בחודש הבא יחל בקרית מוצקין פיילוט חדשני שמטרתו למגר את בעיית אי איסוף צואת הכלבים במרחב הציבורי. מדובר באחד בפרויקטים הראשונים של ראש העיר הנכנס, ציקי אבישר. "אני נוהג ביד קשה ולא מבטל דוחות. זו תופעה שצריכה להיעלם", אמר אבישר למיינט קריות.
3 צפייה בגלריה
צואת כלבים במרחב הציבורי
צואת כלבים במרחב הציבורי
כלב עושה את צרכיו במרחב הציבורי
(צילום: canva)
"במוצקין יש יותר מ־2,000 בעלי כלבים. אנו לוקחים בחשבון שכל כלב מתפנה פעמיים ביום, כך שיש 4,000 מגעים של צואת כלבים ביום. לפחות 20 אחוז מבעלי הכלבים לא אוספים את צואת הכלבים, כך שיש 800 מגעים של צואת הכלבים. חלקם באזורים שהם צדדים שזה מעין קומפוסט, אבל הרבה מאוד מזה נשאר על המדרכות והשבילים. זו תופעה שגורמת להמון תלונות צודקות, ואני נחוש לחולל שינוי תרבותי והתנהגותי. אני נוהג ביד קשה ולא מבטל דוחות. זו תופעה שצריכה להיעלם".
במהלך הימים האחרונים פתחה העירייה במכרז לכעשרה 'רכזי תיעוד' כחלק מפרויקט חדשני שמוביל אבישר: "מעבר לכך שהגברנו את האכיפה, כמות הדוחות עלתה, עלתה גם המודעות כי הנושא מדובר, אך זה לא מספיק.

3 צפייה בגלריה
ראש עיריית קרית מוצקין הנבחר, ציקי אבישר
ראש עיריית קרית מוצקין הנבחר, ציקי אבישר
מתעדים ומדווחים. ראש העיר, ציקי אבישר
(צילום: נחום סגל)

"כדי לאכוף את הנושא גם 20 פקחים לא יצליחו לתפוס את המקרים ולהביא לשינוי, וגם יהיו עלויות גבוהות. לכן החלטנו לצאת למכרז של קליטה של עשרה 'רכזי תיעוד' שהם פרילנסרים, שאין להם יחסי עובד מעביד עם העירייה, והם יתעדו תושבים שמטיילים עם כלביהם ולא אוספים אחריהם את צואת הכלב, ומתרחקים מן המקום כ-30 שניות, כשברור שאין כוונה לאסוף, ואז יזעיקו את הפקחים.

3 צפייה בגלריה
כלב עושה את צרכיו ברחוב
כלב עושה את צרכיו ברחוב
דרושים אנשים שיתעדו את הרגע
(צילום אילוסטרציה: canva)

"רכזי התיעוד יקבלו על כל דיווח בין 150 ל-250 שקל על כל תיעוד, כאשר קנס כזה עלותו 730 שקל. כך שהתושבים מרוויחים מכך שתפחת משמעותית צואת הכלבים ואין עלויות על משלם המיסים, אלא להפך".
עשרת רכזי התיעוד שיגויסו יעברו הכשרה קצרה בטרם ייכנסו לתפקיד: "אותם רכזי תיעוד לא יצטרכו כלל להגיע למגע עם התושבים, הם לא ילבשו מדים ולא יזהו אותם בתפקיד, הם מתעדים ומדווחים, ומכאן הפקחים עושים את העבודה. בחודש הבא נתחיל בפיילוט, כאשר אנחנו מאד מאמינים שזה יצליח, ואף שמקומות נוספים יקחו את הרעיון".

קראו עוד:
ניתן לראות שהנושא מעסיק את אבישר: "יש כאן רצון משמעותי לשנות הרגלים. מדובר בהרגל תרבותי מגונה, אנו מתגברים גם את שקיות האיסוף אבל זה לא מה שגורם לאי איסוף, זה קשור ברגישות חברתית. מי שלא אוסף הדרך היחידה לאלץ אותו לעשות זאת זה באמצעות הקנס. חשבתי על הרעיון כפתרון אידיאלי, אבל עד הביצוע עברנו ייעוץ משפטי כדי למצוא את המנגנון הנכון - אנו מקווים שהפיילוט יצליח, ונראה פחות צואת כלבים במרחב הציבורי".