ראש עיריית קרית מוצקין, חיים צורי, ממלא מקומו, עומר זוהר, מנכ"ל העירייה, יריב גסר, ועובדים נוספים נחקרו באזהרה על ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה). כולם שוחררו בתנאים מגבילים, ועל צורי לא נאסר להגיע לעירייה.
3 צפייה בגלריה
מימין: יריב גסר, חיים צורי ועומר זוהר. צילומים: נחום סגל
מימין: יריב גסר, חיים צורי ועומר זוהר. צילומים: נחום סגל
מימין: יריב גסר, חיים צורי ועומר זוהר. צילומים: נחום סגל
כעשרה נחקרו, כל אחד בחלקו, בחשד לעבירות של קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים, שיבוש הליכי משפט עבירות על הגנת הפרטיות וכן עבירות נוספות. זאת, בעקבות פרשת מאגרי המידע, שהעלתה טענות על שימוש לכאורה במאגרי מידע עירוניים לצרכים פוליטיים של ראש העיר.
הנחקרים שוחררו בתום החקירה לביתם בתנאים מגבילים. צורי חזר כבר למחרת ללשכתו.
ביום שני השבוע, בשעות הבוקר, סערו הרוחות בקרית מוצקין, כאשר חוקרי משטרה פשטו על בניין העירייה. לטענת עובדים שהיו בבניין, שהו החוקרים במקום זמן רב, ואספו חומרים ממשרדי העירייה ומידע ממחשבים. במקביל, התפשטו שמועות בעיר על חקירה של ראש העירייה ובכירים נוספים בעירייה.
בשעות הצהריים אישרה משטרת ישראל כי חקירה של יאח"ה בעיריית קרית מוצקין הפכה לגלויה. מדובר, כך נמסר, בחקירה המנוהלת על ידי משטרת ישראל, בשיתוף עם הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים ומלווה על ידי מחלקת הסייבר בפרקליטות.
ואכן, ביום שני עוכבו לחקירה בה בעת החשודים. החשד שנבחן הינו למעורבות של כל אחד, וחלקו בעבירות של קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים, שיבוש הליכי משפט עבירות על הגנת הפרטיות וכן עבירות נוספות.
3 צפייה בגלריה
ניידת של חוקרי יאח"ה בחניון העירייה. צילום: נחום סגל
ניידת של חוקרי יאח"ה בחניון העירייה. צילום: נחום סגל
ניידת של חוקרי יאח"ה בחניון העירייה. צילום: נחום סגל
הרקע לחקירה הוא פרסום כתבה בערוץ 2 של הכתב יוסי מזרחי. בתחקיר נטען כי העירייה עשתה לכאורה שימוש במאגרי מידע עירוניים לצרכים פוליטיים. עוד נטען, כי העירייה אספה פרטים אישיים על תושבי העיר, וכי בעירייה מחזיקים מאגרי מידע בהם "מסומנים" לכאורה מתנגדיו ותומכיו של ראש העיר.
מספר ימים לאחר התחקיר, זומן ציקי אבישר, שהתמודד אז נגד צורי, למסור עדות ברשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים.
מיד לאחר פרסום הפרשה בערוץ 2 אישרה ועדת הביקורת של העירייה לשכור את שירותיו של יועץ חיצוני המומחה במיחשוב, על מנת לבדוק את כל מאגרי המידע בעירייה.
לצורך כך נשכרו שירותיו של ד"ר נמרוד קוזלובסקי ממשרד עורכי הדין 'הרצוג, פוקס נאמן', הידוע כמומחה בתחום. קוזלובסקי משמש יועץ בכיר בתחום חוקי האינטרנט, מסחר אלקטרוני ועוד. עלות הבדיקה שהוזמנה היתה כ-50 אלף שקל, ותוצאותיה אמורות להתפרסם בחודשים הקרובים.
הכתבה בטלוויזיה עוררה גלים, ובעקבותיה החלה התארגנות של תושבי העיר במחאה על הפגיעה בפרטיותם. הם פנו לעו"ד דן חי, המתמחה בתחום הגנת הפרטיות, וביקשו להגיש תביעה משותפת נגד העירייה בגין פגיעה לכאורה בפרטיות, אך התביעה טרם הוגשה. "לא ניתן היה להגיש את התביעה האזרחית עד כה, מאחר שהיא נשענת על חומרי חקירה", הסביר אבישר. "כעת, כשהחקירה הפכה לגלויה, אני מאמין שהיא תוגש בקרוב".
