מאות אנשים אמורים להשתתף מחרתיים (שישי) בהפגנת הזדהות עם הילדה אבישג חליף מקרית אתא, בת 11, שסובלת מחרם ארוך מצד חבריה לכיתה. בין הקבוצות שיגיעו להביע תמיכה, גם אופנוענים חברי עמותתCustom Angles, ששמה לעצמה מטרה לסייע לילדים הסובלים מאלימות פיזית או מילולית, חרם חברתי או בריונות.
2 צפייה בגלריה
הילה ואבישג חליף
הילה ואבישג חליף
מחכות להתחלה חדשה. הילה ואבישג חליף
(צילום: אוריאן כהן טבח)
"נגד הילדה שלי יש נידוי מצד הילדים ומצד ההורים, שנמשך שלוש שנים", סיפרה השבוע למיינט קריות אמה של אבישג, הילה. "אין לי מושג מדוע החל. בפעם הראשונה שזה קרה, כל ילדי הכיתה הוזמנו ליום הולדת, ואבישג לא. חשבתי שזה חד פעמי, אבל המקרה חזר על עצמו. אחרי המקרה השני, פנינו למורה, אבל שום דבר לא השתנה. ניסיתי לדבר עם אימהות אחרות, והן ענו לי כי למסיבה בבית שלהן הן יזמינו את מי שהן רוצות".
הילה (31), אם לשתי בנות, ציינה כי במשך השנים הללו היו לאבישג שתי חברות, שאחת מהן "עברה קבוצה", כדי שיתחילו להזמין אותה, ומאז הפסיקה לדבר עם הבת שלה. החברה הנוספת "מתנדנדת", פעם מוזמנת לאירועים ופעם לא.
יש לך מושג למה זה קורה?
"אני שוברת את הראש עם השאלה הזו, אבל לא מצאתי כל אירוע כזה בעבר. לא היה שום דבר יוצא דופן".
לדברי האם, מה ששבר את גב הגמל היה סוג של קמפינג שאחד ההורים ארגן בביתו, אליו הוזמנו ילדי הכיתה, ורק אבישג והחברה שלה לא. "כולם הוזמנו לשם, בנים, בנות, רק שתי בנות הושארו בצד. פניתי למנהלת ולמשרד החינוך, ולמחרת המנהלת התקשרה לקבוע פגישה.
קראו עוד >>
"בפגישה אמרה שלא היה לה מושג שקורה דבר כזה, ושהיא תטפל בכל האמצעים העומדים לרשותה. יצאתי מהפגישה מעודדת, חשבתי שסוף סוף יהיה טיפול. האם השנייה שהייתה איתי אמרה 'תמתיני, נראה מה ייצא מכל זה', ובאמת לא יצא דבר".
לדברי האם, היא נפגשה עם היועצת והפסיכולוגית של בית הספר, שסיפרו לה כי אכן שמו לב שאבישג לבד בהפסקות. הן אמרו שהטיפול בתופעה כזו לא פשוט, ולוקח זמן, ושקשה לכפות על הורים להזמין לביתם מישהו שהם לא רוצים.

לבד בהפסקות

הילה: "בנושא מסיבות יום הולדת, הכלל צריך להיות ברור: כולם מוזמנים, או אף אחד לא מוזמן. זה הכלל בכל המוסדות. למישהו יש מושג מה מרגישה אבישג כאשר למחרת מסיבה כזו כולם מדברים עליה, על המתנות שקיבלו, והיא כלל לא הוזמנה?
2 צפייה בגלריה
"אין לי מה לעשות בהפסקה, ואני לבד". אבישג חליף
"אין לי מה לעשות בהפסקה, ואני לבד". אבישג חליף
"הכי פגע בי שכל הכיתה הוזמנה לאירוע גדול, ורק אותי לא הזמינו". אבישג חליף
(צילום: אוריאן כהן טבח)
"בשנתיים האחרונות הייתה קורונה, כולם היו בסגר, אז לא הייתה בעיה. הפעם מדובר בחופשה ארוכה, כולם נפגשים בחופש, ואבישג לא מוזמנת וצריכה להיות כל הזמן רק עם המשפחה. ביקשתי שינסו לעזור, אבל דבר לא קרה. איפה מערכת החינוך? זה חשוב יותר מכל שיעור אחר, תעשו שיעור חברה במקום אנגלית, תלבנו את הבעיה. אני בוכה בכל לילה בגלל המצב של הבת שלי".
לאחר שפרסמה פוסט, רבים התגייסו למען אבישג. הפגנת התמיכה שמתוכננת היום (שישי) היא רק אחת מהפעולות של רבים וטובים שמנסים לעזור לה.
בשיחה למיינט קריות אמרה אבישג: "אני לא יודעת מה הסיבה שעושים עלי חרם, והייתי שמחה לדעת. כמה שניסיתי לדבר עם אותם ילדים מתעלמים, הם התחמקו מלענות בכל מיני תירוצים. זה קשה לי. אין לי מה לעשות בהפסקה, ואני לבד. זה עושה לי רע, פוגע בי ומשפיל מאוד. הכי פגע בי שכל הכיתה הוזמנה בפסח לאירוע גדול, ורק אותי ואת החברה שלי לא הזמינו, בלי שום סיבה".

התחלה חדשה

הילה: "אני מאמינה שיכול להיות שינוי, אבל אין לי אמון יותר בבית הספר. אני מוציאה אותה משם, אולי טיפה מאוחר, אבל אין ברירה. שתהיה לה התחלה חדשה".
בתוכנית של עמותת Custom Angles נקבע כי קבוצת רוכבי האופנועים תיפגש ביום שישי, 29.07.22, בשעה 10:45 בפארק המשחקים ברחוב הארי השואג 3, קרית אתא, משם תיסע השיירה לפגוש את אבישג ואמה הילה. “נעשה סיבוב בעיר, כאשר סוף המסלול יהיה בפארק קרית אתא, וניתן לאבישג חוויה שתשאיר לה חיוך ענק על הפנים”, נכתב בפוסט שפרסמו חברי הקבוצה.
בכוונת חברי הקבוצה להפוך לסוג של "אח/ות גדול/ה" לילדים המנודים, על מנת להראות להם, בנוכחותם, שהם לא לבד, ובכך לחזק את הביטחון וההערכה העצמית שלהם. "כקבוצה המורכבת מאופנוענים ואופנועניות, המלווה באנשי מקצוע בתחום המשפט והטיפול, אנו שמים לנגד עינינו לעודד את הילדים, להוות להם סביבה תומכת ומכילה ולחזק את תחושת המסוגלות העצמית שלהם.
"אנו קבוצה עצמאית, ללא מטרות רווח, אשר כל חבריה מוכנים לתת מזמנם ויכולתם לסייע לילדים על ידי הפגנת נוכחות לצידם וליווי שלהם – אם זה בדרך מבית הספר לביתם, ליווי לבית המשפט או לכל מקום, בו הילדים מרגישים את הצורך להיות מוגנים".
ממשרד החינוך נמסר: "אנו רואים לנגד עניינו את טובת התלמידה וממשיכים לקדם פעולות לטובתה עם כלל הגורמים הנוגעים בדבר. לפיכך, בשל צנעת הפרט לא נוכל להתייחס לנושא".