בשבוע שעבר ניתן אור ירוק לתוכנית להרחבת שדה התעופה בחיפה, על פי החזון של ראש העיר, עינת קליש רותם, אותו הציגה עוד לפני הבחירות. על פי התוכנית, שדה התעופה יורחב וישמש לטיסות עד לאירופה. זאת, לדברי קליש, במטרה לעודד את התיירות באזור.
תושבי קרית חיים פחות מתלהבים מהחזון, שלדבריהם צפוי לפגוע בתושבים - הגדלת זיהום האוויר, מטרדי רעש, הגבלה על פיתוח הקריה וירידה בערך הדירות. בימים אלה הם מתארגנים כדי לצאת נגד התוכנית, ולא שוללים לצאת לרחובות.
2 צפייה בגלריה
תושבי קרית חיים. צילום: נחום סגל
תושבי קרית חיים. צילום: נחום סגל
תושבי קרית חיים. צילום: נחום סגל
בישיבת מועצת העיר שנערכה בשבוע שעבר הציגו קליש ומהנדס העיר, אריאל וטרמן, את הכיוון החדש של העירייה לגבי התוכניות העתידיות לאזור מפרץ חיפה, ובו התנגדות למספר תוכניות כמו נמל הדלקים, עורף הנמל ועוד.
בישיבה הציגו גם את חזון העירייה של קליש רותם להרחבת שדה התעופה הקיים. כיום אורך מסלול התעופה הוא 1,300 מטר, וקיימת תוכנית להאריך אותו בעוד 300 מטר - מה שיאפשר, לדברי בכירי העירייה, להגיע בקושי עד יוון.
בעירייה מבקשים כיום להאריך את המסלול בעוד כ-200 מטר, כלומר להאריך בכ-500 מטר את המסלול הקיים, במטרה להפוך אותו לשדה תעופה אזורי בגודל בינוני. הארכת המסלול תאפשר שימוש למטוסים צרי גוף, דוגמת אירבוס 320 או בואינג 737, המשמשים לטיסות לטווחים בינוניים עד מרכז אירופה, למדינות כמו איטליה והונגריה.
לטענת המהנדס וטרמן, לצורך כך יש להרחיב גם את נמל התעופה לחניית מטוסים, חיזוק מבנה הטרמינל הקיים (הנדרש ממילא), ואף נשקלת כעת אפשרות להעבירו לאזור חוצות המפרץ, במרחק של כ-400 בלבד מתחנת הרכבת.
2 צפייה בגלריה
צילום: נחום סגל
צילום: נחום סגל
צילום: נחום סגל
"אנחנו רואים בתיירות אופק כללי חשוב לעיר ולכל המטרופולין שלנו, אחד הענפים שיכולים לחזק ולשקם את הכלכלה. לכן שדה התעופה עבורנו הוא מרכיב מרכזי וקריטי לכל נושא התיירות", אמרה קליש. "יש לנו כאן מיני נתב"ג קטן שני מטרים מהבית. זה יהפוך את חיפה לעיר גלובלית".
55 דציבלים
אבל בקרית חיים לא קונים את החזון של ראש העיר. בימים אלה מתארגנת קבוצת מחאה, אשר בכוונתה להתנגד לתוכנית בכל דרך. לטענתם, הם צפויים להיות הנפגעים העיקריים מהתוכנית. "אנחנו לא מבינים מה ייצא מזה לקרית חיים", אמרה השבוע חברת המועצה לשעבר סופי נקש.
"הטענה היא שזה ימנף את התיירות. מישהו רואה את התיירים יורדים מהמטוס והולכים לבלות ברחוב אח"י אילת? האם מישהו ראה תיירים שיורדים בנתב"ג ונוסעים ללוד? לא ייתכן שקרית חיים תשמש שוב מקפצה לפיתוח של חיפה. יש לנו כבר נמל, מפעלים פטרוכימיים, אז עכשיו גם שדה תעופה. למה כל העוולות בקרית חיים?"
