במשך זמן רב היוותה בריכת יגור בקרית ביאליק מוקד בילוי לילדי הקריות בכלל וביאליק בפרט במהלך חודשי הקיץ. בשנים האחרונות נאלצו בעירייה להתאים בכל שנה את הבריכה הישנה לדרישות משרד הבריאות והתקנים החדשים, שינויים שהיו כרוכים בלא מעט הוצאות.
2 צפייה בגלריה
בריכת יגור. צילום: נחום סגל
בריכת יגור. צילום: נחום סגל
בריכת יגור. צילום: נחום סגל
כעת, אחרי כמעט 58 שנים של פעילות, הודיעה עיריית קרית ביאליק על סגירתה של הבריכה, לאחר שלא נמצא תקציב למימון השידרוגים הנדרשים לפתיחתה, הנאמדים בלמעלה מ-2 מיליון שקל. נכון להיום, לא ידוע מה ייבנה במקומה, אולם בעירייה כבר דואגים למנויים מוזלים לתושבי העיר בקאנטרי אפק.
בריכת יגור העירונית פועלת משנת 1961. היא ממוקמת באזור הוותיק של העיר, סמוך לכפר ביאליק, ומשתרעת על שטח של כ-13 דונם. מדובר בבריכה רב גילאית, הפתוחה במשך חודשיים וחצי בלבד בשנה, במהלך חודשי הקיץ.
במשך השנים שירתה הבריכה היטב את תושבי העיר ואף את תושבי הערים הסמוכות שפקדו אותה במהלך החופש הגדול. אולם בשנים האחרונות היתה אחזקתה כרוכה בלא מעט קשיים עבור העירייה, מעצם היותה בריכה ישנה שאינה עומדת בסטנדרטים המקובלים והנדרשים כיום לבריכות שחייה.
לפני כשנתיים, זמן קצר לפני מועד פתיחת הבריכה, ולאחר שכבר תוכנן אירוע פתיחה חגיגי, אסר משרד הבריאות על פתיחת הבריכה. בביקורת שערך המשרד במקום, במסגרת בקשה לרשיון עסק, נמצאו לטענתם ליקויים מבניים ותברואתיים שלא איפשרו את פתיחתה. זאת, לאחר שהעירייה כבר השקיעה לא מעט בתיקון ובשיפוץ הבריכה.
"הבריכה היתה בעומק של 4 מטרים, כי בעבר היו מקפצות גבוהות. אבל מאז הורידו את המקפצות, כי כבר אסור לקפוץ בבריכה כי זה מסכן את הרוחצים האחרים. כמו כן, 4 מטרים דורשים השגחה קפדנית בגלל העומק, אז נדרשנו להוריד את הגובה של הבריכה ל-1.80 מטר", סיפר השבוע מנהל הבריכה, אלי בן דוד.
"בנוסף, כל הבריכה נבנתה מעל מי תהום, הגורמים לתזוזה של הקרקע. בגלל שהאדמה זזה, נוצרו סדקים בבריכה והיו בורחים לנו מים, היינו מאבדים מים כל הזמן. בעקבות זאת, משרד הבריאות דרש לאטום את הבריכה, לכן עשינו לה ציפוי מיוחד, שעלה הרבה כסף".
2 צפייה בגלריה
מזמן לא עומדת בתקנים. בריכת יגור, שנות ה-60 | צילום באדיבות עיריית קרית ביאליק
מזמן לא עומדת בתקנים. בריכת יגור, שנות ה-60 | צילום באדיבות עיריית קרית ביאליק
מזמן לא עומדת בתקנים. בריכת יגור, שנות ה-60 | צילום באדיבות עיריית קרית ביאליק
חיידקים בסדקים אלא שבמשרד הבריאות טענו שהציפוי החדש אינו מותאם היטב למבנה הקודם של הבריכה, ובגלל זה נוצרו סדקים בדפנות של הבריכה ובקרקעית שלה. לטענת המשרד, בתוך הסדקים עלולים להיכלא מים שהחיטוי לא מגיע אליהם כנדרש, ויכולים להתרבות שם חיידקים ואצות. לכן נאסרה הפתיחה עד לתיקון הציפוי.
