נער בן 13, תושב הקריות, שהה בחודשים האחרונים זמן רב בביתו, וניסה ללמוד דרך הזום. הוריו עבדו, ומי שהשגיחה עליו רוב שעות היום הייתה אחותו, בת 17. במשך תקופה ארוכה הוריו לא שמו לב לדבר חריג, עד שיום אחד הילד אזר אומץ וצילצל לקו החירום לנפגעות ונפגעים תקיפות מיניות, וסיפר כי אחותו הגדולה ניצלה אותו מינית.
2 צפייה בגלריה
הדיווחים והגילויים בבתי הספר פסקו. אלימות נגד ילדים בבית
הדיווחים והגילויים בבתי הספר פסקו. אלימות נגד ילדים בבית
הדיווחים והגילויים בבתי הספר פסקו. אלימות נגד ילדים בבית
(צילום: ShutterStock)
מנהלת מרכז הסיוע בחיפה ובצפון, עתליה שינפלד, ציינה כי במקרה הזה, העובדה שהילד לא היה במסגרת חינוכית ובמהלך היום הוריו לא היו בבית, "הקלה" על התוקפת.
מנהלת האגף לשירותים חברתיים בעיריית קרית ים, גילי סולוביצ'יק, מציינת כי החשש הגדול ביותר שלה בימים אלה הוא היקף הפגיעה בילדים. "יש עלייה מטורפת במספר הנשים שמתלוננות על אלימות בתוך המשפחה. אבל מה שאנחנו לא יודעים הוא כמה ילדים נפגעו באותה תקופה ארוכה.
מערכת החינוך היא המקום שבו מקרי האלימות כלפי הילדים נחשפים לרוב - רואים פגיעות פיזיות, התנהגות שונה. לפעמים דווקא מילד אלים אפשר ללמוד על מה שהוא עובר בבית. דרך משחקים, הילדים מגלים מה הם עוברים. הם סומכים על המורים, על היועצות - ומספרים. פתאום, חודשים ארוכים אין בית ספר. אני מאוד חוששת ממה שקורה עם הילדים בבתים שנמצאים בסגר פעם אחר פעם. קשה לנו לראות את התמונה, אבל להערכתי היא קשה מאוד".

זינוק בפניות לקו החירום

משבר הקורונה הביא לגידול דרמטי במקרי האלימות ותקיפה מינית בתוך המשפחה. מספר הפניות הטלפוניות למוקד החירום של מרכז הסיוע לנפגעות פגיעות מיניות בחיפה והקריות עלה ב-30 אחוז, ונרשמה עלייה בשיעור של 84 אחוז בפניות לקו החירום בווטסאפ.
מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפות מיניות פרסמו בשבוע שעבר דוח ראשוני שבדק את השפעת הסגר הראשון על מספר הפונים לקווי הסיוע: בחודש מרץ, חודש הקורונה הראשון, הייתה ירידה של 3 אחוז במספר הפניות, אבל בחודש אפריל נרשמה עלייה של 20 אחוז במספר הפניות החדשות, במאי עלייה של עוד 24 אחוז וביוני עלייה של 43 אחוז במספר הפניות.
גם המשטרה פרסמה נתונים, לפיהם מספר התלונות בגין עבירות מין במשפחה בחודשים מרץ עד יוני עלה ב-21 אחוז. מספר התלונות על מעשים מגונים בחסר ישע או בן משפחה מתחת לגיל 14 עלה ב-92 אחוז. לפי נתוני המשטרה, עלייה של 18 אחוז בהגשת כתבי אישום בתיקי אלימות במשפחה בשנת 2020.
התמונה הכללית תואמת למצב בקריות. סולוביצ'יק: "יש עלייה חדה במספר מקרי האלימות בתוך המשפחה, יש עלייה של 50-60 אחוז במספר הפניות של נשים מוכות. בשנת 2020 הוצאתי למקלטים לנשים מוכות פי שניים נשים מאשר בשנת 2019. בנוגע לאלימות כלפי ילדים, פה התמונה לא ברורה. כאשר ילדי הגן והכיתות הנמוכות חזרו למערכת החינוך, חלה עלייה חדה במספר המקרי האלימות שחשפנו וטיפלנו. לגבי הגילאים המבוגרים, התמונה תתבהר רק כאשר מערכת החינוך תחזור לפעילות מלאה".

