בדיון בערר נגד נמל המפרץ, שפתיחתו מתוכננת לינואר 2021, טוענים הארגונים הירוקים, כי התכנית אושרה בוועדה מחוזית חיפה מבלי שהיה ידוע סוג וכמות החומרים שיאוחסנו שם.
כמו כן, ביקשו הארגונים הסביבתיים לקחת אחריות על הפגיעה הקשה בחוף הים בקרית חיים. חנה קופרמן: " זה אסון אקולוגי. אם המצב לא ישתנה, בעוד כמה שנים לא יישאר חוף בקרית חיים".
2 צפייה בגלריה
טיילת קרית חיים. צילום: נחום סגל
טיילת קרית חיים. צילום: נחום סגל
טיילת קרית חיים. צילום: נחום סגל
בשבוע שעבר התקיים דיון של ועדת המשנה לערר של המועצה הארצית לתכנון ובניה בתוכנית על שימושי נמל המפרץ. בדיון השתתפו בין היתר נציגים של חנ"י, עיריית חיפה ונציגי האירגוניים הירוקים.
אולם להפתעת רבים מי שלא לקח חלק בדיון, היו המשרד להגנת הסביבה. זאת על אף העובדה כי חלק מהעררים עסקו בהשלכות הסביבתיות של התוכנית.
לדברי אלה נווה מאירגון אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות, ממגישי הערר, אחד הנושאים שהפתיע את הנוכחים עסק בחומרים המסוכנים. במהלך הדיון ביקשו נציגי עיריית חיפה והארגונים הירוקים לקבל את פירוט כמויות וסוגי החומרים שיאוכסנו בנמל. אולם לטענתם, לאף אחד לא היתה תשובה על כך.
"בפועל, התברר כי התכנית עברה אישור בוועדה מחוזית חיפה, מבלי שכלל הונחו בפני הועדה המחוזית הכמויות של מכולות החומרים המסוכנים שיהיו בה בפועל, כמו גם תכולתם", הסבירה נווה.
2 צפייה בגלריה
הדמיה: מינהל ההנדסה
הדמיה: מינהל ההנדסה
הדמיה: מינהל ההנדסה
"המשמעות היא שבחינת הסיכונים שנעשתה אינה רלוונטית. ככל הנראה לפיצוצים שיכולים להיגרם מאחסון החומרים תהינה השלכות על כל איזור חיפה והקריות, העיר התחתית, קרית חיים, חוצות המפרץ, שדה התעופה ועוד".
לדברי חנה קופרמן מהפורום לשמירה על החופים, סוגיה נוספת שהועלתה מעבר לחומרים המסוכנים והגדלת זיהום האוויר, הינה עתידם של חופי הקריות.
"במסגרת הערר שהגשנו הצגנו ראיות לאסון אקולוגי שנגרם לחוף קרית חיים וחופי הקריות מצפון לו, בדרישה מחברת נמלי ישראל (חנ"י) לקחת אחריות על ההרס שגרמה ולהכין תכנית חדשה למנוע את המשך ההרס", אמרה קופרמן.
"מה שקורה בפועל, בגלל נסיגת החולות, הזנת החולות לא מחזיקה מעמד. בתוך שבועות או חודשים ספורים, כל החול שמפזרים נשאב לים וחוזר חלילה. לפני שהעבודות החלו ב-2014, התושבים התריעו. הגישו התנגדויות, ניסו למנוע את הנזק הוודאי.
"היה ברור לכל בר דעת שהמכתש הענק בים שייווצר מכריית החול עבור הקמת המבנים הימיים, יסחוף לתוכו את החולות מכל החופים באזור כי כך עובד הטבע. זה אסון אקולוגי. אם זה ימשך ככה, בעוד כמה שנים לא יישאר חוף בקרית חיים. ואף אחד לא לקוח אחריות על זה".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "לתכנית השטח התפעולי של הנמל הוכן וצורף תסקיר השפעה על הסביבה של המשרד להגנת הסביבה, אשר כלל סקר מרחקי הפרדה לבחינת סיכונים ממקורות סיכון בהליכי תכנון. מוסד התכנון הוא המשיב הפורמאלי על הערר בנושא תכנית נמל המפרץ - ולא המשרד להגנת הסביבה.
"נמל המפרץ עתיד לשמש בעיקר לתנועת מכולות והתכנית אינה כוללת מסוף כימיקלים. על כן נקבע כי במסוף נמל המפרץ לא ניתן יהיה לפרוק כימיקלים ודלקים המגיעים באניות מכל (מכליות), להבדיל מכימיקלים המגיעים באיזוטנקים או במכולות. זאת, על סמך חוות דעת של המשרד להגנת הסביבה לתכנית ותסקיר השפעה על הסביבה".