למרות ירידה כללית בהתחלות הבנייה במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית, בשנת 2023 במחוז חיפה והקריות נרשמה עלייה חדה של 38 אחוז. כך עולה מניתוח התחלות הבנייה של הלמ"ס שביצעו בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית, חברה מארגנת המתמחה בליווי בעלי דירות בפרויקטים של פינוי ובינוי.
2 צפייה בגלריה
בנייה בקריות
בנייה בקריות
בנייה בקריות
(צילום: גיל נחושתן)
סך הכל בשנת 2023 החלו להיבנות 11,486 יח"ד במסגרת הריסה ובנייה מחדש לעומת 12,980 בשנת 2022, ירידה של 11.5 אחוז, אולם בחינת הנתונים לפי מחוזות מגלה מגמה מעורבת, כאשר רק במחוזות חיפה והצפון נרשמה עלייה בהתחלות הבנייה.
במחוז חיפה החלו להיבנות בשנת 2023 1,328 יח"ד בהתחדשות עירונית, עלייה של 38.5 אחוז ביחס לשנה קודמת ובמחוז צפון החלה בנייה של 422 יח"ד, עלייה של 8.8 אחוז ביחס לשנה קודמת.
בשאר המחוזות נרשמה ירידה, במחוז ירושלים החלה בנייה של 656 יח"ד במסגרת הריסה ובנייה מחדש, ירידה של 42.2 אחוז לעומת 2022, במחוז הדרום החלה בנייה של 207 יח"ד במסגרת הריסה ובנייה מחדש, ירידה של 33.7 אחוז ביחס לשנת 2022, במחוז תל אביב החלה בנייתן של 6,137 יח"ד המהווים אמנם 53 אחוז מכלל התחלות הבנייה בהתחדשות עירונית אבל גם מסמנים ירידה של 16.8 אחוז ביחס לשנה שעברה. גם במחוז המרכז נרשמה ירידה קלה של 2.6 אחוז בהתחלות הבנייה.

סיכון כפול


עו"ד שבות רענן, שותפה מנהלת של מרחב צפון בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית, מציינת כי, מגמת העלייה בהתחלות בנייה של התחדשות עירונית בצפון הארץ מבורכת, במחוז חיפה ההתחדשות העירונית היוותה השנה כ-23 אחוז מהתחלות הבנייה, אולם עדיין מדובר בנתונים נמוכים ביחס לצרכים.

2 צפייה בגלריה
בנייה בקריות
בנייה בקריות
בנייה בקריות
(צילום" י"א)

נתוני הלמ"ס מתייחסים גם למספר הדירות שנהרסו בכל מחוז, ובשנה האחרונה במחוז הצפון נהרסו רק 145 דירות ישנות במסגרת הליכי התחדשות ובמחוז חיפה רק 405 דירות. זאת, בזמן שאזור הצפון נתון לסיכון כפול: מועדות גבוהה לרעידות אדמה, לצד המצב הביטחוני הנפיץ בצפון והסכנה מטילי החיזבאללה. "שנים רבות מדברים על הצורך, על האתגר הכלכלי, על העדר תקדים של הצלחה. הגיע הזמן לעבור למעשים", אמרה עו"ד רענן.

קראו עוד:

"כעת, כשמדינת ישראל מצויה במלחמה והמציאות הביטחונית בקו העימות פינתה תושבים רבים מבתיהם, ויחד עם התקווה שיסוכל האיום לחזית צפונית - אנו נדרשים לקדם שינוי אסטרטגי בדיור הבטוח בצפון במהירות האפשרית".







"נדרשים לקדם שינוי אסטרטגי בדיור הבטוח בצפון במהירות האפשרית"







עלייה בהתחלות הבנייה ב-2023. בנייה בקריות | צילום: גיל נחושתן

עו"ד שבות רענן
| צילום: פרטי







עלייה בהתחלות הבנייה ב-2023. בנייה בקריות | צילום: גיל נחושתן