עבודה ממושכת של שבע שנים, התנקזה ל-48 שעות קשות ומורטות עצבים בשבוע שעבר, עם בחירתו של ציקי אבישר לראש עיריית קרית מוצקין, לאחר שגבר על ראש העיר המיתולוגי, חיים צורי, בפער קטן של פחות מ-200 קולות. ביום ראשון השבוע אבישר ניראה עייף, אבל גם  שמח על ההישג. "אני עייף, אבל האדרנלין עושה את העבודה ומעורר. בימים של הבחירות ישנתי שעה וחצי, ורק בין שישי לשבת ישנתי חמש שעות רצופות. אי אפשר היה ללכת לישון כשמתנהל אירוע כזה דרמטי ואינטנסיבי".

5 צפייה בגלריה
ראש עיריית קרית מוצקין הנבחר, ציקי אבישר
ראש עיריית קרית מוצקין הנבחר, ציקי אבישר
ראש עיריית קרית מוצקין הנבחר, ציקי אבישר
(צילום: נחום סגל)
האמנת שתנצח?
"בטח, לא היה לי ספק, נעשתה עבודת חריש גדולה, מתחת לפני השטח. אני נגעתי באנשים, עברתי בית בית".
מה זה אומר?
"במשך שבע שנים, בכל יום החל מהשעה שש בערב, הייתי מגיע לבתי האנשים. ממש עובר בניין בניין, מתחיל מהקומה העליונה ויורד למטה. מציג את עצמי, נותן להם את המספר שלי ומציע להם סיוע בכל דבר עירוני שהם צריכים.
"במשך השנים האלה עברתי על 10,200 בתים, שני שליש מהבתים בעיר. פעלתי בדרך של 'מגע אישי' כי יש הרבה חסמים תקשורתיים. אין לי גישה ללוחות המודעות או לשלטי הפרסום, אין לי אפשרות להשכיר אולם כי הכל שייך למתנ"ס, ומעט כלי תקשורת שאני יכול לפרסם בהם את מרכולתי הפוליטית, ובכל מקום שערכתי איזה שהוא מפגש תושבים הגיעו אלי פקחים, להטריל את האנשים שחששו להתקרב.

5 צפייה בגלריה
ראש עיריית קרית מוצקין הנבחר, ציקי אבישר
ראש עיריית קרית מוצקין הנבחר, ציקי אבישר
"אני מושיט יד לכולם וגם לסיעת מוצקינטו". אבישר
(צילום: נחום סגל)

"אני וכל חברי הסיעה שלי היינו בחקירות משטרה, צילמו אותנו, לקחו ביומטרי, כל פעם משהו אחר. איום לרצח, המרדה נגד המדינה בזמן מלחמה, הטרדה לצו מאיים, לשון הרע שהפך לקובלנה פלילית ואפילו הטרדה מינית היה לנו. זה לא היה קל ובטח שלא נעים, וגם העלה שאלות על מה זה ישראל ואיזה מרחק יש בין הדמוקרטיה למציאות. אבל זה חיזק אותנו, בכל פעם שעלתה המתקפה, אנחנו התחזקנו. הרגשתי שאני עושה משהו נכון".

"ידעתי שאנצח"


היה מי שטרק לך דלת?
"מעטים. אני איש של מספרים, ועובד בצורה סיסטמתית. בבחירות הקודמות היו לי 4,000 מצביעים מזוהים, כלומר אנשים שאמרו שיצביעו לי ופרטיהם רשומים, את רובם הכרתי בחוגי בית. בבחירות האלו היו לי 12 אלף מצביעים מזוהים, והיו לי רשימות. זה עם תוצאות הסקרים של מכון סמית, הבהירו לי שאני אנצח".
לא חששת מאחוז ההצבעה?
"ניבאו שבגלל המלחמה יהיה נמוך ודיברו על 42 אחוז, אני אמרתי אין מצב אני מושך את האנשים מהידיים. העליתי את אחוז ההצבעות גם בבחירות הקודמות וגם כעת. ידעתי שבשביל לנצח אני חייב לחצות את רף ה-50 אחוז מצביעים. התוצאות משקפות את דעתם של מי שהלך להצביע.
"רציתי שיותר יגיעו להצביע כי אני מאמין שאם היו יותר מצביעים, אחוז התמיכה בי היה עולה באופן ניכר. היה לי חשוב להסביר לציבור, שכשאני אומר משהו זה קורה. למשל, אם דיברתי על הגבלת קדנציות עד הבחירות, אני אקיים את זה גם כעת".
כמה קדנציות?
"גג שלוש קדנציות, לא יהיה ארבע, לא חמש ובטח לא שמונה כמו צורי".
במהלת הראיון הטלפון של אבישר לא מפסיק לעבוד. "קיבלתי יותר מ־2,000 הודעות", הוא גולל את ההודעות הרבות. "לא הספקתי לענות, לפעמים אני עושה את זה מתוך שינה, ויש עוד 311 שלא עניתי להן", הוא מסביר ותוך כדי שולח לב בתגובה לאחת ההודעות המוקלטות ששלח לו אחד מתומכיו. 'ציקי יברכו אותך בכל הברכות ובצדק, תזכור להיות ציקי צנוע וערכי, ושתהיה בריא ומאושר. בהצלחה בתפקיד ואנחנו איתך בכל מה שצריך', הוא משמיע את אחת ההודעות ומחייך ושולח אימוג'י.