"עובדים כרגיל" בתום החקירה ביום שני שוחררו הנחקרים לביתם בתנאים מגבילים. כבר למחרת חזר צורי ללשכתו בעירייה. "הוא לא נראה כאילו זה מטריד אותו", סיפר עובד עירייה. "הרושם הוא שלא מדובר בשום דבר רציני. צורי חזר לעבוד כרגיל, נראה נינוח ורגיל".
3 צפייה בגלריה
עיריית קרית מוצקין. צילום: נחום סגל
עיריית קרית מוצקין. צילום: נחום סגל
עיריית קרית מוצקין. צילום: נחום סגל
רוב עובדי העירייה סירבו לדבר על ההתרחשויות האחרונות. המעטים שהסכימו לדבר אמרו שהאירועים האחרונים, עד כמה שהם לא נוחים, לא הצליחו להעכיר את האווירה בקרב העובדים. "אין תחושות מיוחדות", אמר עובד. "רוב העובדים כלל לא יודעים מה קרה. מדובר בעירייה של ארבע קומות ואגפים נפרדים. כולם עובדים כרגיל".
לטענת גורמים פוליטיים אחרים בעיר, גם אם מדובר בנושא חמור, לא בטוח שיבשיל לכדי הגשת כתב אישום. "הפרשה הזאת עלתה כבר לפני שנה", אמר גורם פוליטי, "כבר אז היו צריכים לחקור אותם ולקחת דברים מהעירייה. שנה זה זמן ארוך, לכן לא ידוע מה ייצא מזה".
עובד אחר הוסיף: "אנחנו לא כל כך מודעים למה שקורה באגפים אחרים, כי אנחנו יושבים רחוק אחד מהשני וזה בניין גדול. היתה נוכחות גדולה של חוקרי משטרה, שעזבו את הבניין עם ארגזים ובהם חומרים שונים. אנשים פה כבר לא מתרגשים, זאת לא חקירה ראשונה בעירייה.
"כולם עובדים כרגיל, זה לא משפיע על האווירה בעירייה. גם לא עסוקים בזה יותר מדי, אנחנו יודעים רק באופן כללי במה מדובר".
במשטרה הסתפקו בתגובה לקונית לחקירות ומסרו: "במסגרת הלחימה הסדורה של משטרת ישראל נגד עבירות הנוגעות לטוהר המידות ושחיתות ציבורית, ונוכח ראיות אשר העלו חשדות לכאורה לביצוע עבירות נוספות, פתחה הבוקר (שני) להב 433, היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בחקירה גלויה.
בשעות הבוקר (יום ב') עוכבו חשודים, נבחר ציבור ועובד ציבור ברשות מקומית לחקירה באזהרה בחשד למעורבות בעבירות קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים, שיבוש הליכי משפט עבירות על הגנת הפרטיות וכן עבירות נוספות.
"משטרת ישראל תמשיך לחקור ולחשוף תהליכים פסולים, תוך ניגוד עניינים, וכן לחתור ולהגיע לכל מקום בו יש חשד לפגיעה בסדרי השלטון ובאזרחים הנורמטיביים. יתבצעו חקירות נוספות בהמשך ככל שיהיה צורך בכך, וצפויים להיות נחקרים נוספים".
פרשת ההאזנה אין זו הפעם הראשונה שהמשטרה חוקרת פרשה הקשורה לעיריית מוצקין. באוגוסט 2018, כחודש וחצי לפני הבחירות העירוניות, נעצרו בעלי חברת סייבר בעלת שם עולמי בחשד שניסו להתקין מכשירי האזנה בביתו של ציקי אבישר, שהתמודד אז מול חיים צורי בבחירות.
החברה נשכרה על ידי העירייה. השניים נתפסו על חם לאחר שאשתו של אבישר הבחינה בהם מסתובבים בקומת המגורים באופן חשוד, והזמינה משטרה. הם נעצרו ונחקרו בחשד למעורבות לעבירות של פגיעה בפרטיות, וניסיון להאזנות סתר.
