בפעם הראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה, בשנת 2006, נשמעה אזעקה באזור הקריות. ארבע רקטות שוגרו אחר הצהריים (ד') מדרום לבנון לעבר שטח ישראל. כיפת ברזל יירטה את אחת מהן, אחת נוספת התפוצצה בשטח פתוח בשפרעם ועוד שתיים התפוצצו בים. בחיפה, הקריות ועכו נפתחו המקלטים הציבוריים.

האזעקה נשמעה ברחבי הקריות בשעה 16.15 ומיד לאחר מכן נשמעו בומים. מעל עכו נראו שובלים של כיפת ברזל, ותושבים שעברו בכביש 4, בכיוון נעמן ועכו, באזור רפאל, סיפרו שהרכב שלהם רעד בעת שהבומים נשמעו באזור.
תושבת קרית מוצקין: "נסעתי בשדרות גושן ופתאום נשמעה אזעקה. כולם עצרו את הרכבים באמצע הכביש, ורצו לחפש מקלט. היינו בערך 20 איש, מכל החנויות בגושן, וכשמצאנו מקלט, גילינו שהוא סגור. זה חוסר אחריות, במצב כזה לא לפתוח מקלטים. נשכבנו על המדרכה והורדנו את הראש למטה. אני עדיין בטראומה. המראות והסיוטים ממלחמת לבנון השנייה חוזרים אלי".
1 צפייה בגלריה
רקטות בקריות
רקטות בקריות
ירי לקריות
(צילום: מיכל ראובן )
בעיריית קרית ים הוחלט לפתוח מקלטים, על פי הנחית פיקוד העורף. בעירייה ציינו כי הם בודקים מול פיקוד העורף האם היו נפילות בשטח העיר, אבל נכון לעכשיו לא נמצאו שרידים של טיל בעיר. העירייה ביקשה שוב להימנע מהפצת מידע לא מאומת.
בהמשך לאזעקות שנשמעו בדקות האחרונות בצפון הארץ, נכון לשעה 16:20, לא התקבלו במוקד החירום 101 של מגן דוד אדום, דיווחים על נפגעים, כוחות מד"א שסורקים את הדיווחים שהתקבלו, לא איתרו נפגעים כתוצאה מירי הטילים. חובשים ופאראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ל-2 נפגעים במצב קל בלבד שנחבלו בדרכם למרחב המוגן, ובנוסף למספר נפגעי חרדה.

בהערכת מצב שקיים היום (רביעי) ראש העיר, חיים צורי, עם מפקד המחוז של פיקוד העורף, אל״מ אלעד אדרי ומנכ״ל העירייה, יריב גסר, הורה ראש העיר לפתוח את המקלטים לאורך כל הלילה עם סדרנים שיוצבו במקום מטעם הרשות.
גם בקרית ביאליק פתחו מקלטים שיישארו פתוחים גם במהלך הלילה. האזעקה שנשמעה בקריות תפסה את תושבת קריית ביאליק רגע אחד לאחר שהגיעה לביתה. "הייתי בקניות ורגע אחרי שחזרתי הביתה והתחלתי לסדר את המצרכים במקרר שמעתי אזעקה, רצתי לממ"ד, אבל את החלון ברזל לא הצלחתי לסגור עד הסוף.
"תפסתי את הכלבה והכנסתי אותה איתי לממ"ד, פתאום היא ברחה בבהלה מחוץ לממד יצאתי לקחת אותה, וכשחזרתי לממ"ד באותה השנייה שמעתי בום חזק מאוד. ניסיתי לסגור את הדלת של הממ"ד בבהלה, הנפילה הייתה נשמעת קרובה".
עוד הסבירה: "לא התכוננו למצב כזה של אזעקות בצפון ובקריות ולא הכל היה מוכן. כעת אנו נתכונן במקרה של אזעקות נוספות".
בעקבות הירי עולה החשש מפגיעה במפעלים הפטרוכימיים. לדברי עו"ד שרית גולן, יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, האיגוד נערך עוד בשבוע שעבר למצב חירום וכונני האיגוד ערכו סקרים של חומרים מסוכנים ורעננו את ההנחיות לגבי החזרת חומרים מסוכנים במרחב.
"הירי על אזור מפרץ חיפה מוכיח פעם נוספת כי אסור להחזיק חומרים מסוכנים בכמויות כאלו בקרבת אוכלוסיה אזרחית וכי מדינת ישראל חייבת לקבל את ההמלצות של ועדת המנכ"לים ולהרחיק את הסכנה מריכוזי אוכלוסיה אך יש צורך לבצע את ההחלטה במיידי ולא להמתין עוד שנים מסוכנות לשווא", אמרה.
נזכיר כי עד היום לא מולאה החלטה הממשלה לקיום סקר סיכונים למצב לחימה באזור זה כאשר תושבים רבים נמצאים בסמוך לחומרים מסוכנים אשר פגיעה רקטית יכולה להביא לאירוע רב נפגעים ממשי״.
פורסם לראשונה: 16:47, 19.05.21