תופעת גביית דמי החסות באזור חיפה והמפרץ מגיעה לשיאים חדשים אחרי שנים רבות של שקט יחסי. בעלי עסקים וחברות מדווחים על עשרות מקרים של איומים, הצתות, ירי וגרימת נזק של מיליוני שקלים מצד עברייני פרוטקשן. לפי הערכת המשטרה, מקרים רבים נוספים אינם מדווחים בשל חששם של הסוחרים מפגיעה נוספת.
4 צפייה בגלריה
משאיות שרופות במוסך מאיר
משאיות שרופות במוסך מאיר
משאיות שרופות במוסך מאיר
(צילום: כבאות אש והצלה)
על היקף וחומרת התופעה בחיפה ניתן ללמוד מכתב אישום שהגישה רק לפני שבועיים פרקליטות מחוז חיפה לבית המשפט המחוזי נגד שלושה נאשמים, בגין עבירות של סחיטה באיומים, איומים, קשירת קשר לפשע, הצתה, היזק לרכוש, גניבה ועוד.

"בפעם הבאה ירייה בראש"

(האיום כלפי מנהל בפרויקט ברכבת)
מכתב האישום עולה תמונה מדאיגה, לפיה הנאשמים, כולם בני משפחה אחת, לא פחדו לגבות דמי חסות גם מחברות בפרויקטים ממשלתיים מרכזיים בעיר. הנאשמים, כך מציינת התביעה, ביקשו לסחוט כספים במיזם חיבור מסילת הרכבת לנמל החדש בחיפה.
על פי הנטען, אחד מהם פנה למנהל עבודה בפרויקט לפני מספר שבועות והביע את רצונו שבפרויקט ייעשה שימוש בכלי ההנדסה הכבדים של חברות שבבעלותו בעבור תשלום. לאחר שנודע לנאשם כי בפרויקט הועסקו קבלנים וכלי עבודה אחרים, הוא יצר קשר עם שני נאשמים נוספים, ואלו הגיעו לאיים על מנהל הפרויקט. נאשם 1 תדרך את חבריו: "לשים לו אקדח בפנים בלי עצבים", "תגיד לו, אני אפתח לך את הפנים בסכין ותשלוף עליו", "אתה תשלוף אקדח, ואתה תשלוף סכין".
בכתב האישום מצוין כי שניים מהנאשמים הגיעו לאתר רעולי פנים ואיימו על המנהל: "בפעם הבאה נירה בך... הפעם אזהרה, בפעם הבאה ירייה בראש". בעקבות האיומים והמעשים, צוין בכתב האישום, הוא נשכר לעבוד בעלות יומית של 3,000 שקל, ומנהל הפרויקט עזב את החברה.
4 צפייה בגלריה
משאיות שרופות במוסך מאיר
משאיות שרופות במוסך מאיר
איומים, הצתות, ירי וגרימת נזק של מיליוני שקלים מצד עברייני פרוטקשן
(צילום: כבאות אש והצלה)
במקרה נוסף המיוחס בכתב האישום לאחד הנאשמים, מתואר כי הנאשם הגיע למוסך בקרית אתא, פרץ פנימה, שפך חומר דליק והעלה באש ציוד וכלי הנדסה כבד שהיה במוסך. הנזק שנגרם מוערך בכמיליון שקלים.
במקביל לכתב האישום הכולל שישה סעיפים, הגישה הפרקליטות בקשה למעצר החשודים עד תום ההליכים.

"חבורה אלימה ומאוד מסוכנת"

(סנ"צ חג'ג' על חבורת החשודים)
ראש מפלג תשאול בימ"ר חוף סגן ניצב יוני חג'ג' מתייחס לכתב האישום החמור שהוגש, ותופעת הפרוטקשן בחיפה. "בחקירה הנוכחית נעצרו שמונה חשודים, אך בסופו של הליך שוחררו חמישה מהם. השיטה שלהם עובדת ככה שהם יעשו הכל כדי להיכנס לעסקים, ולהגיד שמעכשיו הם עובדים שם ומשתמשים רק בכלים שלהם. אם יש להם עסק של צמיגים, אז הם יכולים להצית עסקים מתחרים. גונבים מכל הבא ליד. מתעסקים בחברות שמירה. עושים הכל. חבורה אלימה ומאד מסוכנת".
קצין המשטרה מגלה כי רק בחודשיים האחרונים אירעו לא פחות מ-20 אירועי התנכלויות לעסקים בחיפה והמפרץ. חג'ג': "המשטרה יודעת הכל גם אם אין תלונה. אחת הבעיות זה לשכנע את העסקים להגיש תלונה. שידעו בעלי עסקים כי מי שלא יתלונן אז לא יפסיקו לסחוט אותו. חשוב להגיע ולמסור עדות".
את החשודים מייצג עו"ד תומר נווה, המכחיש בשמם את המיוחס. לדבריו, אחרי ששוחררו חמישה חשודים מתוך 8 עצורים, בכוונתו לשחרר גם את הנותרים. "אין שום זיקה בין הלקוחות אותם אני מייצג לבין המתלוננים. מדובר על קשרים עסקיים נטו ואין שום סבירות ולו הקטנה ביותר שמדובר בעבירות פליליות".

