"ברור שהרעיון של החמאס לא ייעלם גם אם המבצע הצבאי יוכתר בהצלחה. קל וחומר שהיית צה"ל ודשדוש בשטח הרצועה תקופה ארוכה יש בהם סיכון לצה"ל בהיותו סטטי ובלי פתרון זמין בעתיד הנראה לעין בטיפול באוכלוסיית עזה המונה יותר מ-2.2 מיליון איש. מה גם, שמטרות המבצע כפי שהוגדרו על ידי הממשלה, עשויות שלא להיות מושגות בחלקן. ייתכן ולא נשלים את חיסול היכולת הצבאית והתשתית של החמאס, כמו גם מיטוט שלטונו והחזרת החטופים". אומרים שאין נביא בעירו אבל את הדברים האלו, שמשקפים כמעט במדויק את המצב היום כתב האלוף במיל' אורי שגיא, איש כפר ביאליק, לוחם ומפקד בגולני, שמילא שורה ארוכה של תפקידים בצה"ל, ב-20 באוקטובר 2023, שבועיים אחרי מתקפת 7 לאוקטובר ולפני תחילת התמרון הקרקעי.
5 צפייה בגלריה
אלוף (במיל') אורי שגיא
אלוף (במיל') אורי שגיא
"נקום מההריסות, בדרום ובצפון". אלוף (במיל') אורי שגיא
(צילום: אלדד רפאלי)
לדעת שגיא היום המצב עוד יותר קשה, כששורה של אתגרים עומדים בפני ממשלה שמונהגת, להשקפתו, בידי חבורה של אנשים שלא כשירים לתפקיד.
"אנחנו במצב הנחות ביותר מאז שאני זוכר ואני חציתי את גיל 80. 40 שנה תרמתי מחיי לביטחון המדינה שהיום נמצאת במצב הכי נמוך ורע בכמעט כל התחומים: אובדן ההרתעה, המצב הצבאי, איבוד לגיטימציה בין לאומית. ודווקא עכשיו כמה שרים ונתניהו מתגרים בעולם ובארה"ב. זו לא רק בושה וחרפה אלא גם טיפשות. בלי תמיכה של מעצמה, יש ספק עם נוכל לשרוד בעולם הסובב. אנחנו חזקים צבאית, אבל תראה באיזה מצב אנו נמצאים. מי שמציל אותנו אלו הלוחמים, מתנדבים, אלו שעלו לקו הגבול, ליישובי קו העימות. המדינה היא עם פירמידה הפוכה, האיכות למטה ולמעלה הממשלה שהיא הגרועה ביותר בתולדות המדינה. אני לא זוכר דבר כזה".

שיסוי ופילוג


איך תפס אותך האסון ב-7 באוקטובר?
"מצאתי עצמי, כמו רבים אחרים, נבוך, כועס, זועם ומושפל. נשברו שם נכסי צאן ברזל של החברה הישראלית. פגעו לנו באתוס של החלום הציוני. פגעו לנו בחזון של בן גוריון, בקיבוצים, במושבים, עיירות פיתוח לשעבר. כל התיאוריות המפוקפקות של אלו שהובילו אותנו לשיסוי ופילוג על ישראל הראשונה וישראל השנייה הכל נמחק באחד. בגולני, כשעלינו לחרמון או למקום אחר, אף פעם לא שאלנו מי אשכנזי, מי ספרדי, מי קיבוצניק, מי דתי ומי עירוני. והיו כאלו שפה בשנה אחרונה הובילו אותנו לעברי פי פחת".
שגיא טוען כי המטרות שהוגדרו בידי הממשלה, עם תחילת המלחמה היו מעורפלות. "כשאתה כותב פירוק שלטון החמאס וחיסול היכולת הצבאית, אתה צריך לפרט. דבר שני, אתה צריך לבדוק שהמטרות שהוגדו ברות השגה. מה זה שווה לכתוב מטרה שברור שלא נשיג?
והחטופים?
"האתוס הציוני הוא לא יהיה בר תיקון עם לא נשיב את החטופים, כבר אז כתבתי את זה. לפני שמפעילים מסת כוחות תנאי ראשוני תביאו את החטופים. זה לא קרה. דבר שלישי שצריך לעשות הוא אופטימיזציה של משאבים, החל מתחמושת וכלה במוכנות העורף ודעת הקהל העולמית. אי אפשר לעשות הכל כשהמשאבים מוגבלים, צריך להשתמש בהם בשכל".

