בעוד שמשרד התחבורה מנסה לרוץ קדימה ולהוציא לדרכו את פרויקט הרכבלית, נראה כי בעיריית חיפה מבקשים לתקוע מקלות בגלגלים ולהפעיל לחץ למניעת הפעלת הרכבלית בשבתות. אחרי שביום שישי החלו נסיעות המבחן ברכבלית, התברר כי בעיריית חיפה לא מאשרים את הפעלתה.
3 צפייה בגלריה
רכבלית
רכבלית
רכבלית
(צילום: פרטי)
מהנדס העיר חיפה אריאל וטרמן שלח מכתב התראה לאילן דונסקי מחברת קידן, חברת ניהול הפרויקטים של נתיבי ישראל, ומי שאחראית לשלבי ההקמה של הרכבלית ובו הוא מפרט שורה של ליקויים בטיחותיים, ומדגיש כי רק אחרי תיקון הליקויים תוכל העירייה לאשר את הפעלה הרכבלית.
ין הליקויים: אין שילוט הכוונה להולכי רגל, בעיות עם שערים, שיפויים לא תקניים במדרכות ועוד. וטרמן כתב: "ללא הסדרת הליקויים שחלקם אף כרוכים בסיכון משתמשי הרכבל, לא ניתן יהיה להנפיק תעודת גמר ולפתוח את הרכבל לציבור".
גורמים במשרד התחבורה אומרים השבוע כי הסיבה האמיתית להתנהלות העירייה, היא התעקשותה של שרת התחבורה מירב מיכאלי להפעיל את הרכבלית בשבת. לדבריהם, חברי הסיעות החרדיות במועצת העיר לא מעוניינים שתפעל בשבת, ולכן עושים כל שביכולתם כדי להפעיל לחץ על משרד התחבורה.
3 צפייה בגלריה
רכבלית
רכבלית
רכבלית
(צילום: גיל נחושתן)
השבוע פנינו למי שקיבל את מכתב מהנדס העיר, מנהל הפרויקט מטעם חברת נתיבי ישראל, אילן דונסקי מחברת קידן.
דונסקי: "אני יכול לומר שלקחו את מהנדס העיר ועשו ממנו שליח לדבר עבירה ודרשו ממנו למצוא סיבות מתחת לאדמה. מתוך כל הרשימה יש שני דברים שיש בהם עניין אמיתי וכל השאר לא בתחום פרויקט הרכבת. אין פה שום דבר בטיחותי".
תעשה סדר בתחומי האחריות.
"אנחנו חברת ניהול פרויקטים שאחראים לשלב ההקמה. ברגע שיינתן רישיון הפעלה נסיים את חלקנו בפרויקט. אחרי המשבר האחרון בין משרד התחבורה והעירייה, הפרויקט עבר מיפה נוף במחצית השניה של 2020 לנתיבי ישראל. עכשיו מבקשים מאיתנו דברים שלא הופיעו אף פעם.
"אזכיר כי כל האישורים כבר ניתנו מעיריית חיפה. מדובר על דברים שחלקם קשורים עוד מתקופת הקמת מרכזית המפרץ. נתיבי ישראל הם לא כתובת לטפל בדברים האלה. אם משרד התחבורה ירצה שנטפל, נעשה את זה".
3 צפייה בגלריה
מירב מיכאלי
מירב מיכאלי
מירב מיכאלי
(צילום: עידו ארז))
מה עשיתם עם המכתב של מהנדס העיר?
"אנחנו מנסים לבדוק באילו דברים ענייניים הנדסיים ניתן לטפל ומנסים לתאם טיפול מול העירייה. רק סעיפים בודדים במסמך רלוונטיים לטיפול".

"מנסים להגיע להבנות"

איפה זה עומד עכשיו?
"כרגע ממשיכים בתהליך ההפעלה של הרכבלית שיימשך עוד כשבועיים. אחרי כן אנו מצפים שיושלמו כל האישורים כדי לקבל את רישיון ההפעלה. יש הדים חיוביים לנסיעות הללו ומנסים להגיע להבנות עם העירייה".
מתי תוכלו להפעיל את הרכבלית?
"ההרצה תסתיים עוד שבועיים ובשבוע האחרון של החודש רצינו לקבל רישיון הפעלה ולפתוח לציבור. את העניינים הטכניים אפשר לסיים בתוך שבועיים".
אי אפשר לאלץ את העירייה לתת טופס 4?
"זו שאלה משפטית".
אתה מכיר את מהנדס העיר?
"כן. וטרמן אדם הגון. דיברתי וניסינו להגיע לרשימת עניינים שיש לטפל בהם. ברור שהוא לא יגיד שהכריחו אותו. מפאת הערכתי אליו ורצון חיובי של נתיבי ישראל להתקדם, אנו מוכנים לעשות דברים שהוא ביקש".
אתה טוען שאלו טענות סרק, אז איך תטפלו?
"אם יגידו שפרח התכופף שמאלה במקום ימינה, ננסה להחליף את הפרח. בכל מקרה ננסה לטפל ולפתור את הסעיפים".
מה אמרו לך במשרד התחבורה?
"השרה מבקשת להפעיל את הרכבלית בשבת והיא עומדת על דעתה בנושא לטובת התושבים ואזרחי המדינה".
בעירייה מתעקשים וטוענים שאין קשר לשבת.
"הם יכולים לומר מה שהם רוצים. אבל יש את העיתוי של המכתב והאופן בו הם מגיבים. היו סיורים מוקדמים, בהם לא העלו דבר בעניין ליקויים. פתאום אחרי שעולה עניין השבת מופיע מכתב ליקויים? עיתוי מוזר. ומה עוד שיו"ר הוועדה המקומית מיכי אלפר, החתימה האחרונה בשרשרת האישורים, נאלם דום וניתק מגע".
מה אומרים בעירייה?
בעירייה שבו והדגישו השבוע כי אין כל קשר בין הפעלת הכרמלית בשבת להוצאת מכתב הליקויים.
מהעירייה מסרו: "הדוח מדבר בעד עצמו. צר לנו כי במקום לתקן את הטעון תיקון, מעדיפה החברה להשתלח במהנדס העיר הממלא את תפקידו וחובתו המקצועית".
גורם בכיר בעירייה בחר להתבטא בחריפות נגד השרה מיכאלי: "שרת התחבורה שלנו קיבלה ייעוץ משפטי ממשרדה שלא מאפשר לה לפתוח את הרכבלית בשבת. היא לא רוצה לצאת רע בעיניי הציבור החילוני שלה, אז היא מאשימה את ראש העיר שבגללה הרכבלית לא תפתח בשבת, רק היא שכחה שזה מתקן שמתופעל ומתוקצב על ידי המשרד שלה".
עוד מוסיף אותו גורם: "מיכאלי הבינה שהעלויות של ההפעלה בשבת הן מעל ומעבר לכל מה שדמיינה. היא מחפשת סולם לרדת מהעץ, ומחפשת אידיוט שימושי שישמש לה כסולם. אלא שראש עיריית חיפה לא מוכנה להיות הסולם שלה".
השרה מיכאלי וקליש צפויות להיפגש ביום שני הקרוב כדי למצוא פתרון למשבר הרכבלית.
ההתבטאויות מצד בכירים בעירייה נגד השרה צפויות להוביל למפגש טעון במיוחד.
פורסם לראשונה: 07:53, 14.03.22