הקונדיטור דודו אוטמזגין החל בבניית עסק חדש במבנה שבבעלותו ברחוב שפרינצק בקרית מוצקין, והדיירים בבניין הסמוך חוששים מפני פגיעה באיכות חייהם וברכושם: "אנחנו חוששים שיקרה פה מה שקרה ברחוב החשמונאים, שם אנשים מכרו את הדירות בהפסד רק כדי לברוח משם".
2 צפייה בגלריה
המבנה של דודו אוטמזגין. המבנה המיועד | צילום: נחום סגל
המבנה של דודו אוטמזגין. המבנה המיועד | צילום: נחום סגל
המבנה של דודו אוטמזגין. המבנה המיועד | צילום: נחום סגל
בוועדה לבניין ערים קריות אישרו שהקונדיטוריה נבניתה בהיתר: "מדובר בשטח מסחרי. פעילות תעשייתית, כפי שחוששים, לא תתאפשר".
במבנה המדובר רחוב שפרינצק יש 24 יחידות דיור, ובשטח המשותף של הבניין עומד מבנה מסחרי ששימש בעבר לעסקים שונים כגון מכולת שכונתית, מספרה ועוד. המבנה נרכש לפני שנים על ידי דודו אוטמזגין, ועד לאחרונה שימש המקום גן ילדים. בשבועות האחרונים הבחינו הדיירים בעבודת בנייה המתבצעות בנכס.
"מאז שאוטמזגין קנה את המבנה, יש לנו בעיות איתו", אמרה חברת ועד הבניין המשותף, גיזלה ביהרי.
"הוא סגר את הכניסה למבנה. אם תהיה שריפה בבניין, לא תהיה גישה לרכב כיבוי. הוא גם גרר אותנו לא פעם לוועדות התכנון והבנייה. בשנים האחרונות הוא פנה לוועדה המקומית וביקש להגדיל את הנכס ולהוסיף חניות.
"בקשתו נדחתה, בטענה ששטח המבנה כולו עולה על המתואר בבקשה להיתר. כמו כן קבעה ועדת הערר המחוזית כי ראשית יש להרוס את חלקי המבנה שנבנו ללא היתר, כגון הסככה ועוד, ורק לאחר מכן להגיש בקשה.
"פעמיים שילמנו לעורכי דין. לא גרים כאן אנשים עשירים, יש לנו קושי לשלם על זה, וזה גם הרבה לרוץ ולהתעסק".
2 צפייה בגלריה
דודו אוטמזגין. צילום: נחום סגל
דודו אוטמזגין. צילום: נחום סגל
דודו אוטמזגין. צילום: נחום סגל
אולם לטענת הדיירים לא רק שלא נהרסה הבנייה הלא חוקית, אלא שבימים אלה מתבצעת בנייה במקום. "פניתי לרישוי עסקים בעירייה ואמרו לי שהוא ביקש לפתוח קונדיטוריה, והבטיח שיעשה כאן רק בצק", הוסיפה יו"ר ועד הבית.
"אנחנו לא מאמינים לזה. אנחנו חוששים שיקרה פה מה שקרה ברחוב החשמונאים, בסופו של דבר אנשים מכרו את הדירות שלהם בהפסד רק כדי לברוח משם, כי הדבר פגע קשות באיכות חייהם.
"המשמעות של הקמת קונדטוריה היא משאיות משעות הבוקר המוקדמות, ריח, עכברים וג'וקים, מנועים שיעבדו כל הלילה. זה רחוב חד סטרי - משאית אחת יכולה לסגור פה את כל הרחוב. אף אחד מהדיירים לא רוצה את זה".
תושבי הבניין פנו פעם נוספת לעורך דין, ששלח מכתב התראה לאוטמזגין: "מרשי חוששים כי בכוונתך לפתוח בחנויות מאפייה, הכוללת אפייה/חימום מאפים במקום, דבר שיהווה מטרד ריח משמעותי ופגיעה במרשי וברכושם", נכתב.
"ככל שלא יפורק כל הבנוי (ישן וחדש) על הרכוש המשותף בתוך שבעה ימים, ישקלו מרשי פנייה לקבלת סעד להפסקת העבודות ברכוש המשותף והחזרת המצב לקדמותו".
אלא שלטענת הוועדה לבניין ערים, בניית הקונדיטוריה נעשית על פי היתר ועל פי השימוש המותר בנכס. עם זאת ציינו כי במקביל, אוטמזגין נדרש לפעול לפירוק הבנייה שנעשתה ללא היתר. "מדובר במבנה מסחר שנבנה בהיתר", אמר מהנדס הוועדה לבניין ערים קריות, אלכס קופר.
"יחד עם זאת התגלו מחסן וסככה שלכאורה נבנו ללא היתר. הוועדה תפעל באופן מיידי להסרת המפגע, או לחילופין ככל שניתן להסדרתו ככל שיהיה לכך הסכמה של בעלי הנכס. מדובר בשטח מסחרי, ועל כן פעילות תעשייתית, כפי החשש של הדיירים, לא תתאפשר".
עוד הוסיף קופר: "למיטב הבנתי, הפקחים שאלו את אוטמזגין, זה הולך להיות קונדיטוריה רגילה לגמרי ויש שם חדר שגם ייצרו את הבצקים. קונדיטוריה זה לא רק מכירה אחרת זה חנות. קונדיטוריה זה גם ייצור של בצק, גם הכנסתו לתנור וגם מכירה. הוא יוכל לעשות את כל זה. אם הוא לוקח בניין וכל מה שעושה זה לייצר מוצר מסוים - זה כבר מפעל, והוא הופך ממסחר לתעשייה".
דודו אוטמזגין מסר: "המקום החדש לא ישמש לממכר עוגות, אלא רק לעשיית בצק קפוא. כל פעולותיי במקום נעשות על פי דין. מדובר באזור בו חלה תב"ע המתירה בקומת הקרקע פעילות מסחרית, וכל הפעולות נעשות על פי היתר.
"שנית, לא ברור כיצד יכולים התושבים כבר עכשיו לטעון שייגרמו להם בעתיד מפגעים, עוד לפני שהמקום אוכלס. הדבר מלמד כי מדובר בטענות סרק. אין בכוונתי להפריע או לפגוע באיש מהשכנים, ואני בכל מקרה מוכן להיפגש עמם כדי להראות להם שאין בסיס לחששות שלהם".