רפאל – מערכות לחימה מתקדמות בע"מ ועיריית קרית ים, שניהלה בשם חמש רשויות הליך משפטי להגדלת מיסי הארנונה, חתמו היום (רביעי) על הסכם פשרה, לפיו המפעל הביטחוני ישלם מיסים בסך 52 מיליון שקל בשנה, שיחולקו בין חמש רשויות במטרופולין המפרץ.
2 צפייה בגלריה
רפאל
רפאל
מכון דוד
(צילום: נחום סגל)
בשנת 2018 צורף שטח מפעל מכון דוד של רפאל לשטחה המוניציפלי של קרית ים, ומאז נתגלעה מחלוקת בין שני הגורמים בדבר גובה הארנונה שיש לשלם לעיריית קרית ים ולרשויות נוספות הגובלות במתקן.
זמן קצר לאחר הסיפוח, החל ויכוח לגבי גודל השטח עליו רפאל תשלם מיסים, כאשר קרית ים טענה כי השטח הבנוי גדול פי שניים לעומת השטח הבנוי עליו הצהירה רפאל. בשל רגישות המתקן, לא ניתן היה לבצע מדידות רגילות ובהסכמת הצדדים מונה מודד בעל סיווג ביטחוני, שהמסקנה שלו הייתה כי אכן השטח הבנוי ברפאל גדול במקצת ממה שהוצהר, אבל לא כפי שטענה קרית ים.
2 צפייה בגלריה
דוד אבן צור חותם על ההסכם
דוד אבן צור חותם על ההסכם
"ההסכם יהיה תקף ל-15 שנים". דוד אבן צור חותם על ההסכם
(צילום: באדיבות עיריית קרית ים)
במקביל, פנה ראש עיריית קרית ים, דוד אבן צור, לח"כ מיקי זוהר ולשרי האוצר והביטחון והעלה טענה כי רפאל, בשל חקיקה מיוחדת של מפעל נשק, משלמת סכום זעום עבור הקרקע שהיא תופסת, מחצית מהשטח של קרית ים. בעוד מפעל רגיל משלם כ-7 שקלים למ"ר עבור השטח התפוס, רפאל שילמה 10 אגורות בלבד.
בשל הלחץ של ראש העיר, החלו בכנסת הליכי חקיקה, שמטרתם להשוות את המס שמשלמת רפאל עבור שטח תפוס לזה שמשולם בידי כל מפעל אחר במדינה. לאור הציפיה שהחוק יעבור, ביוזמת שר הביטחון, בני גנץ, ושר האוצר, אביגדור ליברמן, נוסח הסכם פשרה, מחוץ לכותלי בית המשפט, במסגרתו תשלם רפאל עוד 25 מיליון שקל לשנה מס, בנוסף ל-27 מיליון שקל ארנונה שהיא משלמת. למעשה, ההסכם מייתם את הצורך בהשלמת החקיקה, כאשר רפאל ומשרד הביטחון למעשה הסכימו לשלם תוספת בגין הקרקע התפוסה, 6,500 דונם, יותר משטחה של קרית ים לפני סיפוח רפאל.
הסכום שרפאל תשלם יחולק בין חמש הרשויות הגובלות במכון דוד: קרית ים, עכו, קרית מוצקין, קרית ביאליק והמועצה האזורית מטה אשר.
סכום זה מטרתו לשפות הן על ההפרשים, ככל שהיו, בשטחי הארנונה הנידונים וגם על בקשת העירייה לקדם חקיקה לשינוי תעריף קרקע תפוסה במפעל לייצור נשק, אשר כיום עומד על 10 אגורות בלבד למ"ר.
ראש העיר קרית ים, דוד אבן צור: "רפאל היא שותף אסטרטגי וגוף רב זכויות בביטחונה של מדינת ישראל. עם זאת, קרית ים מוגבלת בחלקים ניכרים משטחה בבנייה לגובה - מה שמעכב ומונע תהליכי התחדשות עירונית נחוצים. אני שמח שהצלחנו, בסיוע ח"כ מיקי זהר ובגישור משרד הביטחון ומשרד הפנים, להגיע לעמק השווה ולהיטיב לא רק עמנו, אלא עם כרבע מיליון תושבים. משמעות ההסכם היא אחת: עצמאות כלכלית לקרית ים, לראשונה מאז הקמתה".
בעקבות ההסכם, עיריית קרית ים ביקשה מבית המשפט להשהות את מתן פסקי הדין בשני הליכים משפטיים תלויים ועומדים ובכוונתה להביא את ההסכם הנ"ל לבית המשפט לצורך מתן תוקף של פסק דין. ההסכם יהיה תקף ל-15 שנים. יצוין, כי התביעה הנוספת של קרית ים נגד רפאל, שהרשות תשלם היתלי בנייה בגובה מאות מיליוני שקלים, עדיין מתנהלת בבית המשפט המחוזי בחיפה.
מרפאל נמסר: "רפאל וקרית ים חתמו על הסכם שיזמו משרדי הביטחון והאוצר, במסגרתו רפאל תשלם 25 מיליון שקל בנוסף לתשלומי הארנונה ששולמו מדי שנה ע״ס 27 מיליון שקל. יודגש כי תשלומי הארנונה השוטפים נקבעו על ידי אימות נתוני השטח כפי שהוצגו לאורך כל הדרך על ידי רפאל ואומתו ע"י מודד שמינה בית המשפט״.
פורסם לראשונה: 18:09, 18.05.22