חמישה חודשים מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל וההשפעה המשמעותית שלה על שוק הנדל"ן היא בניית ממ"דים, בדירות ללא מרחבים מוגנים, במאות אחוזים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. השאלה האם יש או אין ממ"ד משפיעה ישירות גם על יכולות למכור או להשכיר נכסים, כאשר הסיכוי לבצע עסקה בנכס ללא ממ"ד יורדת משמעותית.
3 צפייה בגלריה
בניית ממ"ד
בניית ממ"ד
בניית ממ"ד
(צילום: משרד הביטחון)
מהנדס הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קריות, אלכס קופר, ציין השבוע כי ניתן לראות עלייה חדה בבקשות שהוגשו לבניית ממ"דים לעומת אותה תקופה שנה לפני כן.
"אנשים למדו שזה מציל חיים", אמר קופר. "אני סיירתי במקומות שנפגעו מטילים, יש הבדל עצום בין הפגיעה בבתים עם ממ"ד או ללא ממ"ד. כאשר לא מדובר בפגיעה ישירה, ממ"ד בולם רסיסים אבל דירה לא ממוגנת נהרסת במקרה כזה. ההתעניינות בבניית ממ"דים גדלה משמעותית ואין יום שלוועדה לא מגיע לפחות תושב אחר לשאול שאלה קשורה לבניית ממ"דים".

3 צפייה בגלריה
"הים נשאר אותו ים". מהנדס הוועדה, אלכס קופר
"הים נשאר אותו ים". מהנדס הוועדה, אלכס קופר
מהנדס הוועדה, אלכס קופר
(צילום: נחום סגל)

בדיקת מיינט קריות העלתה כי מפרוץ המלחמה אושרו לבנייה 126 ממ"דים, לעומת תקופה מקבילה אשתקד אז אושרו 34 ממ"דים בלבד.
בשנים האחרונות הליך אישור בניית ממ"ד הוקל משמעותי: בניינים עד שתי קומות, כאשר אין חריגה מקווי הבניין, אין צורך בהיתר מהוועדה ויש צורך רק באישור של פיקוד העורף, שניתן מקוון בטווח של שבועיים. בבניינים של מעל שתי קומות או אם חריגה מקווי הבניין הוועדה המקומית היא שדנה ומוציאה היתר ואז ההיתר מתקבל תוך שבועות בודדים. בדיקת ידיעות המפרץ העלתה כי 50 מתוך 126 ממ"דים נבנו בפטור והיתר בהיתר בנייה.

3 צפייה בגלריה
אישור בנייה בתוך שבועיים בלבד בבתים פרטיים
אישור בנייה בתוך שבועיים בלבד בבתים פרטיים
מפרוץ המלחמה אושרו לבנייה 126 ממ"דים
(צילום: שי פרנס)

קופר: "כמובן שאנחנו שמים דגש על נושאים קניינים ומבקש אישור של 60% מבעלי הנכס. מאז המלחמה שמנו לב שכמות ההתנגדויות פחתה משמעותית. מי שבעבר, בשל סכסוך שכנים כזה או אחר, הגיש התנגדות, היום מבין את הצורך ומשתף פעולה. כמות ההתנגדויות הסתמיות ירדה פלאים ויש יותר סולידריות".

קראו עוד:

עלות בניית ממ"ד בקומת קרקע עולה בסביבות 130 אלף שקל בממוצע ואפשר לבנות ממ"ד כזה אפילו בתוך שלושה שבועות. עלות בניית ממ"ד בבית משותף עולה פחות, כ-100 אלף שקל בממוצע אבל הוא אורך יותר זמן.
אלכס קופר: "העלייה בבניית ממ"דים היא מטורפת. אני רוצה לנצל את הבמה הזו ולקרוא לכל מי שיכול ויש אפשרות להקים ממ"ד, לעשות זאת בהקדם. מרחב מוגן דירתי (ממ"ד) יכול להציל חיים וראינו הרבה דוגמאות כאלו במלחמה הנוכחית. חייבים להעלות מודעות ופה באמת לא מדובר בהוצאת כספית אלא בהשקעה כספית.
"זה גם מציל חיים וגם ערך הדירה עולה אפילו יותר מאשר עלות ההשקעה בממ"ד. בהיבט הנד"לני זה בהחלט צד נכון כי למכור או להשכיר דירה בלי ממ"ד קשה מאוד היום. חייבים להעלות את המודעות לצורך הדחוף לבנות ממ"דים כי הסיכוי שנצטרך אותם הוא לא נמוך".