5 צפייה בגלריה
ראש עיריית קרית מוצקין הנבחר, ציקי אבישר
ראש עיריית קרית מוצקין הנבחר, ציקי אבישר
"חשוב לי לתת לאנשים פידבק". אבישר נפגש עם תושבים
(צילום: נחום סגל)

"חשוב לי לתת לאנשים פידבק, הייתי זמין ונגיש לפני הבחירות ואני רוצה להיות כך גם אחרי הבחירות, גם אם זה יהיה באיחור, אני אחזור לכולם. אבל המבחן האמיתי שלי בתפקיד לא יהיה אם אני אחזור לכולם, אלא אם המערכת תעבוד בצורה טובה ותספק שירותים לתושבים ברמה גבוהה, שלא הכל יצטרך להגיע אלי".

תמונות בלשכה


יש לך זמן לחגוג?
"אני לא באופוריה. אני בתוך האירוע, כעת אני מקדם משא ומתן לייצר קואליציה רחבה עם סגנים ללא שכר. אצלי, תקדים שטרנברג לא יחזור. לא יהיה סגן בשכר, אלא החזר הוצאות בלבד. עדי שטרנברג לא שווה 60 אלף שקל, צורי עשה את זה לבד במשך חצי קדנציה, ויכול לעשות זאת לבד גם אחר".
צורי התקשר לברך?
"לא וגם לא ציפיתי, וגם לא מראש העיר בפועל שטרנברג"
בעוד פחות משלושה שבועות, ב-20 למרץ, ייכנס אבישר ללשכתו של צורי, שמושעה מתפקידו במשך כחצי שנה על ידי משרד הפנים עקב כתבי האישום נגדו. אבישר אומר שיתלה בלשכתו תמונותיהם של ראש ממשלת ישראל הראשון, דוד בן גוריון, זאב ז'בוטינסקי והרמב"ם.
מה עם חפיפה?
(צוחק) "ביום שבו התפרסמו התוצאות התקשרתי למנכ"ל העירייה, יריב גסר, ואמרתי לו שאני רוצה העברת מקל מסודרת כי בסופו של דבר תושבי מוצקין עומדים לנגד עיני, וככל זה שזה יקרה מוקדם כך ייטב. אחרי כמה שיחות הוא חזר אלי ואמר לי שיתקשרו אלי עוד שבועיים-שלושה. בינתיים אני מבצע חפיפה רק שלא באופן פורמלי וחבל".
ביום חמישי האחרון שלח קב"ט העירייה הודעה לאבישר ובה הוא מבקש להעביר לו 'תיק ראש העיר' שהכין עבורו: "לא הייתה לי היכרות מוקדמת איתו, אבל הערכתי את ההודעה שלו, כי הוא פעל במקצועיות, במיוחד לאור המצב הביטחוני הרגיש שאנחנו נמצאים בו. קבענו להיפגש יחד עם אנשים נוספים מטעמי, בשעה תשע בערב. אבל כשהגעתי לעירייה חיכו לי נציגים פוליטיים מטעם צורי שצילמו אותי כמי שעובר עבירה על החוק, ואני שהייתי שנים אופוזיציה החלטתי לתת כבוד לאופוזיציה כי אני מאמין בשיח הזה, גם אם הוא לא תמיד ענייני, והבהרתי להם שאני לא מתכוון לעקוף סמכות.
"רק כשהסתכלתי בהודעות גיליתי שהוא ביטל את הפגישה בטענה: "שאסור לו להיפגש איתי". גם על מנהלי אגפים נוספים נאסר להיפגש איתי, ונאמר למי שיעשה זאת, שיעלה לשימוע".