שלושה שבועות לאחר מכן זומן לחקירה מנכ"ל העירייה, יריב גסר, בחשד למעורבות בפרשה זו. פרקליטו, עו"ד שמואל ברזני, אמר אז שגסר הציג את כל המסמכים והאסמכתאות, וכי "המשטרה מבלבלת את המוח", כהגדרתו.
ברזני אישר שהעירייה שכרה את החברה "כדי לבדוק מי פרץ למערכות המידע שלה והדליף, לטענתם, מידע אישי לציבור, ואם מישהו מהחברה ביצע את המעשה כדי לספק ממצאים, זה היה על דעתו בלבד". חקירה זו עדיין לא הסתיימה.
עו"ד ברזני, המייצג את גסר, צורי ואת עיריית קרית מוצקין, אמר השבוע לגבי הפרשה החדשה: "המשטרה סוף סוף התעוררה, וחוקרת אירועים שבחלקם אנשי העירייה הם אלו שמתלוננים. ברצוני להדגיש שהחשדות הנחקרים קשורים לנהלי עבודה ושיקול דעת של בכירים בעירייה, ואין להם קשר לעבירות פליליות. כל מי שהתבקש, מסר עדות מלאה וכנה והמציא מסמכים תומכים המאששים את גרסתו".
אז מדוע מטה הבחירות של צורי השתמש על פי חשד המשטרה במאגרי מידע של העירייה? עו"ד ברזני: "הוא ממש לא השתמש. למטה הבחירות של צורי ולעירייה יש שני מאגרי מידע שונים, שנבנו על ידי שתי חברות שונות, ויש על כך חשבוניות. העירייה התקשרה עם חברה שתקים מאגר מידע לעירייה במקום מאגר אחר, שלא תיפקד כראוי.
ההתקשרות עם החברה מסודרת ומגובה בייעוץ משפטי, והם הקימו תוכנה חדשה לעירייה. ואז אמר מי שאמר שתוכנה זו שימשה גם את המטה של ראש העירייה בבחירות, אבל במטה של ראש העירייה, חברה אחרת הקימה תוכנה, שבה הוא השתמש. מדובר בשני מאגרי מידע שונים. מאגר התושבים של העירייה הוא להתנהלות בשעת חירום, ויש לגביו הוראות של משרד הפנים, ומאגר הבוחרים בנוי מרשימת הבוחרים של משרד הפנים".
בתחקיר נטען שהעירייה סימנה תושבים שקיבלו הקלות. מדוע היא עשתה זאת? "הסוגיה הזאת אינה מוכרת לי, ולפי מיטב ידעתי מרשיי לא נשאלו על כך".
ומה בעניין חשד המשטרה לניסיון התקנת האזנות הסתר בביתו של ציקי אבישר? "בנושא זה כבר אמרתי בעבר ואומר גם כעת: לעירייה אין כל קשר לכך. העירייה שכרה חברה שתעסוק באבטחת המידע של העירייה. החברה הזאת הומלצה על ידי מרכז השלטון המקומי, חברה בעלת מוניטין, ועימה נחתם חוזה ברור מאוד של מה שהיא צריכה לעשות.
"חברה זאת גם התבקשה על ידי העירייה להגיש דוח שיעמוד במבחן בית המשפט, וייתן מענה גם לשאלה כיצד הודלפו פרטים ממאגר המידע של העירייה, ומי האיש שמפר בכל פעם את הסודיות של התושבים. אם מישהו מהחברה עשה מעשה והלך להתחקות אחר בית פרטי, זאת הבעיה שלו. זה סותר את ההסכם עם העירייה וגם מועל באמונה, כי זה לא דוח שניתן יהיה לעשות בו שימוש בבית המשפט".
אבישר מסר: "המאבק הבלתי מתפשר בתופעות השחיתות העירונית לא יחדל. יחד עם זאת, אין ולא יהיה מקום לשמוח לאידו של איש. אני סומך את ידיי על היחידות הרלוונטיות במשטרת ישראל ובמשרד המשפטים, שיגיעו לחקר האמת בפרשיות הנחקרות כעת".
עו"ד ברזני שנפגש אתמול (רביעי) עם חיים צורי, מסר בשמו: "חקרו אותי על זה שאמרתי לתושבים יום הולדת שמח, אבל בגלל שהם נהנים מזה, אני אמשיך".