ארבע חברות בנייה מקבוצת בן גלים הגישו השבוע בקשה לבית המשפט להקפיא הליכים נגדן ולמנות להן נאמן, לאחר שצברו חובות בסך 85 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
גבי בן גלים. צילום: דורון גולן
גבי בן גלים. צילום: דורון גולן
גבי בן גלים. צילום: דורון גולן
לטענת בן גלים, החברה שהזמינה את העבודות לשיפוץ המלון לא שילמה חלק מהכספים עבור העבודה שביצעה.
וכך נכתב בבקשה: "פרויקט שיפוץ המלון באילת הסתיים בחודש אפריל 2019 לערך, וחרף הגשת חשבונות לאחר סיום עבודת הבנייה, נמנע מזמין העבודה להעביר לחברה תשלומים בסכומים ניכרים להם היא היתה זכאית.
כתוצאה מכך, הבנק הקשיח את מדיניות הקצאת האשראי, (מה) שהוביל את קבוצת החברות למחנק תזרימי קשה. דבר זה הוביל להורדת דירוג האשראי של חברות הקבוצה, אשר הוביל את נושי הקבוצה לדרוש את העמדת נשייתם לפירעון מיידי".
בבקשה שהוגשה באמצעות בא כוחן של חברות הבנייה, עו"ד חובב ביטון, נטען כי גבי בן גלים ובנו גיל ערבים באופן אישי לחלק מחובות החברות בקבוצה, וכי במהלך השנתיים האחרונות הם הזרימו 5.5 מיליון שקל על ידי שיעבוד דירות מגוריהם והגדלת המשכנתא הרובצת על הדירות.
כל זאת בתקווה לאפשר לחברות להגיע למצב שיעמדו בהתחייבותיהן. "אולם, ללא הועיל, וכעת אין עוד עניין להזרים די כספים שיספיקו כדי לחלץ את החברות מן המחנק התזרימי אליו נקלעו", נכתב בבקשה.
אלפי יחידות דיור בשנות ה-90 של המאה הקודמת, ובתחילת שנות ה-2000 נחשב גבי בן גלים לאחד מאנשי העסקים המובילים בקריות, אם לא המוביל שבהם.
האיש שהחל במקרה לבנות בקריות בשנת 1972, עם בניין ראשון ברחוב קק"ל 16 בקרית מוצקין, פיתח אימפריה חסרת תקדים: הוא היה הבעלים העיקרי בתיאטרון הצפון, מוסד ראשון מסוגו בצפון ופורץ דרך, הקים והפעיל את הקאנטרי קלאב הראשון בקריות, גלי גיל בקרית מוצקין, ובנה אלפי יחידות דיור, בחיפה ובקריות. מעמדו היה כה רם עד שהתמודד בעיר מגוריו, קרית ביאליק, פעמיים על ראשות העיר, אם כי ללא הצלחה.
יש שרואים בהפסדים בבחירות את תחילת הנפילה של בן גלים, אז נסדקה לראשונה תדמית האיש שמצליח בכל. רבים אחרים רואים את תחילת ההתדרדרות באירוע הקשה באוגוסט 2010, אז התחשמל למוות בבריכת גלי גיל הילד איתי פרויים ז"ל, בן חמש וחצי מקרית חיים.
בעקבות המקרה הועמד בן גלים לדין, ובשנת 2017 גזר עליו בית משפט השלום בקריות עונש של חצי שנה עבודות שירות, מאסר על תנאי, קנס בסך 40 אלף שקל ופיצויים להורי הילד בסך 50 אלף שקל.
במשפט חשף בן גלים לראשונה את מצבו הכספי, וכך אמר בעדותו: "מיד לאחר שהוגשה נגדי התביעה הוצאתי את זכותי להפעיל את המקום (גלי גיל, א"ג) למכירה - קשה למצוא קונה לעסק שאינו רווחי - וכנ"ל את חלקי בתיאטרון הצפון, שהוא כן רווחי. במציאות שהבעלים בכל מקרה נתבעים, איני רוצה להיות בעלים של עסקים שנותנים שירות".
באותה תקופה ניהל בן גלים מלחמה קשה נגד ראש עיריית קרית מוצקין, חיים צורי, שטען כי הרקע למאבק הוא סירובו לאפשר ליזם שינוי הייעוד של קאנטרי גלי גיל מנופש ופנאי לדיור מוגן, דוגמת בית אילדן.
ההתפתחויות בהמשך היו מהירות: בן גלים העביר את זכויות הניהול שלו בגלי גיל לחברת חוצבי הצפון, שבינתיים סגרה את המקום לרגל שיפוצים, ולא ברור אם וכאשר הוא ייפתח מחדש.
בהמשך מכר בן גלים גם את חלקו בתיאטרון הצפון, ונשאר הבעלים של קבוצת הבנייה בן גלים, שכוללת ארבע חברות. את החברה מנהלים גבי בן גלים ושני בניו, גילי ורון. כעת התברר כי גם בתחום הבנייה, העסקים לא פרחו עבורם, והחברות ביקשו הקפאת הליכים.
גבי בן גלים לא מסר תגובה עד למועד פירסום הידיעה.