במהלך חודשים רבים שקדו חברי צוות בראשות מנכ"ל משרד הבריאות והממונה על התקציבים באוצר, על גיבוש הדוח שאמור לקבוע איזה בית חולים יעבור מחיפה לקריות: כרמל או בני ציון.
7 צפייה בגלריה
בתי החולים כרמל ובני ציון
בתי החולים כרמל ובני ציון
בתי החולים כרמל ובני ציון
(צילום: י.א)
הצוות ערך ביקורים בשני בתי החולים, ערך השוואות בפרמטרים שונים. בשורה התחתונה ממליץ הדוח על העברת "כרמל" לקריית אתא למבנה בית חולים חדש שייקרא על שם מנחם בגין, אך במקביל ממליצים על חיזוק ופיתוח בית החולים בני ציון, כשאחת החלופות היא העברתו של בני ציון למבנה הישן של בית החולים כרמל.

השלכות משמעותיות


לטובת חיבור הדוח, שנחשף ב"כלכליסט" ופרטיו מובאים כאן בפירוט לראשונה, שוחחו מחברי הדוח עם נציגי קופות החולים (מאוחדת, לאומית, כללית ומכבי), נציגי בתי החולים כרמל ובני ציון, והעיריות הרלוונטיות, קריית אתא וחיפה.
בטרם ניתנה ההמלצה על כרמל, נבחנו סוגיות מרכזיות, ביניהן מי צריך להפעיל את בית החולים החדש? איך תשפיע בחירת המפעיל על שירותי הרפואה בקהילה? איך יגיבו העובדים בכל אחד מבתי החולים ועוד.
הנחת העבודה של כלל הגורמים היא כי בית החולים החדש שיוקם בקריית אתא יהיה הגדול והמתקדם בצפון, הוא ימשוך אליו אנשי צוות מהטובים בארץ, יקבל מענקי מחקר, ועשוי לכלול גם שילוב של שירותים פסיכיאטריים וגריאטריים.

7 צפייה בגלריה
בר סימן טוב בבית החולים כרמל
בר סימן טוב בבית החולים כרמל
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בבית החולים כרמל
(צילום: אלי דדון)

בית החולים החדש, שייקרא על שם מנחם בגין, יספק שירותי רפואה ל-650 אלף תושבים, כמו גם לתושבי 130 אלף הדירות שצפויות לקום במפרץ חיפה לפי תוכנית שיקום המפרץ.
בית החולים יתפרס על שטח בנוי של 428 אלף מ"ר, ויפעלו בו גם מרפאות ומכונים רפואיים רב תחומיים, כמו גם מוסד אקדמי שיקום לצד המרכז הרפואי.
בית החולים החדש יאפשר לכלל תושבי הצפון שיפור בשירות הרפואי, ואפשרות לקבל שירותים רפואיים ללא צורך להיכנס לעומס בעיר חיפה. על פי קצב גידול האוכלוסייה באזורנו בשנת 2050 במחוז צפון יהיו 2.2 מיליון איש, ובמחוז חיפה צפויים 1.6 מיליון תושבים. כל אלו יצטרכו לקבל שירות רפואי מהיר וטוב.

7 צפייה בגלריה
הגעת המכשיר לכרמל
הגעת המכשיר לכרמל
בכרמל מתחילים לארוז? הגעת מכשיר הדמיה לכרמל
(צילום: אלי דדון)

למה בחרו בכרמל?


הבדיקה נעשה בכמה פרמטרים:
תפוסה: הדוח קובע כי ב-4 השנים האחרונות, בכרמל שיעורי התפוסה היו גבוהים יותר מאלו של בני ציון. הסיבה לכך היא שכרמל בבעלות כללית, וזו יכולה להסיט את מטופליה לטיפול בכרמל. בנוסף, יותר ממחצית מהמטופלים בצפון שייכים לכללית.
יעילות: הבדיקה העלתה כי בני ציון הוא הכי פחות יעיל מבחינת שלושת בתי החולים בעיר, במונחי עלות לשקל תפוקה.
יכולת להתרחב: הצוות בחן עד כמה יכולים להתרחב כרמל ובני ציון. בכרמל נמצאו שני שטחים בהם ניתן לבנות בהיקף של 50 אלף מ"ר, וכך למעשה להכפיל את שטח בית החולים. באשר לבני ציון, נקבע כי מעבר לשטח של 2,000 מ"ר שיאפשר פיתוח מינורי, אין לבית החולים שטחים נוספים לפיתוח.
חדשנות: יתרון נרשם לכרמל בהיבט של חדשות וטכנולוגיה. בכרמל הציגו תוכנית חזון והכנסת טכנולוגיה, בבני ציון לא הוצגה תוכנית.
ההשפעה על תחרות: בוועדה מצאו כי מעבר של בית חולים בבעלות קופת חולים לקריות, עלול לגרום להשפעה שלילית על התחרות בין הקופות ומתן יתרון לכללית. בשל חשש לפגיעה בשירות ועלייה במחירים, יש בהיבט זה עדיפות למעבר של בני ציון.
במהלך הבדיקה נציגי הקופות הביעו חשש מפגיעה בתחרות, והעדיפו כי הבעלות תהיה של בני ציון. התנגדות חריפה הביעו נציגי קופת חולים מכבי.
העובדים: עובדי כרמל נשאלו ורבים מהם שמחו על מעבר לקריית אתא. מנגד, בבני ציון, 1,700 עובדים מוגדרים עובדי עיריית חיפה, ומעבר לקרית אתא יוביל לסיום העסקתם.

