ביום שני גזר בית משפט המחוזי בחיפה את עונשם של מאור כהנא (27) ואריאל ורדיניאן מקרית ביאליק, שהורשעו ברצח מאור בן חיים ז"ל בחוף של ג'קי בקרית ים. על כהנא נגזר מאסר עולם, ועל שותפו 15 שנות מאסר.
4 צפייה בגלריה
יוסי בן חיים
יוסי בן חיים
יוסי בן חיים עם תמונת בנו מאור ז"ל
(צילום: נחום סגל)
"מאסר עולם לא יצליח לכפר על הרצח האכזרי של בני", אמר השבוע אביו של מאור ז"ל, יוסי בן חיים. לדבריו, ההליך המשפטי אומנם תם, אבל דבר לא יתקן את האדמה החרוכה שהותיר אחריו המעשה הנפשע. ילדיו הפגועים שמתקשים לשוב לחייהם, המחלות שפקדו אותו, המרחק מילדיו של מאור, ויותר מכל, החלל העצום שנותר בתוכו אחרי מות בנו האהוב.
יוסי בן חיים, בן 63, הוא גרוש ואב לחמישה בנים ובת. במשך השנים הוא התמודד עם מחלה גנטית מולדת הפוגעת בעצמותיו בעקבותיה הוא נאלץ להתנייד על כיסא גלגלים. למרות הקושי, הוא מספר, גידל את ילדיו והקשר ביניהם היה חזק וקרוב, ובמיוחד עם מאור, בנו השלישי.
"מאור היה ילד טוב, שקט, קצת ביישן. הוא עבד כטבח, אחר כך בנמל ובעבודות שיפוצים. היינו מאוד קשורים. סמכתי עליו והוא היה עוזר לי הרבה".
את אשתו הכיר מאור כשהיה כבן 15, וכשהיה בן 24, הם נישאו. זמן מה לאחר מכן נולדו להם תאומים. "הילדים היו החיים שלו. הוא כל כך אהב אותם והתגאה בהם. היה להם קשה להביא את הילדים, ובסוף זה קרה באופן טבעי. הוא היה נרגש ושמח".

4 צפייה בגלריה
המנוח מאור בן חיים נכנס למסעדה 'החוף של ג'קי'
המנוח מאור בן חיים נכנס למסעדה 'החוף של ג'קי'
המנוח מאור בן חיים נכנס למסעדה 'החוף של ג'קי'
(צילום: מתוך מצלמות האבטחה)

אבל הכל התפוצץ בחודש אוגוסט 2018. בעת שמאור ישב עם חבריו במסעדה בחוף הים, הגיע למקום כהנא על קטנוע, בו נהג שותפו לפשע, אריאל ורדיניאן. כהנא רדף אחרי בן חיים וירה בו 7 יריות מטווח קצר. זאת, כך נטען, בעקבות סכסוך שפרץ בין אחיו הקטן של מאור לבין בן זוגה החדש של חברתו לשעבר.

הבשורה המרה

את היום הטראגי שבו התרחשה ההתנקשות בבנו הוא לעולם לא ישכח. "באותו יום מאור היה צריך ללכת למסיבת יום הולדת. הוא אמר לי, 'אני הולך לפגישה עם מישהו לכמה דקות, ואני חוזר ליום ההולדת'. אבל הוא התעכב, ואשתו התקשרה אליו. הוא אמר לה, בואי קחי כסף ולכי לקריון עד שאסיים. באותו זמן הייתי עם בן נוסף ליד הים. בדרכנו חזרה הביתה ראיתי אמבולנסים, ואמרתי לו שיש לי הרגשה שזה קשור למאור, וביקשתי שיעצור. הוא אמר לי 'מה פתאום', והמשיך בנסיעה הביתה.

4 צפייה בגלריה
יוסי בן חיים
יוסי בן חיים
"מה זה מאסר עולם? יכול להיות שיורידו לו על התנהגות טובה". יוסי בן חיים עם תמונת בנו מאור ז"ל
(צילום: נחום סגל)