גם המכשול הזה נפתר, ולאחר התיקון נפתחה הבריכה, לשמחת תושבי העיר ובעיקר בני הנוער והילדים. אולם במשרד הבריאות הוסיפו עוד ועוד דרישות. "אני מנהל את הבריכה ב-20 השנים האחרונות", מספר בן דוד.
"כל שנה למשרד הבריאות היו דרישות לעשות שינויים בבריכה, בטענה שהיא לא עומדת בתקנים שלהם והסטנדרטים של היום. יש מספר דברים שנתבקשנו לתקן. לדוגמה, הבריכה חייבת להיות מלאה עד הסוף. המים שגולשים ממנה כשאנשים נכנסים מכילים שומן, לכלוך, חיידקים ועוד.
"על פי הסטנדרטים המקובלים כיום, המים שגולשים צריכים לעבור למכלי איזון, ולאחר מכן הם צריכים לעבור סינון ולחזור חזרה לבריכה. היום זו חובה בכל בריכה. חוץ מזה, לאור בעיית המים בארץ, חייבים למחזר את המים. כרגע אצלנו אין את המערכת הזאת, והמים שגולשים לא חוזרים לבריכה".
מתי הורו לכם לשנות את זה? "הדרישות האלה לא מהיום, אבל כל פעם נתנו לנו עוד שנה ועוד שנה".
איזה עוד שינויים נדרשים? "רוצים שתהיה בריכת פעוטות נפרדת, כי ילדים עושים לעיתים קרובות את הצרכים שלהם במים. במקרה כזה צריך לרוקן את הבריכה, לשטוף אותה ולמלא מים חדשים.
"הבריכה הזאת ממש גדולה ומכילה 1,100 קוב מים. לרוקן את הבריכה לוקח יומיים, והמילוי עוד יומיים. לכן היינו סוגרים את האזור של הילדים עם רשתות, מנקים, מגבירים את ההכלרה, ואחר כך פותחים שוב. אבל משרד הבריאות לא מוכן לקחת את הסיכון שיהיו חיידקים במים, והוספת כלור לחיטוי בכמות מוגברת לא מתאים לפעוטות. מאידך, בבריכה של פעוטות יש בערך 8 קוב מים. בעשר דקות מרוקנים וממלאים מחדש".
הנגשה לנכים לדברי בן דוד, בעיה נוספת היא בעיית הנגשה של הבריכה לנכים. "למרות שנכים כמעט לא מגיעים לבריכה הזאת, צריך להנגיש אותה", אמר. "צריך להתקין מעלון לתוך המים ולהנגיש את השירותים והמקלחות. בקאנטרי באפק חייבו לעשות את זה. אנחנו שמנו מדרגות עם מעקה, אבל זה לא מתאים לנכים".
כאמור, עלות התיקונים וההתאמות הנדרשות מוערכת ביותר מ-2 מיליון שקל. בעירייה אומרים שמדובר בהשקעה גדולה מאוד, שלא נמצא לה מקור מימון במסגרת התקציב המאושר.
"כל התיקונים יחד מוערכים בסכום גבוה - עבור בריכה קיצית שפועלת כחודשים וחצי בשנה, מאמצע יוני עד סוף אוגוסט", הסביר בן דוד. "אחרי אוגוסט, כשחוזרים ללימודים, כבר כמעט לא מגיעים אנשים, עלות האחזקה היומית של הבריכה מאוד גבוהה ולא כדאי להשאיר אותה פתוחה. מדובר בעלויות של אבטחה, הכלרה של המים וכדומה. זה לא משתלם".
איך אתה מרגיש עם ההחלטה הזאת? "הקלה וגם כאב. הקלה, כי אי אפשר כל הזמן להילחם במשרד הבריאות. בריכה לא יכולה להתנהל ככה. מצד שני זה כואב, כי בכל זאת אני 20 שנה במקום, ודורות של ילדים בביאליק גדלו בבריכה הזאת. הרבה אנשים מגיעים לבריכה כשהיא פתוחה".
נכון להיום, טרם נמסר מה צפוי לקום בשטח הבריכה שמתפנה. כדי שהמהלך לא יפגע בתושבי העיר, בהוראת ראש העיר, אלי דוקורסקי, יוכלו תושבי העיר לרכוש מנוי קיץ מוזל למרכז קרלינר - קאנטרי אפק.