5 צפייה בגלריה
אלוף (במיל') אורי שגיא
אלוף (במיל') אורי שגיא
"אסור לאבד תקווה". אלוף (במיל') אורי שגיא
(צילום: גיל נחושתן)

נתניהו ידע


שגיא, שהביע בזמנו התנגדות נמרצת להפיכה המשפטית, אומר כי חלק גדול משרי הממשלה פשוט לא כשירים לתפקיד: "תראה את שר האוצר, הבנתו בכלכלה היא נמוכה אפילו מידיעותיו באנגלית וכולנו ראינו אותם. או השר לביטחון לאומי שהוא עבריין מורשע בפני עצמו. לאן הגענו? למזלנו, גנץ ואיזנקוט הצטרפו לממשלה עם תחילת המלחמה וייצבו את הספינה".
בכל זאת השגנו דברים עד כה.
"חלקית בלבד ממטרות המלחמה, כאשר החמאס הוכה קשה אבל לא בצורה מוחלטת. מושג ההרתעה הוא חשוב, אבל ההיסטוריה הוכיחה כי לא תמיד הצד השני רואה דברים כמונו. כמו שסדאת תקף ב-1973 למרות שהיה נחות צבאית. כמו שנסראללה תקף ב-2006 וכמו שחמאס תקף ב-7 באוקטובר: "הנה עכשיו 3,500 פרחחים עם אר פי ג'י, עם טנדרים טויוטה, תוקפים אותנו. הם הכינו את המבצע ברמה גבוהה, אבל לא הוכיחו כישורים יוצאי דופן. צה"ל כשל ב-7 באוקטובר גם מודיעינית וגם מבצעית. ברור שיש יתרון לכוח הצבאי שלנו, אבל הרתעה לא עבדה. גם בלילה שחיסלנו את ההתקפה האיראנית, בסיוע ארה"ב ומדינות אחרות, ההרתעה לא עבדה. זה לא עלה להם יפה כי היינו מוכנים כהלכה.
"ויש עוד מושג חשוב: מודעות. יש המון מידע אבל לא מבינים את המשמעות שלו. יש לנו יכולות איסוף מודעיניות טובות, אבל לא יודעים איך לפרש וכך נוצרת קונצפציה. פה בדיוק הכשל. נתניהו ידע מאז 2017 את התוכניות אבל לא היו מודעים שיש סיכון. ואז נולדה קונצפציה שחמאס זה נכס, בוא נשלח לו כסף, בוא נגדיל אותו כדי להקטין את הרשות הפלשתינאית כשמאחורי המהלך הזה עמדה השקפת העולם שלא תקום מדינה פלשתינאית. בן גוריון תמיד ידע שלישראל אסור לנהל מלחמה ארוכה ואסור להילחם בלי תמיכה של מעצמה גדולה אחת לפחות. זה לא מה שקורה עכשיו".

5 צפייה בגלריה
שגיא עם חקלאים בדרום
שגיא עם חקלאים בדרום
שגיא עם חקלאים בדרום
(צילום: פרטי)

הסדרה בלי כוח


איך אתה רואה את המצב בצפון?
"ההחלטה לפנות את היישובים הייתה נמהרת וזה פגע באתוס הציוני. פעם ראשונה שנוטשים חבל ארץ כזה בלי פתרון ובלי תשובה. אני חושב שמדינת ישראל צריכה להגיע להסדרה, ולא באמצעות כוח. הרי ברור שגם אם נפעיל כוח, בסוף נגיע להסדר. צריכים לסיים בעזה, להפסיק את האש, להשיב את חטופים ולשקם את עוטף עזה ואת יישובי הצפון. צריך לחדש ולשפר את החלטת 1701, על הרחקת כוחות החיזבאללה מהגבול. לא הקפדנו על מימושה בעבר. מדינת ישראל לא יכולה להילחם בלי סוף שמונה חודשים והצפון במשבר. יש אוכלוסייה חזקה שתדע לשקם את הדרום והצפון. אני ואשתי ועוד חקלאים ירדנו לדרום ועזרנו בעבודות חקלאיות. מי שפותר את הבעיות הם המתנדבים ולא שרי הממשלה שאפילו לא יודעים היכן היישובים הללו. תראה את השר גולדקנוף שאמר מה שאמר על מטולה וגילה בורות וניכור".
לדברי שגיא, צריכים כעת להגיע להסדר עם לבנון ובעוד שנה שנתיים להתכונן למבצע שם, במידה ויידרש: "כמו שאמרתי, חייבים להחזיר את החטופים, לשקם את הצפון והדרום, לקחת אוויר ולשקם את הכלכלה ולא פחות חשוב את מערכת היחסים הבינלאומית שלנו. אנחנו לא יכולים כל הזמן לריב עם כל העולם. בגין הבין את זה, רבין הבין את זה, אפילו נתניהו בזמנו הבין את זה וכמובן שגם ברק ואולמרט ופרס. כולם הבינו שצריך למצוא פתרון לסכסוך עם הפלשתינאים, אפילו נתניהו הבין את לפני שמשהו השתנה במוחו".

