עיריית חיפה מונעת מ-72 דיירים, המתגוררים במספר בניינים מחוברים יחד ברחוב שבטי ישראל בקרית חיים, לבנות בדירות הישנות ממ"דים או לבצע במקום פרויקט של פינוי־בינוי, בטענה שמדובר במבנים שהוכרזו כמיועדים לשימור.
הצטרפו לעמוד של "ידיעות הצפון" בפייסבוק
מדובר בשלושה מבנים שמחוברים לבניין אחד ארוך, עם מספר כניסות, ברחוב שבטי ישראל. המבנים הוקמו לפני קום המדינה, והמתחם נקרא "קרית חשמל", בשל מעורבות אנשי חברת החשמל בבנייתו. הדירות קטנות, בגודל 51 עד 66 מ"ר. הייחודיות של המבנים היא קשתות שנבנו בקומת הקרקע, והסגנון האדריכלי משלב בין מזרח למערב, ומושפע מהבנייה הערבית שהיתה נהוגה בארץ.
כבר בשנת 2009 ביקשו הדיירים מראש העיר, יונה יהב, לאפשר להם לבנות ממ"דים, בעקבות מלחמת לבנון השנייה. הדיירים התלוננו כי במשך שנים הם נשאו לבד את נטל שימור המקום, והדבר גרם להם הוצאות כספיות גדולות. במהלך השנים, טענו הדיירים, ערך הנכסים ירד פלאים, ומצב התחזוקה הידרדר.
"כיום האתר על כל מרכיביו חייב לעבור שיפוץ ושדרוג דחוף, בעלות משוערת של כ-720 אלף שקל. לנו, כבעלי הנכס, אין כל אפשרות כספית לממן פרויקט זה".
הדיירים ציינו גם את הצורך בבניית מרחבים מוגנים, והוסיפו כי במלחמת לבנון השנייה לא היתה להם כל הגנה.
הדיירים מבקשים אישור מיוחד לשפץ את המבנים במסגרת תמ"א 38, או סיוע של העירייה, או לחילופין ביטול הכרזת המתחם כמבנה לשימור ואפשרות לבצע בו פינוי־בינוי.
עיריית חיפה השיבה לאותה פנייה כי המתחם הוכרז לשימור בגלל ערכו האדריכלי ובשל היותו אחת מדוגמאות הבנייה השיכונית הראשונית בחיפה. "היות שמדובר בשיכונים טוריים רציפים, כל תוספת של ממ"ד תיפגע באופיים הייחודי. לצערנו עיריית חיפה איננה משתתפת או מממנת את עלויות השימור, מסיבות תקציביות מובהקות".
בשנים האחרונות נכנסה לתמונה גם חברת הבנייה גלבוע, שתכננה פרויקט בינוי פינוי בשטח הצמוד לקרית החשמל, לכיוון הצריף. במקום אמור לקום מתחם מסחרי ומגדל מגורים. ערן גלבוע, אחד ממנהלי החברה: "בגלל הקשתות ה'יפות' האלה אי אפשר לשקם מתחם שמצב התחזוקה שלו ירוד ביותר. וגם אי אפשר לבנות ממ"ד. אנחנו מוכנים לבצע במקום, יחד עם הדיירים, שידרוג על פי תמ"א 38 או פרויקט פינוי־בינוי, אבל הכל תקוע".
יצוין גם פרויקט פינוי־בינוי המתוכנן על ידי חברת גלבוע באזור צומת הצריף תקוע בשל התנגדות מספר דיירים לחתום על הצטרפות לפרויקט.
גלבוע: "כיום מינהל מקרקעי ישראל משווק קרקעות במחירים מוזלים. הכדאיות הכלכלית של פרויקט פינוי־בינוי בצריף היא גבולית, ועל כן אנחנו ממתינים שהדיירים יגיעו להסכמות בינם לבין עצמם, כי בסופו של דבר הם אלה שירוויחו הכי הרבה מהפרויקט. יש לנו תב"ע לפרויקט, אבל אנחנו לא אלה שנצא למלחמות כדי לקדם אותו".
מעיריית חיפה נמסר כי השבוע נפגשו אנשי מהנדס העיר עם היזמים שמבקשים לבנות בבניינים, והובהר להם כי הם יכולים לקדם תוכנית של תמ"א 38, לחיזוק המבנים, כמו בכל רחבי העיר, מותנה בביצוע סקר שימור למבנים.