למרות מגמה של שיפור מתמיד במצב הניקיון בחופים הלא מוכרזים בישראל, הבדיקה האחרונה שערך המשרד להגנת הסביבה בחופים אלו באזור הקריות והגליל המערבי מצביעה על מגמה מעורבת, כאשר חלק מהחופים הלא מוכרזים במצב נקי מאוד אך אחרות במצב בינוני ואף מלוכלך.
2 צפייה בגלריה
חוף  חצרות יסף ציון: בינוני
חוף  חצרות יסף ציון: בינוני
חוף חצרות יסף, ציון: בינוני
(צילום: יעל שי)
מנתוני חודש יוני, עולה כי 88% מחופים הפתוחים שנמדדו דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד". מדובר בשיפור של 10% לעומת חודש מאי, אך ירידה ביחס למדד בשנה שעברה באותה תקופה שהיה 93%.
הרשות היחידה בצפון הארץ שנכללת ברשימת הרשויות החופיות הנקיות ביותר, בעלות ציון ממוצע ''נקי מאוד'' במדד יוני 2024 היא נהריה. יתר החופים כאמור במצב קשה יותר.
ואלו נתוני המדד: שלושת חופי נהריה (דרום, מרכז צפון) במצב נקי מאוד.
במטה אשר, בשל המלחמה נמדד המצב בחופים הרחוקים מהגבול: חצרות יסף במצב בינוני, ובוסתן הגליל במצב נקי.

2 צפייה בגלריה
חוף קרית חיים
חוף קרית חיים
חוף קרית חיים, ציון: נקי
(צילום: יעל שי)

חופי עכו נמצאו במצב בינוני. שני חופיה של קרית ים, צפון ודרום במצב בינוני בעוד חופי קרית חיים, דרום וצפון במצב נקי.
מדידת הניקיון בחופים הפתוחים הופסקה בתחילת המלחמה והתחדשה חלקית מאז פברואר 2024. הנהלת קרן הניקיון אישרה תקציב רב שנתי לשנים 2024 עד 2027 לתוכנית חוף נקי בעלות של יותר מ-55 מיליון שקל לטובת המשך תקצוב ניקיון החופים הפתוחים על ידי רשויות החוף בים התיכון ובים סוף, כמו גם המשך תגבור אכיפת הניקיון בחופים, פעולות להוצאת פסולת מהים, ניטור ופרסום.

קראו עוד:

שנת 2024 מציינת את השנה ה-19 של תוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה. התוכנית פועלת משנת 2005 למזער את מפגע הפסולת החופית והימית בישראל ולפעול לניקיונם של החופים והים לפי מחויבות בין לאומית, לטובת הסביבה והציבור בישראל.
מרכיב מרכזי בתוכנית חוף נקי ועיקר תקציביה מופנים לתמיכה ברשויות החוף בניקיון החופים הפתוחים שבשטחיהן. תוכנית חוף נקי מגדירה יעדי תוצאה לניקיון החופים הפתוחים, ולפיהם 85% מהחופים יהיו נקיים, 70% מהשנה, במטרה לטפל בבעיה הסביבתית של פסולת ימית בישראל.
מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה מודדים את רמת הניקיון בחופים הפתוחים בד בבד עם יידוע שוטף של רשויות החוף לטובת מעקב ופעולות מתקנות. שיתוף תוצאות מדד חוף נקי לציבור נעשה לאורך כל השנה במקטעים מייצגים בחופי הים הפתוחים.