אף אחד לא חסין

(גם לא העסק של יעקב שחר)
בחינת נפגעי תופעת הפרוטקשן מגלה כי אף אחד לא חסין מאיומי העבריינים. מבעל מוסך, דרך מנהל חברת ענק ועד אנשי עסקים מוכרים. אתה משלם או נפגע.
כך, בין החברות והעסקים שנסחטו ושסירבו לשלם, גם מוסך השייך לתאגיד הרכב של יעקב שחר, הבעלים של מכבי חיפה. באפריל האחרון הוצתו שמונה משאיות ונשרפו כליל במוסך של חברת הרכב "מאיר" בצ'ק פוסט. הנזק: מיליוני שקלים.
חברה גדולה נוספת שנפגעה לאחר שסירבה לשלם היא 'טופולסקי'. נגד החברה והעומד בראשה, משה טופולסקי, התרחשו החל מיולי 2019 מספר אירועים אלימים שכללו ירי, זריקת רימונים, הצתת אולם תצוגה, כלי רכב ומשאיות והכל במטרה לסחוט מבעל החברה מיליוני שקלים.
4 צפייה בגלריה
הצתה בטופולסקי
הצתה בטופולסקי
הצתה בטופולסקי
(צילום: כיבוי אש מחוז חוף)
על פי החשד, עבריינים ביקשו לסחוט את טופולסקי, תוך הצעת שירותי שמירה לחברה. בעקבות סירובו, הוצתו משרדי החברה ורכבים, לרבות רכבים פרטיים של בעלי החברה המתגוררים בשכונת דניה, ונגרם נזק לאולמות התצוגה בהיקף כולל של מיליוני שקלים.
בהמשך הגיעו שני רוכבי קטנוע וירו 11 יריות אל עבר אולם התצוגה של החברה. ארבעה ימים לאחר מכן נזרק רימון הלם לאולם התצוגה. חקירת המשטרה העלתה כי על פי החשד מטרת הסחיטה הייתה להוציא 3 מיליון שקלים מבעל החברה בגין שירותי שמירה.
חקירת המשטרה הובילה למעצר ארבעה חשודים, ששוחררו זמן קצר אחרי מעצרם על ידי בית המשפט.

"כל מה שהיה לי נשרף"

(זיעד סליבא, בעל מוסך בחיפה)
בעלי עסקים איתם שוחחנו שבו והדגשיו את חששם להזדהות או להעיד. לדבריהם, העבריינים פועלים ללא חשש מהמשטרה, ורבים מהם מפחדים לקחת סיכון בהגשת תלונה. בעדות יוצאת דופן, מתאר מנהל מוסך שחווה סחיטה על תופעת הפרוטקשן.
4 צפייה בגלריה
סליבא במוסך שנשרף. "חוסר ביטחון"
סליבא במוסך שנשרף. "חוסר ביטחון"
סליבא במוסך שנשרף. "חוסר ביטחון"
( צילום: פרטי)
מדובר בזיעד סליבא מנהל ר.ז. מוסכי סליבא בחיפה. הוא למד על בשרו מה קורה שמסרבים לשלם. סליבא גילה יום אחד כי המוסך שלו עולה באש, שמונה משאיות, מחסן, מלגזה, ציוד הנדסי ומכני נשרפו כליל היקף הנזק – 3 מיליון שקל.
סליבא: "בלילה של השריפה התקשר אליי שכן שלי שאומר לי בטלפון 'המוסך שלך עולה באש'. הגענו לפה והיינו בשוק. התחושות מאוד קשות ויש חוסר ביטחון גדול. כל מה שהיה לי נשרף. המוסך זה מפעל חיי. יש לי אותו משנת 1961.
"זאת פגיעה אנושה בעסק, בפרנסה שלנו ושל כל העובדים. אני מרגיש שאנחנו חיים פה בג'ונגל כאילו זה לא מדינת חוק. אני לא ישן בלילות, אנחנו כל הזמן דואגים מה יהיה הלאה. יש לי לחצים בגוף. זה מאוד מסוכן, לא יודע איך נמשיך הלאה. עוד בעלי עסקים בסביבה סיפרו לי כי פנו אליהם בדרישה לשלם פרוטקשן, אליי אף אחד לא פנה עדיין".
בעל מוסך גדול ומוכר בחוף שמן: "אנחנו פוחדים להתלונן בגלל החשש שהעבריינים ינקמו בנו. זה עצוב אבל אני מעדיף שעבריין ישמור עליי מאשר המשטרה, שמגיעה רק לאחר שכבר קורה משהו כמו שריפה".
פורסם לראשונה: 08:02, 13.08.21