חודש לאחר המועד שבו אמורה הייתה הרכבלית, שתקשר בין מרכזית המפרץ, הטכניון ואוניברסיטת חיפה, להתחיל לפעול, עדיין אין אור בקצה המנהרה, ולא ברור מתי הפרויקט יתחיל לעבוד. מחלוקות משפטיות מורכבות, שנובעות מהעברת האחראיות לפרויקט מחברת יפה נוף לנתיבי ישראל, מונעות את התחלת הפעלת הפרויקט. ברקע מתקיים בבית המשפט המחוזי בחיפה דיון בתביעה שהגישה החברה המבצעת, דופלמאייר, נגד משרד התחבורה, נתיבי ישראל ויפה נוף.
2 צפייה בגלריה
רכבלית
רכבלית
"נשלמות הכנות היערכות אחרונות". הרכבלית
(צילום: גיל נחושתן)
הדיון הבא בתיק אמור להתקיים ב-12 בדצמבר, ועד אז מנסים המעורבים להגיע להסכמות, למרות חילוקי הדעות המהותיים ביניהם. לאור ההתנהלות עד כה, קשה לראות פתרון לסוגייה עד לדיון הבא. אם לא תתקבל הסכמה בין הצדדים, יחל שלב ההוכחות בתביעה, שעלול לדחות את תחילת הפעלת הפרויקט לזמן שקשה להעריך כיום.
שרת התחבורה הקודמת, מירי רגב, החליטה לפני כשנתיים ליטול מחברת יפה נוף את כל הפרויקטים שביצעה עבור המשרד, ובכלל זה את פרויקט הרכבלית, שהועבר לאחראיות חברת נתיבי ישראל. למרות שההחלטה על העברת האחריות הייתה בקיץ 2020, עד היום לא נחתם חוזה משלים להעברת ההתקשרות בין החברה המבצעת, דופלמאייר, למפעיל החדש, נתיבי ישראל. יתרה מכך, הערבויות שהחברה נתנה בעבר ליפה נוף, עדיין נמצאות ברשות יפה נוף.
למרות המחלוקת ואי הוודאות, דופלמאייר המשיכה בביצוע הפרויקט וסיימה אותו, על אף שלא קיבלה את כל הכספים שמגיעים לה במסגרתו כ-300 מיליון שקל.

אין הסכם חדש

בדיון שהתקיים בבית המשפט המחוזי בחיפה ניתן ללמוד על עמדות הצדדים: משרד התחבורה בעד שהחוזה בין דופלמאייר ליפה נוף יעבור, כמו שהוא, לנתיבי ישראל, אבל מסרב להיות צד בו. יפה נוף טוענת שהיא כלל לא צד בווויכוח, לאחר שהפרויקטים נלקחו ממנה ומשרד התחבורה הפסיק להעביר לו תקציבים. נתיבי ישראל חוששת מה יקרה עם חובות וחריגות, אם נוצרו כאלו, מהתקופה שיפה נוף ניהלה את הפרויקט, ומי ישלם עבורם.
בפועל, אין הסכם חדש בין דופלמאייר לנתיבי ישראל, והרכבלית, למרות שהעבודה עליה הסתיימה, לא מופעלת. דופלמאייר ביקשה מבית המשפט לעשות סדר בבלגן.
2 צפייה בגלריה
רכבלית
רכבלית
השופטת הציעה מתווה פשרה. רכבלית
(צילום: גיל נחושתן)
ואכן, בדיון האחרון, השופטת תמר שרון נתנאל, לאחר שמיעת הצדדים, הציעה נוסח פשרה שאומר: "החוזה של יפה נוף מוסב על קרביו וכרעיו לנתיבי ישראל, כולל התקציבים של משרד התחבורה. כל החשבונות ייבדקו לתקופה שלפני המעבר וגם אחריה, על ידי נתיבי ישראל. יפה נוף תעביר לנתיבי ישראל עותק מכל המסמכים הרלבנטיים לפרויקט אשר עדיין נמצאים אצלה.
"ככל שיחסרו לנתיבי ישראל מסמכים או אינפורמציה לשם בדיקת חשבונות שמתייחסים לתקופה של יפה נוף, היא תפנה ליפה נוף בבקשה ספציפית, ויפה נוף תסייע ככל יכולתה. נתיבי ישראל תגיש את החשבונות שאושרו על ידה לאישור משרד התחבורה. משרד התחבורה יבדוק את החשבונות בהתאם לנהליו. מובהר, כי יחול עיקרון הרציפות. כלומר - כל מה שמגיע במסגרת הפרויקט ישולם על ידי משרד התחבורה, ככל שיאושר על ידו, בין אם מגיע עבור התקופה של יפה נוף ובין אם מגיע עבור התקופה של נתיבי ישראל. יפה נוף תחזיר לתובעות את ערבות המקדמה. נתיבי ישראל ומשרד התחבורה שומרים על זכויותיהם לאשר או לדחות דרישות תשלום, בהתאם לזכויותיהם על פי כל ההסכמים ועל פי כל דין".
לאחר התייעצות, דופלמאייר קיבלה את הפשרה, אך משרד התחבורה לא, ומאז הנושא תקוע.

עיכובים בלתי צפויים

ממשרד התחבורה נמסר: "בימים אלו נשלמות הכנות היערכות אחרונות לקראת הפעלת הרכבל לרווחת ציבור הנוסעים והנוסעות. מדובר בפרויקט תחבורתי חדש וראשון מסוגו בארץ, שדורש היערכות רבה ומיוחדת. בשל העברת הפרויקט מחברת יפה נוף, התגלעו מספר סוגיות משפטיות אשר יצרו עיכובים בלתי צפויים.
"בהובלת מנכ"לית משרד התחבורה, המשרד קידם פתרונות לאותם הליכים משפטיים, אשר צפויים להגיע לסיומם בקרוב, ובכך נמנע עיכוב מהותי בהפעלת הרכבלית. עם סיומם הסופי תצא הודעה מסודרת על מועד הפעלה חדש".
מחברת יפה נוף נמסר: "מזה יותר משנה, יפה נוף לא מנהלת את הפרויקט. כבר לפני שנה התריעה יפה נוף על עיכובים שייגרמו, אם הפרויקט, שהיה אמור להסתיים ביוני 2020, לא יעבור בצורה מסודרת. ככל שיידרש סיוע שלנו על מנת לקדם פתרון - נשמח לסייע".