אלימות מינית

חברת מועצת עיריית מוצקין, עדי שושני, הפעילה במאבק למיגור האלימות נגד נשים: "יש עלייה של 10-20 אחוז במספר מקרי האלימות נגד נשים. הלחץ הכלכלי, אנשים 24/7 בבתים בעת הסגרים, אנשים איבדו מקום פרנסה, בחל"ת, כולם חיים בסיר לחץ, וזה מתבטא גם במקרי האלימות בתוך המשפחה. אין ספק שהקורונה הגבירה משמעותית את מקרי האלימות בתוך המשפחה".
2 צפייה בגלריה
אלימות נשים
אלימות נשים
עלייה של 50-60 אחוז במספר הפניות של נשים מוכות
(צילום: ShutterStock)
שינפלד: "יש עלייה דרסטית גם באלימות המינית. ב-41 שנות פעילות מרכז הסיוע לא היתה הצפה כזו של פניות. פונים גם במקרי חירום וגם כדי לקבל מידע, איך אפשר להגיש תלונה, למי לפנות וכו'. יש עלייה במקרי גילוי העריות, יש הרבה נפגעות, ולצערי גם הרבה קטינים שהותקפו מינית על ידי קרובי משפחה".

בידוד לפני כניסה למקלט

מקרי האלימות קורים גם במשפחות הנורמטיביות. למשרד הרווחה בקרית ים הגיעה באוגוסט תושבת העיר, שעד אז רגליה לא דרכו במקום, יחד עם שני ילדיה, וסיפרה כי בחודשים האחרונים חוותה, לראשונה בחייה, שני מקרי אלימות מצד בן זוגה, שכמוה גם פוטר מעבודתו. לדבריה, בפעמיים הראשונות היא הבליגה, אבל בפעם השלישית היא לקחה את ילדיה, ישנה אצל חברה, ולמחרת הגיעה למשרדי הרווחה בעיר.
בימי קורונה, הכניסה למקלטים לנשים מוכות כרוכה בפרוצדורה ארוכה, ודורשת בידוד לפני הכניסה למקום. למזלה של אותה תושבת, מנהלת האגף הצליחה, באמצעות מתווך מקומי, לשכור עבורה דירה ביישוב רחוק, למשך שלושה חודשים, עד שכניסתה למקלט תוסדר.
במקרה אחר, לא פחות חריג, נערה תושבת האזור, ששהתה בפנימייה כדי להתרחק מאביה הפוגע, חזרה לביתה בימי הסגר הראשון. אביה חזר לפגוע בה מינית בימי הסגר. הנערה פנתה למרכז הסיוע, ובעזרת מתנדבי המרכז הגישה תלונה נגד האב. הוא נחקר, והנערה חזרה לפנימייה.
ללשכות הרווחה הגיעו במהלך החודשים האחרונים מספר מקרים קשים במיוחד, שזעזעו אפילו את העובדים הוותיקים והמנוסים ביותר. במקרה אחד, בקריות, הגיעה ללשכת הרווחה אשה פצועה בראשה ומדממת. לדבריה, בעלה נהג כלפיה באלימות באופן קבוע, והיא כבר השלימה עם 'אלימות רגילה', אבל בימי הסגר המצב הוחמר, ויום אחד הוא דפק את ראשה בקיר, לא הרפה והמשיך להכות אותה. היא אושפזה לטיפול בבית חולים, והבעל נעצר.

בעיית תקציב

העומס בשירותי הרווחה עצום, הגידול במספר התיקים בהם נאלצים לטפל, בין השאר בשל הקורונה, גדל במאות אחוזים, והיכולת להגיע לכל אשה וילד שנפגעו באלימות במשפחה, קטנה מיום ליום. קושי נוסף נובע מאי העברת תקציבי מדינה לעמותות שמסייעות לקורבנות. שיינפלד: "רוב הפעילות שלנו הן מתנדבות, שעושות עבודת קודש, אבל גם הן קורסות. בלי תקציב, גם לנו יהיה קשה להמשיך לתפקד".
שושני: "אנחנו נערכים למבצע הסברה רחב היקף בנושא האלימות במשפחה, והכנו פלייר שיתורגם לכמה שפות ויחולק בעיר. לשמחתי, בקרית מוצקין יש ערבות הדדית, ויש תושבים שמדווחים על מקרי אלימות במשפחה שהם נחשפים אליהם. הרווחה מגיעה לכל משפחה כזו, ונותנת את הטיפול הרצוי".