"כשהגענו לחנייה היו שם חברים של בני ודיברו על כך שמאור בבית חולים. נכנסתי הביתה, פתחתי את המחשב וראיתי כל מה שקרה. ביקשתי מהבן הגדול שלי שייקח אותי לבית החולים, ושם העולם שלי התהפך. עוד לא ידעתי שמאור נהרג, רק קיוויתי שיצא מזה בחיים. אבל אז באו הרופאים ומסרו לנו את הבשורה. זה שבר אותי. רק אחר כך הבנתי שהוא נהרג במקום".
זמן קצר לאחר הירי עצרה המשטרה את כהנא וורדיניאן בחשד לרצח. נגד השניים הוגשו כתבי אישום, ובחודש מרץ הורשע כהנא בעבירה של רצח בכוונה תחילה, וורדיניאן הורשע בניסיון לרצח. בנוסף, הורשעו השניים בעבירות נשק ושיבוש מהלכי משפט. בהכרעת הדין כתבו השופטים: "מדובר בהתנקשות מתוכננת היטב, במסגרתה הוציא כהנא לפועל את תוכניתו להמית את המנוח. הוא עשה כן באכזריות, בקור רוח ותוך שהוא מסכן אחרים".
"בני הצעיר עד היום לא מוצא את עצמו. קשה לו עם אנשים, הוא מתקשה לישון בלילות. יש לו גם פחדים לעזוב אותי לבד בבית, וזה מתסכל אותי. הבת שלי לא מסוגלת להגיע לשכונה. החיים של כולנו התהפכו. נהייתי חולה יותר, והעצב אינו מרפה. אני לובש את כל הבגדים שלו, אני לא מוכן להשתחרר ממנו.
"האובדן קשה, אבל בחרתי בדרך אחרת, לעבוד, לייצר, ויותר מכל להגשים את החלום של מאור ולפתוח את העסק עליו חלם. שנה אחרי מותו פתחתי מכון קוסמטיקה במקום שבו הוא התגורר עם רעייתו".
איך הקשר עם אלמנתו של מאור וילדיו?
"בהתחלה היה קשר הדוק. היא היתה מביאה אליי את הילדים הרבה, והם היו ישנים פה בשבתות. אחר כך היא עברה לגור בעכו, קרוב למשפחתה, והקשר הלך והתפוגג, עד שנוצר נתק. אני לא יודע אם זה בגלל המרחק או בגלל שיש לה זוגיות חדשה. זה כואב לי, גם הילדים שלי נפגעו. אני יודע שמאור היה רוצה שהילדים שלו יהיו בקשר איתי. אני כל הזמן חושב עליהם, מה עובר עליהם ומה הם חושבים".

העצב לא מרפה

למרות הקושי, בן חיים הקפיד להגיע כמעט לכל הדיונים שהתקיימו בבית המשפט המחוזי בחיפה. "אני מודה למשטרה על המהירות שתפסו אותם, ולפרקליטות על המקצועיות. ברוב הדיונים הייתי. היו מקרים שהייתי הולך מבית החולים ישר לדיון.

4 צפייה בגלריה
כהנא המשיך לירות בבן חיים כשהוא על הקרקע
כהנא המשיך לירות בבן חיים כשהוא על הקרקע
כהנא המשיך לירות בבן חיים כשהוא על הקרקע
(צילום: מתוך מצלמות האבטחה)

"בהתחלה גם כלתי הייתה באה, אבל אחר כך הפסיקה. זה היה קשה מאוד. בבית המשפט הייתי יושב ומסתכל לכהנא בעיניים. בן אדם שיודע שיש לו גזר דין כזה, והוא לא מפסיק לחייך. כאילו שהוא בא להצגה. לפעמים המבטים שלנו היו מצטלבים".
האם הוא או בני משפחתו יצרו איתך קשר?
"את אבא שלו הכרתי קודם, והיינו בקשר טוב. הוא חבר של אחי. אבא שלו זמר, ומאור היה שר איתו לפעמים בחברותא. הוא אהב את מאור שלי ורצה לבוא לנחם בשבעה. אני לא מאשים אותו בכלום, אבל לא חשבתי שזה מתאים. אני לא יודע אם הבן שלו ומאור הכירו קודם. חוץ מזה לא היה שום קשר".
ביום שני האחרון ניתן גזר דין, במסגרתו גזרו השופטים על מאור כהנא מאסר עולם ועוד 14 חודשים הפעלת מאסר על תנאי. בנוסף נגזר עליו לשלם פיצוי בסך 258 אלף שקל, מהם 78 אלף לאלמנתו, והשאר יחולק בין ילדיו. על ורדיניאן גזרו 15 שנות מאסר, 12 חודשי מאסר על תנאי ותשלום פיצוי בסך 130 אלף שקל, מהם 40 אלף שקל לאלמנתו של מאור, והשאר לילדיו.
כהנא, שעמד על חפותו לאורך כל המשפט, דבק בעמדתו עד תומו. "כאשר ניתנה לנאשמים האפשרות לומר את דברם טרם גזר הדין, הביע כהנא ביטחון שעניינו ישוב לידון בבית משפט המחוזי, לאחר שיישמע ערעורו בבית משפט העליון. ורדיניאן ויתר על זכותו למסור דברים טרם גזר הדין".
איך הרגשת כשניתן גזר הדין?
בן חיים: "אני מרגיש שלא נעשה צדק. הייתי מרוצה אם היו נותנים לו 40 שנה, שייצא מהכלא בזקנתו. אולי זה היה מצליח קצת לנחם אותי. מה זה מאסר עולם? אני לא יודע. יכול להיות שיורידו לו על התנהגות טובה, וייצא משם הרבה יותר מהר".
פורסם לראשונה: 08:24, 04.11.22