בני משפחת מרציאנו ממעלות תרשיחא הגישו באמצעות עורכי הדין אביתר קציר וגיורא אבן צור תביעה בסך 2.5 מיליון שקל נגד מדינת ישראל, המשרד לביטחון פנים והרשות הארצית לכבאות והצלה בגין מותו של לוחם האש דקל מרציאנו ז"ל, בן 33 במותו, שנפל לתוך בור בכפר דיר אל אסד בעת ניסיון לחלץ משם אדם. לטענת התובעים, מותו של הכבאי נגרם כתוצאה משורה של כשלים מבצעיים עליהם היו אמונים מפקדיו.
5 צפייה בגלריה
דקל ז"ל ושני אשתו
דקל ז"ל ושני אשתו
דקל ז"ל ושני אשתו
(צילום: באדיבות המשפחה)
מהתביעה עולה, כי ב-13 באוגוסט 2023 נפל אדם לתוך בור בעומק 8 מטר בכפר דיר אל אסד. למקום הוזעקו כוחות הצלה, בהם לוחמי האש ממחוז צפון שם שירת מורציאנו ז"ל בתחנת "גליל מרכז".
בתביעה נטען: "במקום שררה אנדרלמוסיה אדירה. בתוך הכאוס הצטווה דקל על ידי מפקד המשמרת וקצין יל"מ שהיה ממונה על פעילויות החילוץ לרדת לתחתית הבור כדי לחלץ אדם שנפל לתוכו.

5 צפייה בגלריה
פעולות החילוץ
פעולות החילוץ
פעולות החילוץ
(צילום: דוברות המשטרה)

"כל זאת מבלי איש מהמפקדים בשטח טרח לבצע ניטור של רמת החמצן בבור, מבלי שניתנה לדקל האפשרות להצטייד בציוד הגנה מתאים וממילא גם מבלי היערכות ולמידת המצב לאשורו ובניית תוכנית חילוץ סדורה. למרבה האסון, התברר כי בשל הצטברות גזים רעילים, רמת החמצן בבור היתה אפסית מה שגרם לכך שדקל ז"ל הונחה לרדת היישר אל תוך מלכודת מוות קטלנית".

"עיכוב בלתי מוסבר"


מהתביעה עולה, כי בתוך שניות "ממש כהרף עין, איבד הוא את הכרתו. בתוך כך, גם לוחם אש נוסף שניסה לחלץ את דקל, (עדנן אסעד, א"ג) שניסה לחלץ את דקל איבד אף הוא את הכרתו ונפל פנימה ולמרבה הטרגדיה מצא גם הוא את מותו. בכשל שבו חולצו השניים מהבור, שגם הוא אירע לאחר עיכוב בלתי מוסבר ורשלני, כבר אפס הסיכוי האחרון להציל את שני לוחמי האש. לדיראון הלב, כתוצאה מהאמור לעיל, וכפי שיפורט להלן, איבדו שני לוחמי האש האמיצים את חייהם".

5 צפייה בגלריה
חילוץ הלוחמים מהבור
חילוץ הלוחמים מהבור
חילוץ הלוחמים מהבור
(צילום: נחום סגל)

בכתב התביעה נטען עוד כי לאחר נפילת לוחמי האש לבור, "במקום החלה בהלה רבתי. מפקדים איבדו עשתונות, פקודות נזרקו בערבוביה, בלוני חמצן נזרקו לתוך הבור בניסיון נואש להעשיר את הבור בחמצן, בתוך כך הוזעקה למקום גם יחידה 669 של חיל האוויר וכן צוותים נוספים של שיטור וכיבוי אש.
"האנדרלמוסיה התעצמה כאשר עשרות מתושבי הכפר התגודדו סביב הבור וזאת בזירת אסון שאמורה הייתה להיות סטרילית. לאחר זמן ממושך חולצו שני לוחמי האש. צוות רפואי שהיה במקום מצא את המנוח כשהוא מחוסר הכרה בלא דופק ואישוניו מורחבים. מיד החלו במאמצי החייאה מתקדמים שלאחריהם הוא הובהל בדחיפות אל בית החולים הגליל בנהריה. בבית החולים ניסו הרופאים להילחם על חייו והמשיכו בניסיונות החייאה, כולל שוקים חשמליים".

5 צפייה בגלריה
דקל מרציאנו
דקל מרציאנו
דקל מרציאנו ז"ל
(צילום: מתוך הפייסבוק)

"מחדלים מסמרי שיער"


עורכי הדין של המשפחה מציינים כי ככל הידוע להם חקירת המשטרה בפרשה טרם הסתיימה, אך להם אין כלל ספקות: "ברור כבר עתה כי מותו של המנוח היה פועל יוצא של מעשים ומחדלים מסמרי שיער, כל אחד מהם חמור יותר מהאחר. הלכה למעשה הכשלים הללו משתרעים אחד ואחד משלבי האירוע והטיפול בו".
מרציאנו ז"ל הותיר אחריו את אשתו שני ושלושה ילדים קטנים, לביא (4.5), ניב (2) והקטנה אורי - תינוקת שהייתה בת חודש בלבד ביום האסון.

5 צפייה בגלריה
דקל ז"ל ושני אשתו
דקל ז"ל ושני אשתו
דקל ז"ל ושני אשתו
(צילום: באדיבות המשפחה)

עורכי הדין גיורא אבן צור ואביתר קציר: "התביעה שהוגשה חושפת שרשרת בלתי מסתיימת של מחדלים קשים לרבות מידיהם של בכירים במערך הכבאות וההצלה שנכחו בזירת האסון, עשו את כל הטעויות האפשריות ופעלו בניגוד גמור לתורת הלחימה המקובלת. משפחתו של דקל תלחם עד תום על מנת לחשוף את שורת המחדלים שהביאה למותו הכל כך מיותר של דקל ז"ל ולא תשקוט עד שהדין ימוצה עם כל מי שברשלנותו תרם למותו הטרגי של יקירם".

קראו עוד:

תגובת שירותי הכיבוי


משירותי כבאות והצלה נמסר תגובה לתביעה שהוגשה: "מערך כבאות והצלה משתתף בצער משפחתו של לוחם האש רס"ל דקל  מורציאנו שנפל במילוי תפקידו באירוע מבצעי.
"עם קבלת התביעה תעביר הכבאות את עמדתה המקצועית לגורמים המוסמכים ולבית המשפט. מערך הכבאות ימשיך לחבק וללוות את המשפחה השכולה ולפעול להנצחה ממלכתית של לוחמי האש שנפלו במילוי תפקידם".