קלדרון.