לדברי נקש, הגדלת שדה התעופה תגרום בעיות בטיחותיות, בריאותיות וכלכליות. "האמירה שמקוממת אותי היא שנאמר 'יהיה לכם רעש של 55 דיציבלים, כמו בית קפה'. בית קפה זה משהו נקודתי, ולא משהו שעובר לך מעל לראש ברעש תמידי. גם לא ראינו חוות דעת מומחה שזו עוצמת הרעש הצפויה.
"גרים פה אנשים. יש סיבה לכך שמוציאים את שדה התעופה מהרצליה ומשדה דב. אם יש מקרה חירום, איפה המטוס נוחת? על הבתים שלנו, או על המכלים של תש"ן. אמרו לתושבים שזה מה שיפתור את הנמל החדש ונמל הדלקים, אבל הנמל הוא כבר עובדה קיימת. הבנייה שלו עוד מעט מסתיימת"
יד על הדופק בעיה נוספת, לדברי נקש, היא פגיעה בפרויקטים של פינוי-בינוי בגלל מגבלה של בנייה לגובה. "כבר עכשיו יש בעיה עם זה. בנוסף, ערך הדירות עלול לרדת, בגלל מגורים בסמוך לשדה תעופה. מי רוצה לשבת בבית שלו ולשמוע מטוסים מעליו? זה יהפוך את קרית חיים וחיפה לתחנת מעבר, כאשר מכאן יסעו למקומות אחרים. אנחנו מתכוונים לצאת נגד מהלך כזה".
מתי גולני, תושב קרית חיים: "יש כבר תוכניות להקמת שדה תעופה גדול בעמק יזרעאל, ואין צורך בהגדלת שדה התעופה הזה. המרחק מרמת דוד לחיפה הוא 20 דקות. אפשר לקרוא לו שדה תעופה חיפה.
"זה אולי נורא פסטורלי לתושבי הכרמל להסתכל למפרץ ולראות מטוסים נוחתים, אבל מדובר כאן במטוסים שיעברו לנו וגם לקריות האחרות מעל לראש. אומרים כל הזמן שההמראות והנחיתות יהיו מעל הים, ולא נשמע כלום.
"אבל זה לא נכון, המסלול הטיסה עובר בבירור מעל קרית חיים. אין לנו כוונה להיות האנדרדוג של חיפה, ולא נקבל כל דבר כגזירה משמיים. אנחנו כל הזמן עם היד על הדופק. זה לא נושא מפלגתי, אנחנו נעבוד במקרה הזה כגוף אחד ולא נחשוש לצאת לרחובות אם צריך".
חבר מועצת העיר מסיעת הירוקים, מוטי בליצבלאו מקרית חיים: "הגדלת נפח הטיסות וגודל המטוסים לא יכול להתקיים כאן, בגלל הרעש וזיהום אוויר. ביבשה זו התעשייה הפטרוכימית, בים זה הנמל שמתחיל לגדול, ויהיה לנו עכשיו גם באוויר. עד כאן. גם ככה יש לנו מספיק רעש בשבתות מהמטוסים הקטנים.
"מי שחושב שהתיירות תגיע לחיפה דרך שדה התעופה, טועה. אם חיפה לא תפתח את עצמה לתיירות ממש, ותהיה אטרקטיבית, כמו פיתוח של אתרים, מלונות ברמה גבוהה יותר ואטרקציות, זה יהיה נמל טרנספר. אנחנו מתכוונים להתנגד לתוכנית הזות בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה".
בליצבלאו טוען כי הארכת שדה התעופה אינה ישימה על פי רשות שדות התעופה, כי בדוח שלהם מאוגוסט 2017 נטען ששדה התעופה בחיפה אינו מתאים לשדה תעופה בין-לאומי משלים לנתב"ג. הסיבות שנמנו הן בעיקרן טופוגרפיות ובעיות במרחב האווירי ובעיות הרעש.
מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה עד למועד פירסום הידיעה.