מועצת איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, אישרה ביום ראשון השבוע את קידומה של תכנית אזור מופחת פליטות – קריות, הקובעת כי רכבים המוגדרים כ"רכב מזהם", לא יוכלו להיכנס לאזורי המגורים בקריות.
3 צפייה בגלריה
כביש עוקף קריות
כביש עוקף קריות
כביש עוקף קריות
(צילום: נחום סגל)

על פי התכנית שאושרה, לא תתאפשר כניסת כלי רכב מזהמים לאזורי המגורים בקריות. הגדרת "רכב מזהם", נקבעה ב"תקנות אוויר נקי" והיא כוללת רכבי דיזל מדגמי "יורו 3" או ישנים יותר, למעט אם הותקנה בהם מערכת להפחתת חלקיקים ואינה כוללת כלי רכב פרטיים במשקל של פחות מ־3.5 טון.
מטרת התכנית הינה להביא להפחתת חשיפת התושבים באזור הקריות לזיהום אוויר מתחבורה כשהיעדים שנקבעו הינם הפחתה של 12.6% מפליטות חלקיקים מתחבורה ושל 10.4% מפליטות תחמוצת החנקן מתחבורה, הנפלטות בעיקר מרכבי דיזל כבדים.

3 צפייה בגלריה
רכב מזהם
רכב מזהם
רכב מזהם
(צילום אילוסטרציה: sutterstock)

שילוט ומצלמות אכיפה


על מנת להוציא את התכנית אל הפועל, על הרשויות המקומיות יהיה לקבוע "אזור מופחת פליטות מתחבורה" שבו יוטלו מגבלות על כניסת כלי רכב המוגדרים כמזהמים לאזורי המגורים. כדי לאכוף את התכנית, יותקנו תמרורים בכבישים בקריות ובצירים ההיקפיים אשר ינחו את נהגי כלי הרכב, המוגדרים כמזהמים, לבחור בדרכים חלופיות. בנוסף, יותקנו מצלמות ייעודיות לאכיפת התכנית ותוסדר האכיפה באמצעותן. השלב הראשון יהיה ביצוע פיילוט של שנה, לבחינת הכללתו בתכנית של כביש 22, זאת לבקשתה של עיריית קריית ביאליק.

3 צפייה בגלריה
הפיילוט יחל בכביש 22
הפיילוט יחל בכביש 22
הפיילוט יחל בכביש 22
(צילום: נחום סגל)

ההגבלה שאושרה תמנע את כניסתם לאזורי המגורים של מאות רכבים המזהמים מדי יום. לא תהיה לה השלכה על היקפי התנועה ולא על התחבורה הציבורית, שכן בפועל, כל האוטובוסים בתחבורה הציבורית הפועלים במרחב כיום עומדים בדרישות, ולא תכול לגביהם כל מגבלה.
לפי התכנית, רכב המוגדר בתקנות כ"רכב מזהם" יוכל להיכנס לאזורי המגורים בקריות, רק במידה והתקין מסנן חלקיקים להפחתת הפליטה. התכנית צפויה להפחית את השטח שבו צפויה חריגה מערכי הסביבה באזורי המגורים בקריות ולצמצם את חשיפת התושבים באזור הקריות לזיהום אוויר מתחבורה. תכניות דומות מופעלות בהצלחה מזה למעלה מ-5 שנים בחיפה ובירושלים, כמו גם מזה זמן במקומות שונים ברחבי העולם.

הסכמה של הרשויות


עם אישור התכנית על ידי מועצת איגוד ערים היא תופץ ותועבר למשרד הפנים. כמו כן, יקודמו שורה של הליכים, בהם הליך אישור תמרור ושילוט, חקיקת חוק עזר אחיד על ידי האיגוד, הקמת קרן לשימוש בכספי האכיפה לצמצום נזקי זיהום האוויר מתחבורה, הכנת מכרז להפעלת המצלמות, הקמת מוקד טלפוני והיערכות לביצוע פיילוט של שנה לבחינת הכללתו בתכנית של כביש 22. באם מספר התלונות יהיה גדול, שילובו של כביש 22 ייבחן בשנית.
עו"ד שרית גולן-שטיינברג יו"ר איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה: "אישור התכנית הינה אמירה חשובה בדבר חשיבות המאבק בזיהום אוויר מתחבורה וביחס לתפיסה של האיגוד כגורם המוביל את המאבק בשלל גורמי הזיהום באזור המפרץ".

קראו עוד:

ד"ר ליהי שחר ברמן, מנכ"לית איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה: "שמחה שהצלחנו להביא להסכמה של כל הרשויות הרלוונטיות לקדם את הפרויקט החשוב הזה לאזור כולו. כפי שהוכח בשנים האחרונות במהלכן פועלת התכנית בחיפה, השפעתה חורגת מעבר לרשויות שמפעילות אותה, שכן היא מביאה לצמצום ניכר בסך כלי הרכב המזהמים".
מיכאל גורין, סגן יו"ר מועצת האיגוד: "החלטה חשובה שמהווה ציון דרך במאבק בזיהום האוויר מתחבורה באזור. שמח על אישורה של התכנית החשובה כל כך לשמירה על איכות החיים ובריאות תושבי הקריות ועל כך שעמדת עיריית קרית ביאליק ביחס להכללת כביש 22 בתוכנית, תיבחן במסגרת הפיילוט".
פורסם לראשונה: 08:24, 26.12.23