5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"הממשלה הגרועה ביותר בתולדות המדינה". בנימין נתניהו
(צילום אבי רוקח)

אנשי בראשית


מה המצב ביו"ש?
"בגלל המצב בעזה ובצפון מעטים שמים לב למתרחש שם. אנחנו על חבית חומר נפץ שעלולה להתפוצץ בכל רגע. יש שם אלימות, גזענות, השתלטות על שטחים, אין דין ואין דיין. הצבא לפעמים מרים ידיים מול נערי הגבעות, שהחוק עבורם הוא אפילו לא המלצה. אני ממש מצלצל בפעמון, גם אם ביתר הגזרות יהיה שקט, ביהודה ושומרון קיימת חבית חומר נפץ".
אתה אופטימי?
"קראתי בתור ילד ספר אנשי בראשית של אליעזר שמאלי. יש שם את סיפור של אלכסנדר זייד, מייסד השומר, שהקים חווה ליד בית שערים והבדואים שרפו לו אותה פעמיים. בפעם השלישית שזה קרה, אשתו ציפורה אמרה לו 'די, אני לא יכולה יותר, שורפים אותנו, פוגעים בנו'. זייד אמר לה, תוציאי את הפרדה, נרתום את המחרשה, תקראי לבן שלנו גיורא והוא יחרוש את התלם הראשון. זייד לא איבד תקווה וגם לנו אסור לאבד תקווה. נקום מההריסות, בדרום ובצפון, נראה את מנרה משתקמת, נראה את יישובי קו הגבול משתקמים. זו תהיה תמונת הניצחון, יחד עם החזרת החטופים ולא מה שביבי מצייר לנו. אני דור שביעי בארץ, דור רביעי של חקלאים. וזו המורשת שלנו.
"סבא רבא שלי, שהיה בין מייסדי ייסוד המעלה, אמר פעם 'נאבקתי כל חיי בממשלת עוינת, תורכית, ניצחתי, אני פה והם לא. סבא רבא שלי אמר: 'כל חיי לחמתי בממשלה עוינת, בריטית, אני פה והם לא'. אני נאלץ לספר להורי, שהיו בין מקימי כפר ביאליק, שאני נאבק בממשלה שעוינת את התפיסה הציונית כפי שאני מאמין בה. אבל אל דאגה, כשהם יחלפו מהעולם הפוליטי, אנחנו נהיה כאן. והזיתים לא תלויים בגחמות של בן גביר, סמוטריץ ושאר האנשים כמוהם. הם לא ילמדו אותנו אהבת הארץ".

5 צפייה בגלריה
אורי שגיא
אורי שגיא
"אני דור שביעי בארץ, דור רביעי של חקלאים". שגיא
(צילום: נחום סגל)

מסמך שגיא


לאחרונה חיבר שגיא מסמך שמנתח את המצב לאור תוצאות המלחמה. סיכומו של המסמך אומר למעשה לאן המדינה צריכה ללכת בשנים הבאות: "אסור שהביטחון הלאומי של ישראל ישען אך ורק על כוחה הצבאי - ועצירת הלחימה בדרום צריכה להוביל ליוזמה מדינית בצפון. אירועי החודשים האחרונים מחייבים לא רק הסתכלות פנימית עמוקה אלא הבנה שלגיטימיות בינלאומית והסדרים מדיניים הם נשמת אפו של קיומנו באזור עוין זה. הכוח איננו חזות הכל, והוא רק אמצעי להשגת המטרה.
מדינת ישראל, שאחרי האסון הגדול בתולדותיה לוחמת על קיומה וערכיה, משוועת למנהיגות אחרת. אין מנוס מהחלפת הממשלה הנוכחית, שאיננה מסוגלת ואיננה רוצה להסתכל לתמונת המציאות בעיניים, ולבחור תחתיה ממשלה שתפעל ברוח מגילת העצמאות ותחפש דרך מדינית וביטחונית כאחת להבטחת קיום המדינה ואזרחיה".
פורסם לראשונה: 08:17, 28.06.24