אגרות לעובדים


מלחיץ להיכנס ללא חפיפה?
"אני אדע הכל בעוד שלושה שבועות. זה לא יפה במיוחד שיש זמן קצוב לחפיפה, אבל החוק עומד לימינם. רונן מרלי ראש עיריית נהריה, שהתקשר ברך אותי אמר לי שגם ג'קי סבג עשה לו את אותו הדבר, וזה לא מכובד, אבל מי שמבין לומד מהר, אני מאמין שכך יהיה".
איזה בעלי תפקידים יוחלפו בעירייה?
 "משרות אמון יוחלפו, עוזר אישי, מנהל לשכה, מנכ"ל עירייה, ועוד. אבל לגבי כל השאר אני מבקש לשחרר צפירת הרגעה. אני נגד תרבות של עריפת ראשים, אני מאמין ביכולת של אנשים להשתפר, ליזום ולהתפתח. מי שיוכל להשתלב בתוך הארגון, יישאר. בימים הקרובים אני רוצה לשלוח אגרת לכל עובדי העירייה".
הרבה תוהים אם דפנה צורי תמשיך לנהל את התיאטרון?
"אני מעדיף שלא להתבטא פרסונאלית, גם לא כשמדובר בדפנה צורי, דמות מוכרת בעיר".
מהם שלושת הדברים הראשונים שתעשה עם כניסתך לתפקיד?
"להשקיע בחינוך ולהיערך לפתיחת שנת הלימודים הבאה, להאיץ את הקמתה של המנהלת להתחדשות עירונית, כי העתיד האורבני של מוצקין נמצא במוצקין הוותיקה. להשקיע בפתרון הפלונטר המשפטי של גלי גיל ולפתוח אותו מחדש, לדאוג לאזרחים ותיקים ולהגדיל את התוכניות להפגת הבדידות, ועיבוי כוחות השיטור המשולב".
מה יהיה עם החי פארק?
"אני מתכוון ליצור הפרדה בין הפארק לחי פארק, ולאפשר כניסה בחינם לפארק, מדובר באימהות עם ילדים, באנשים מבוגרים, בתושבים שרוצים לעשות הליכה, מגיע להם שיהנו מהפארק - למה צריך לשלם כסף? בנוסף לבטל את התשלום על חניון הרכבת והאיסור לחנות בלילה. זו טעות. חניון רכבת מלא זה בריא, אנחנו רוצים שכמה שיותר ייסעו ברכבת".

לייק לרב


אבישר (45) נשוי לאיילת ואב ליובל, רון, אלון ורעי. הוא שירת בצה"ל כלוחם בחייל הים, והמשיך לקבע בתפקיד סגן מפקד ספינות דבורה ודבור בזירות ים סוף ולבנון. בהמשך שימש כמנהל אגף במודיעין של בית המשפט העליון, והיה אמון על מערכת האיומים וסיכונים באבטחת שופטי העליון. לאחר מכן היה יועצם של השרים לביטחון פנים, הקליטה והתמ"ת. ואף ייסד את בית התוכנה 'SKYTECH.

5 צפייה בגלריה
חיים צורי
חיים צורי
ייפרד מכיסא ראש העיר. חיים צורי
(צילום: גיל נחושתן)