7 צפייה בגלריה
עירייתחיפה. הדגל הורד לחצי התורן
עירייתחיפה. הדגל הורד לחצי התורן
מה היה חשוב לעיריית חיפה בטרם התקבלה ההמלצה?
(צילום: דוברות עיריית חיפה)

מה דרשו העיריות?


ב-14 בנובמבר 2022 התקיימה פגישה בין מחברי הדוח וראש העיר חיפה. עינת קליש רותם ציינה כי העירייה אינה מעדיפה בית חולים אחד על פני השני, אך מתנגדת לסגירת בית חולים בעיר, וזאת בשל גידול האוכלוסייה הצפוי.
ביוני 2022 נפגשו מחברי הדוח עם יעקב פרץ ראש העיר קריית אתא שהדגיש כי העירייה בראשותו רוצה להיות שותפה לתכנון בית החולים החדש.
בסיכומו של הדוח נקבע כי יש להעביר את כרמל לקריית אתא, ואת בני ציון למבנה בית החולים כרמל. עם זאת יש לדאוג כי תישמר התחרות באזור, וזאת על ידי הקמת מנגנון שיוודא כי כלל מבוטחי הקפות יזכו לשירותים רפואיים בקרית הרפואית החדשה ולא רק מבוטחי הכללית.
עוד נדרשת הקמת חברת בת לכללית שתנהל את בית החולים. בנוסף, תתחייב הכללית שלא לצמצם שירותים רפואיים הניתנים בקהילה, לרבות לין וזבולון.
מחשש כי בני ציון ייפגע מהקמת בית חולים חדש בקריות, מומלץ להקצות כ-750 מיליון שקלים למשך מספר שנים לפיתוח וחיזוק בני ציון, כדי שיוכל לתת מענה לתושבי האזור ביום שאחרי המעבר של בית החולים כרמל.

7 צפייה בגלריה
בית חולים כרמל
בית חולים כרמל
בית החולים הראשון בקריות יהיה בבעלות כללית. בית החולים כרמל
(צילום: י.א)

כמה זה יעלה?


הדוח הכולל הערכות תקציביות לקראת המעבר, קובע ניתן להעביר את בית החולים כרמל לקריות בתוך 6.5 שנים. 6 חודשים – בחירת יועצים והכנת פרוגרמה, 12 חודשים – תכנון ראשוני, 24 חודשים – תכנון מפורט והוצאת היתר, 48 חודשים – בינוי עד מסירה לאכלוס.
עלות הבנייה המשוערת ללא הצטיידות היא 1.65 מיליארד שקלים.
הדוח והמלצותיו צפויים להגיע לאישורים אחרונים והפצה לכלל הגורמים הנוגעים בדבר, לרבות הנהלות בתי החולים שטרם נחשפו לדוח.

7 צפייה בגלריה
בית החולים על שם בגין בקרית אתא
בית החולים על שם בגין בקרית אתא
בית החולים על שם מנחם בגין המתוכנן בקרית אתא
(הדמיה עיריית קרית אתא)

הניסיון מלמד כי דוחות יכולים לעבור לאישור ממשלה, או מנגד להיגנז בטענות שונות.
"להערכתי מדובר בבלון ניסוי שבא לבדוק את ההתנגדות להמלצה", אומר גורם בכיר במערכת הבריאות בחיפה, "אין פה עוד החלטה סופית אלא המלצה שתמיד יוכלו לסגת ממנה. במידה ואכן ההמלצה תהפוך להחלטה ותאושר, זה המהלך הרפואי הכי גדול שידע הצפון שנים רבות".

7 צפייה בגלריה
יונה יהב
יונה יהב
הצהיר שיילחם בהחלטה אם ייבחר. יהב
(צילום: גביש מדיה)

המברכים והמתנגדים


מי המרוויחים והמפסידים מהמהלך בכל הנוגע לערים, ניתן אולי להסיק מהתגובות.
המרוויחה הגדולה היא ללא ספק קריית אתא, שתהפוך לקריה הראשונה שיש לה בית חולים שימשוך תושבים לעיר, יעודד פעילות כלכלית, יגדיל את הכנסותיה מארנונה, ויאפשר לה צמיחה ופיתוח.
המועמד לראשות העיר חיפה יונה יהב: "הכוונה להעביר את כרמל לקריות מסכנת חיי אדם, ויש בה פגיעה משמעותית בחוסן הלאומי של מדינת ישראל. אין ספק שגם תושבי הקריות ראויים לבית חולים, אבל אסור להעלות את תושבי חיפה קורבן להחלטה שכזאת. אילחם בכל כוחי שאף בית חולים לא ייצא מגבולות חיפה לעולמי עד".
בבתי החולים כרמל ובני ציון נמנעו מלהגיב וממתינים להחלטה סופית בנושא.