בשנת 2005 מונה לצוות הקמפיין בחירות של רה”מ לשעבר אריאל שרון וניהל את התחום האינטרנטי. ב-2011 כתב והוציא את הספר הביכורים הראשון שלו ‘שרון -חמש שנים קדימה’ כחמש שנים לאחר נפילתו של שרון למשכב. להשקת הספר הגיע חיים צורי, וביקש מאבישר להקים ולנהל את האגף לתקשוב, מערכות מידע והסברה. במקביל הקים את ‘האקדמיה הצעירה’ מרכז ארצי להעשרת מדעים מדויקים לבני נוער, המפעיל את תוכנית ‘משימת חלל’ במסגרות שונות ברחבי הארץ.
אבישר: “צורי פנה אלי ואני נעניתי לו. הגעתי למוצקין בגיל 33 וחודש אחרי התחתנתי. אני יכול להגיד שאני נהניתי לעבוד עם חיים צורי, הוא נתן לי חופש ניהולי מדהים, ואחרי ארבע שנים החלטתי לעזוב כי ייסדתי את התנועה הציונית ‘מעבר לקשת’ שפועל היום ב-14 מדינות, כשהמטרה לחזק קהילות יהודיות ולהיאבק בארגוני BDS ובגילויי אנטישמיות בתפוצות.
"הרב נתנאל טיטלבוים ממוצקין היה צריך להיות היו”ר של התנועה בגרמניה, והכרתי אותו במסגרת תפקידי בעירייה. הוא התראיין לכתבה שבה אמר כי הוא יתמודד בבחירות הבאות לראשות מפלגת הבית יהודי במוצקין, ואני עשיתי לו ‘לייק’ לפרסום הכתבה הזו בפייסבוק.
"צורי מאוד נפגע מכך. התקשרתי אליו ושלחתי הודעות והוא לא ענה. מאוחר יותר הבנתי שהוא נפגע. לאחר מכן הוא עצר את הפעילות של ‘מעבר לקשת – התנועה הציונית’ לילדים בעיר, ואני שלחתי מכתב ללירן מזמר, מבקר העירייה, על כך. וכך כתב: “מביא לעיונך נושא חמור המצדיק לטעמי פעולתך היעילה והמהירה.
"במוצקין מופעלות מזה שנתיים תוכניות העשרה ולימוד בתחומים טכנולוגים ומדעיים בשעות אחר הצהרים. הן מועברות בהתנדבות והציוד הטכנולוגי נתרם על ידי פילנתרופים ציונים מרחבי העולם. הפרויקט נערך ביוזמה של ‘מעבר לקשת’ שייסדתי לפני שלוש שנים, והיום הובא לידיעתי כי ראש העיר חיים צורי הורה לבטל ולא לאשר עוד תוכניות העשרה חשובות אלו בכל המסגרות החינוכיות.
"וכל זאת משום קשרי החבריים בפייסבוק עם הרב נתנאל טייטלבוים, הנחיה שהגיעה עד מנהל אגף החינוך בעיר. זו דוגמא מצוינת ומתועדת להתנהלות פסולה וכוחנית, במקום שהוא זר ומנוכר לאינטרסים הבסיסים של ילדים משכבות מצוקה והן לאינטרס ציבורי רחב”. אבישר מאשר: “המקרה הזה – היה הרגע שבו חשבתי אני רוצה להיות ראש עיר”.

5 צפייה בגלריה
"גן ציבורי מיוחד". החי פארק
"גן ציבורי מיוחד". החי פארק
"למה צריך לשלם כסף?". החי פארק
(צילום: נחום סגל)

עיסקת טיעון?


המשפט של צורי מתחדש בקרוב. אתה חושב שיש לשאוף לעסקת טיעון ולמנוע מאדם בן 80 לסיים במאסר?
“אני מתלבט, כי מצד אחד אני לא הייתי רוצה לראות אותו בכלא, אבל מצד שני אנחנו כחברה נצטרך לשאול את עצמנו איפה עובר הגבול. אולי האישומים שהמופיעים בכתב האישום של צורי הם רק הדבר הקטן, אז מה עושים אז?”
אם תסכים להנציח את שמו ופועלו של צורי בקריאת רחוב או בניין ציבורי על שמו?
“אני לא פוסל ומעולם לא פסלתי, אבל זה לא יהיה נידון בעת הקרובה. צריך לראות איך המשפט יסתיים ואם הוא יורשע. כמו שלא נראה רחובות או בנינים על שם הנשיא קצב. יש הרבה שאלות על הסוגייה הזו, ואני אשאיר את זה לדיון ציבורי”.
איך תיראה מועצת העיר?
“הרבה יותר מכובדת, יותר מזמינה ונעימה, אשים דגש על השפה העברית והכבוד הדדי. אני קורא לכל הסיעות להיכנס לקואליציה רחבה אני מושיט יד לכולם וגם לסיעת מוצקינטו. העיר חשובה לי יותר מהפוליטיקה ואני מוכן לשלב את כולם.
איזה מסר של דוגמה אישית תעביר?
“אני רוצה שזה יימדד במעשים, אני לא מתכוון שיהיה לי נהג, אני רוצה שיהיו משכורות צנועות, ולא יהיו ג’ובים פוליטיים, לא אדפיס את התמונות שלי בגני הילדים. הדברים ייבחנו בעשייה”.